/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Bruger livgarden ikke Garand ?
Fra : vedikkealt
Vist : 3412 gange
100 point
Dato : 15-08-08 16:39

Hej Allesammen

Da jeg var i livgarden brugte vi Garand geværer.

Har just set et billede af en garder...og det ligner da hverken Garand...eller for den sags skyld vores også brugte M75...dog brugte vi ikke dengang M75 når vi var på vagt.

Nogen der ved noget om hvilket gevær livgarden bruger til vagt tjeneste i dag...?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-08 16:56

Andre er da blevet opgraderet til en M 95, så det er vel det samme livgarden har idag

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-08-08 16:59

Jeg mener at Garand geværet er udfaset til fordel formere moderne våben. Jeg mener også det er nyere end M75.

(Husker tydeligt min tid i 68-69, hvor vi startede med en 5317, og fik så først efter rekruttiden, garand. Efter den tid i hæren,kom jeg i hjemmeværnet, hvor man nostalgisk brugte 5317, de første år, hvorefter det blev udskiftet til M75's blikpistol)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-08-08 17:15

Garands damned bundstykke gav for mange blå tommelfingre....har selv fået en, gardere kan ikke stå vagt med fingerforbindinger.

Accepteret svar
Fra : k1975

Modtaget 110 point
Dato : 15-08-08 17:18

Citat
I dag bruges det canadiske gevær M/95 fra Colt.

http://www.sitecenter.dk/skkmpjul72/billeder/view.nhtml?profile=billeder&UID=10010

Jeg håber det kan være en hjælp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-08 17:24

Tænkte det nok, det ville da være underligt, hvis ikke også garderne havde M95

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-08-08 17:59

Garanden gav også blå mærker på skulderen, når man brugte den i forbindelse med geværgranater.
For S**** hvor den sparkede. Men den skød godt!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-08 18:04

Det gjorde M75 også jeg plejede at lægge mit halstørklæde på skulderen - inde under jakken -

og så ellers holde godt fast, ellers vankede der også en sæbeøje

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-08-08 19:27

Som forventet gik der jo også lidt soldater historier i det...og det er dejligt..

# K1975

Tak for linket.

Og pludselig er det ved samme lejlighed gået op for mig at det er gået 33 år siden jeg stop vagt ved Amalienborg...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-08-08 22:36

At rense den gøb med kogende vand og at pille bundstykket ud uden at skille ad koste hos os en bollevagt

Jeg synes nu det ser fjoget ud når de skal præsentere gevær med en M75, der er lidt mere stil over det med Garand.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-08 22:45

Ti hi, så er det da godt de er gået over til 95'erne der syntes jeg der er stil over det

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 16-08-08 06:40

# LuffeA

Havde helt glemt det med kogende vand...

Og hold kæft når det dumme svin til sergent så kom dagen efter med hvide handsker på, og satte et par fingre ind kammeret...

OM igen....

# Nordsted1

Jeg har så aldrig set en M95, men den ser da mere voksen ud end M75.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-08-08 07:39

Ak....de hvide handsker, blev de ikke plettede af bøssen blev de det på oversiden af skabet

Hvis nogen rekrutter læser dette:
Rens geværet behørigt efter dagens skydning, og brug så lige et minutter næste morgen til at tørre olien af og så ny olie de "kritiske" steder.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 16-08-08 07:46

Lige præcis LuffeA..

Men der skal jo også morgen gejles.... især hvis man skal stille på dagens vagthold..

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 16-08-08 19:54

Tak for svaret k1975.

Det var lige hvad der skulle til, og det gav alle oplysninger..

Og TAK til andre for gode soldater historier..

Hilsen vedikkealt