/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
længde- og breddegrader minutt
Fra : Camilla100
Vist : 6598 gange
50 point
Dato : 14-08-08 19:05

Hejsa

Hvis man skal finde Skagen i et atlas og angive så præcis som muligt, hvor det ligger med længde- og breddegrader, hvordan gør man så? Skagen ligger nemlig ikke på et skæringspunkt, så hvordan finder man det i minutter?

Håber I kan hjælpe

Mvh. Camilla

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-08-08 19:16

57°43'15.32"N 10°35'1.95"Ø

Tager det fra Google Earth feks

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-08-08 19:16

Hvis det skal være ultrapræcist og videnskabeligt er det svært og et højere skoleridt i matematik.
Man skal kende kortet projektionsmetode.
Det svære hænger sammen med at jorden er tilnærmesesvis kugleformet og dit kort er fladt. Derfor passer kortet kun i to linier (højest)

Hvis du bruger et lokalt kort og interpolerer bliver fejlen dog minimal.

Programmerne, som hører til en gps, eller googlekortet, plejer at kunne give præcise koordinater, når man peger på et sted.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-08-08 19:20

Citat
57°43'15.32"N 10°35'1.95"Ø

Det er ikke blot Skagen , men et bestemt sted i Skagen- formentlig. Hvilket Værtshus ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-08 19:21

http://www.kms.dk/Sepaakort/
klik på > find et sted

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-08-08 19:37

Transor det var det der lignede centrum

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 14-08-08 19:44

Download Google Earth. Zoom ind på stedet, og aflæs længde og breddegradder. Lettere, og faktisk mere nøjagtigt end at stå der selv med en GPS. Medmindre du altså tilfældigvis lige rent faktisk befinder der der, med en GPS i hånden...

Vær lige opmærksom på at koordinaterne, vistnok både i Google Earth og på en GPS,- kan stilles til at vises i grader, minutter og sekunder eller som decimalgrader. Samme forskel som at angive den samme tid (ikke klokkeslet) som fx 7 timer, 53 min og 12 sek eller som 7,886666 timer. Det sidste er bare tiden angivet i decimal-timer. Nogengange får man også koordinater som grader og decimalminutter.

Ellers må du til at måle dig frem på atlasset: Du aflæser de to nærmeste streger som er trykt på kortet, og interpolerer ud fra dem. Det skal gøres en gang for længdegradderne (de lodrette streger på atlasset) og en gang for breddegraderne (de vandrette streger).

Eksempel med nogle tal, grebet ud af det blå (har ikke lige et atlas...):
Hvis der fx er 67 mm mellem de to to vandrette breddegradsstreger på atlasset, som dit punkt ligger imellem: Den øverste hedder måske 56°22´N (56 grader, 22 minutter nordlig bredde) og den nederste 56°21´ Dit punkt ligger fx 12 mm højere end den nederste streg. Breddegradden på dit punkt bliver så 12°21´ plus 12/67minut = 0,1791 minut * 60 s/min = ca 11 sekunder. Altså 12°21´11´´ (12 grader, 21 minutter og 11 sekunder).

Bare hold tungen lige i munden, og mål og regn dig frem. Husk at der går 60 (bue-) munutter på en grad og 60 (bue-) sekunder på et minut. Et bueminut i nord/syd-retning (på breddegraden)er iøvrigt det samme som en sømil = 1852 m =1,852 km

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-08-08 19:59

Hej Rubion.
Sov du i geometritimerne, eller var skolen så dårlig, at du skal have pengene igen.
Måske lærte du slet intet og kortprojektion og sfærisk geometri.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-08 20:07

Tænk - jeg husker een grad som = 15 min.

Kommentar
Fra : Camilla100

Dato : 14-08-08 20:31

Hej Rubion

Jeg er ude i at dit svar er det bedste, for jeg skal gøre det via atlas - og altså desværre ikke på google earth f.eks.

Problemet er bare, at jeg ikke helt forstår det endnu...

Jeg har nemlig ikke andet end graderne i atlasset, og i dit eksempel går ud fra, at der allerede er minutter angivet i atlasset, hvis jeg har forstået det korrrekt.

Tallene er: Skagen ligger tættest på 57 breddegrad og 10 længdegrad. Der er 40 mm mellem breddegraderne og 74 mm mellem lægdegraderne. Skagen ligger så 53 mm højere end 57 breddegrad og 24 mm fra 10 længdegrad. Kan du hjælpe mig med at regne det ud? Tror nemlig kun jeg har en chance for at forstå det, hvis jeg kender eksemplet.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 14-08-08 20:37

Hej Transor. Det er meget muligt at jeg har sovet i adskillige timer. Og jeg vil da meget gerne have nogle penge tilbage. Det ville måske hjælpe lidt hvis du i så fald kunne hjælpe mig til at udfylde ansøgningsskemaet. Af dine retoriske spørgsmål kan jeg næsten udlede at du ikke alene er faldet over en faktuel fejl eller flere i det jeg skrev. Men jeg håber da ikke at det hele er så himmelråbende dumt at det er uoverkommeligt at kommentere lidt mere specifikt.

