/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Arbejde med bygningsskum
Fra : Smokei
Vist : 3409 gange
100 point
Dato : 13-08-08 00:00

Jeg skal have monteret 3 vinduer i mit kolonihavehus. Er der mon nogen Kanduer som har
erfaring med brug af bygnings/tætningsskum. Jeg har ladet mig fortælle, at det kan udvide sig så meget, så vinduerne kan binde eller i værste fald ikke kan åbnes. Eller er det en skrøne?.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-08-08 00:03

Hej smokei.
Det udvider sig sindsygt meget. Vi satte en ny hoveddørfast med det for 2 år siden. Og jeg skal hilse og sige den sad fast.
Men jeg ville spørge o.v.n. Det er det han arbejder med hver dag og han er god til det.
V.H. Pia

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-08-08 00:13

Hvis du vil være helt sikker bruger du karmplugs, dem man skruer direkte ind i karmen og væggen efter at have boret et 6.5 mm huk, så laver de selv gevind. Ellers sætter du pinde/brædder på tværs så vindue/dør ikke kan give sig, altså indvendig i karmen. Skum udvider sig enormt , så sørg for at der er tværstivere indvendig det først døgn, eller som sagt skru dem fast først, eller bege dele så går du både med livrem og seler.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 13-08-08 00:33

Jeg har nogle plastik kiler. Det skulle så være for at undgå at bore karmskruer i karmen.
Men det er så en dårlig ide at sætte dem i. Jeg har ingen erfaring med at bruge bygningsskum.

Kommentar
Fra : jensegon

Dato : 13-08-08 04:31

Brug du bare rolig skum til at fastgøre dine vinduer. Fastgør vinduerne med fire trækiler, kilerne skal være så lange at du kan trække dem ud igen, når skummet er tør. Når vinduerne sidder korrekt
sprøjter du skum ind, sprøjt ikke mere skum ind end så det fylder mellemrummet på nær ca. 2cm, vent ca 20 minutter så er skummet vokset lidt, så tager du en passende træklods og skubber skummet ind så der bliver plads til gummifugen,når der er gået nogle timer fjerne du trækilerne og sprøjter skum i hullerne, når det er tør er du klar til at fuge vinduerne.Men inden du går i gang så lav en prøve med det skum, så ved du hvor meget det vokser og hvor lang tid det vare inden det er tør.

God fornøjelse Smokei.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-08-08 05:54

Skummet hærder med vand, normalt vanddamp fra luften. Så hærdetiden afhænger af luftfugtighed, lagtykkelse og temperatur. Det går hurtigere , hvis man fugter omgivelserne først.

Pas på . Begynderfejlen er at bruge for meget skum. Det er bedre med for lidt, for man kan altid senere sprøjte mere i.

For meget kan deformere træet, og det er svært at rette..

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 13-08-08 06:17

du må slet ikke bruge skum. det kræver at du har et epoxykursus, men det glemmer forhandleren bare at oplyse.
men det kan sagens bruges. du skal bruge seco nbs præcisionsskum.
og giv det lidt ad gangen, ellers kan det ekspandere for kraftigt og vinduet kan blive trykket så meget, at det kommer til at binde.
men den bedste løsning er at bruge karmskruer og så stoppe ud med mineraluld. og det må du have lov til at arbejde med.

tømreren

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-08-08 06:31

Hvis du ikke vil bruge karmskruer, er det en god ide at sætte et par bræder eller lægteri spænd inde i vinduesrammen, så de er lidt i spænd, og danner kryds. Sæt vinduet på plads med kiler. Forstøv vand ind hvor du vil sprøjte skum, og kom kun ½ så meget skum ind som du tror du skal bruge. Overskudsskum er let at skære væk næste dag. Det er nemt at efterskumme, hvis der er huller.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-08-08 08:31

Skum er noget fanden har skabt.

man kan, som du siger, riskere at karmene bliver skæve, hvis de ikke er skruet fast efter alle kunstens regler først...og med brædder i spænd til at holde rammerne på plads....og jeg mener virkelig skruet fast, for skummet kan trække skruer ud af en evt. lettere porøs mur.

Dernæst er det på sigt en hammerdårlig løsning.

Du skal være 110 % sikker på, at du får skummet kapslet totalt lys og luft/fugttæt ind....fordi....

sollys ødelægger skummet, det begynder at smuldre.

Og skummet vil med tiden virke som en svamp der trækker alt vand og fugt til sig.

Gør i stedet som trimare46 forslår:

Citat
men den bedste løsning er at bruge karmskruer og så stoppe ud med mineraluld. og det må du have lov til at arbejde med.

Godkendelse af svar
Fra : Smokei

Dato : 14-08-08 21:37

Mange gode brugbare oplysninger til mit spørgsmål fra Kandu'er. Jeg accepterer dit svar da der er
oplysninger i den jeg ikke kendte til.

Tak for svaret trimare46.