Jeg ved godt, på trods af at jeg aldrig har modtaget nogen undervisning i sfærisk geometri, at sagen er mere kompliceret end jeg beskrev den. Men som du selv skrev, så skulle fejlen være minimal på et lokalt kort. Jeg burde nok have skrevet at man ikke skal måle/interpolere på det store verdenskort.

Kommentar
Fra : Camilla100

Dato : 14-08-08 20:46

Hej igen Rubrion

Lige for at forklare min situation, så vikarierer jeg i en folkeskole i geografi, og ungerne skal lære at finde et sted relativt præcist. Jeg ved på forhånd at svaret er 57 grader 43 minutter nordlig breddegrad og 10 grader 45 minutter østlig længde. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal komme frem til svaret, og uden det kan jeg ikke forklare det til eleverne.

Hjæææææææælp

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 14-08-08 21:26

Hej Camilla.

"Tallene er: Skagen ligger tættest på 57 breddegrad og 10 længdegrad. Der er 40 mm mellem breddegraderne og 74 mm mellem lægdegraderne. Skagen ligger så 53 mm højere end 57 breddegrad og 24 mm fra 10 længdegrad. Kan du hjælpe mig med at regne det ud? Tror nemlig kun jeg har en chance for at forstå det, hvis jeg kender eksemplet."

Hvis afstandende mellem bredde- og længdegradsstregerne (de vandrette og de lodrette) er hhv. 74 mm og 40 mm (og ikke omvendt, som du skrev, for så giver det ikke rigtigt mening i mit lille skrumpehoved , så får jeg flg:

Breddegrad: 57 grader nord + [(53/74)*60 minutter = 42,973 minutter] = 57°42´58´´
Lændegrad (Her må jeg antage at dit punkt ligger 24 mm til HØJRE (øst) for 10°Ø):
10 grader + [(24/57)*60 minutter = 25,263 minutter] = 10°25´16´´

Det passer nogenlunde godt med den position fra Google Earth som Thomas Haugård havde fundet.
I nord/sydlig retning er der ca. 0,27 bueminuts forskel = ca. 500 meter. Hvis man skal omsætte forskellen i øst/vestlig retning til meter (ca. ti minutters forskel fra Google Earth resultatet), skal man have fundet de langhårede formler for sfærisk geometri frem. Men det er nok mindre end 10 km forkert. Ikke så dårligt hvis du har målt på et kort i lille målestoksforhold (-tror jeg nok det hedder, altså hvor landet ikke fylder så meget på papiret
)

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 14-08-08 21:36

Hov: Læse/skrive- og dermed regne-fejl:

Længdegrad:
10 grader + [(24/40)*60 minutter = 36,000 minutter] = 10°36´

Så er vi også nede på under et bueminuts forskel fra Thomas´ resultat. Og, selvom det bare er grov hovedregning uden sfærisk geometri, dermed en fejl på højst ca. 1000 meter.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 14-08-08 21:42

Så må du se om du kan finde på en forklaring på forskelen mellem det som du har målt og Thomas Google Earth resultat (som passer godt sammen) på 10°35´, og dit facit på 10°45´. Jeg ville sætte mine penge på Google Earth, fremfor bogtrykkeren/forfatteren i en eller anden tilfældig bog.

Kommentar
Fra : Camilla100

Dato : 14-08-08 22:29

Jeg forstår godt du bruger de tal, som du bruger nu. Men hvordan regner du det ud? Forstår stadig ikke regnestykket, altså hvordan du kommer frem til 36.000 minutter. Kan du forklare det?

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 15-08-08 07:34

Længdegrad:
10 grader + [(24/40)*60 minutter = 36,000 minutter] = 10°36´

Altså, vi starter med at aflæse nærmeste længdegrad til venstre (vest) for dit sted. Det er 10 grader østlig længde. Dit punkt ligger længere end det østpå. Men ikke helt ovre ved den næste længdegrad, som er 11 grader øst. Det ville være 40 mm længere til højre på kortet, som er den afstand du måler mellem de to streger. På kortet er der altså 40 mm mellem to længdegradder. Du ved nu at dit sted ligger på 10 grader og et ukendt antal minutter, som vi nu regner ud (og lægger til de 10 grader).

Een grad (40 mm vandret på kortet) er lig 60 minutter. Du har 24/40 af en grad. Det samme som 0,6 grad. 0,6*60minutter = 36 minutter lige ud, altså 36 komma nul-nul-dut minutter.

Breddegrad: 57 grader nord + [(53/74)*60 minutter = 42,973 minutter] = 57°42´58´´

Her er det samme metode. Dit sted ligger højere end 57 grader nord. Der er 74 mm på kortet op til den næste breddegrad. Dit sted ligger altså 57 grader nord og et antal minutter. 53/74 af en grad højere, det samme som 0,7162 grad højere. 0,7162*60 minutter = 42,97297 minutter. Næsten 43 minutter. Det giver 43 minutter og en rest på 0,97297 minut, som vi omregner til sekunder: (Der går 60 sekunder på et minut. 0,97297*60 sekunder = 58 sekunder. Dererogså en rest på 0,37..sekund. Det smider vi bort fordi vi alligevel ikke kan måle så præcist med en lineal på et kort.

Lidt mere baggrundsstof:

Et buesekund i nord/sydlig retning (på en LÆNGDE-grad) er ca. 31 meter. Et bueminut, også på en længdegrad) er det samme som en sømil = 1852 meter. Hvis du tager turen rundt om jorden i nord/sydlig retning er det 360 grader á 60 minutter = 21600 minutter á 1852 meter. (Et LÆNGDE-bueminut er det samme som en sømil, 1852 meter) 21600*1852 meter = 40 003 200 (fyrre millioner tretusinddtohundrede) meter. Altså de 40 000 kilometer, som vi alle har lært at jordens omkreds er.

De samme tal passer *nogenlunde* ved ækvator, bortset fra at jordens omkreds der er ca. 42 000 km, på grund af at jorden er lidt fladtrykt af centrifugalkraften. Men alle andre steder kan du ikke umiddelbart omregne BREDDE-grader/minutter/sekunder til meter. Hvis du står på nordpolen og tegner en cirkel på 360 grader udenom dig selv, med en radius på 1 meter, vil hvert bueminut dér være ca. halvanden tiendedel af en millimeter langt. Her i Danmark er det ca. midt imellem de to yderpunkter. Lad os sige 1000 meter pr. bredde-bueminut, uden at jeg lige kender tallet præsist. Søkort har den slags målestok trykt ude i kanten. Prøv at låne et på biblioteket. Fx over kattegat eller Skagerak.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-08-08 08:46

Der henvises til Google Earth. Det er et lille program der skal installeres på PC'en og derefter spille sammen med Googles kort på nettet.

Hvis man ikke gider plastre sin PC til med programmer, så findes der osse en web-side der kan nogenlunde det samme: http://maps.google.com/ Du kan centrere kortet på et givet sted (højreklik med musen). Derefter kan du trykke på knappen 'Send'. Den URL der nu vises indeholder koordinater - grader som decimal-tal. Normalt bedst at omregne til grader, minutter, sekunder

Se hvad jegg har skrevet om grader, minutter, sekunder på http://div.dacf.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=639 selvom rubion også skriver det udemærket lige ovenfor.

Accepteret svar
Fra : rubion

Modtaget 50 point
Dato : 15-08-08 21:01

Lige lidt opsamling på tråden her, og korrektur af nogle af mine egne fejl:

Jeg fik skrevet at jordens omkreds ved ækvator er 42 000 km. Forkert!
Det rigtige(standardiserede, teoretiske) tal er 40 075 016,686 meter (så har vi det også på millimeter!).

Jordens tilsvarende omkreds langs en meridian er 40 007 862,917 meter. Det er altså 67 km kortere end langs ækvator.

Midt i det flg., som jeg skrev, er der en fejl:

"Her er det samme metode. Dit sted ligger højere end 57 grader nord. Der er 74 mm på kortet op til den næste breddegrad. Dit sted ligger altså 57 grader nord og et antal minutter. 53/74 af en grad højere, det samme som 0,7162 grad højere. 0,7162*60 minutter = 42,97297 minutter. Næsten 43 minutter. Det giver 43 minutter og en rest på 0,97297 minut, som vi omregner til sekunder: (Der går 60 sekunder på et minut. 0,97297*60 sekunder = 58 sekunder. Dererogså en rest på 0,37..sekund. Det smider vi bort fordi vi alligevel ikke kan måle så præcist med en lineal på et kort."

Der skulle have stået: "Det giver 42 minutter og......"

Camilla, du skrev: "Jeg har nemlig ikke andet end graderne i atlasset, og i dit eksempel går ud fra, at der allerede er minutter angivet i atlasset, hvis jeg har forstået det korrrekt."

Hvis kortet er detaljeret nok til at der allerede er angivet grader OG minutter (måske bare hvert 30. minut, eller hvert 10.), så interpolerer du bare mellem minutterne. Men af dine målinger på atlasset fremgik, at der kun var hele antal grader. Så nu var det dem vi brugte til at interpolere os frem til et antal minutter.

Og til slut:
Længden af et BREDDE-bueminut i Danmark svinger fra 1064 meter på 55°N til 1010 meter på 57°N.

Kommentar
Fra : Camilla100

Dato : 15-08-08 23:24

Tusind mange tak for din hjælp og tålmodighed, Rubrion

Jeg er meget taknemmelig.

Godkendelse af svar
Fra : Camilla100

Dato : 15-08-08 23:25

Tak for svaret rubion.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-08-08 00:29

www.krak.dk kan også bruges. Her er en knap der hedder 'GPS' - så vises længde- og breddegrader direkte

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 16-08-08 01:44

Godt hvis du kan bruge det til noget. God fornøjelse med at undervise!