/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bopælspligt?
Fra : Smada
Vist : 2268 gange
120 point
Dato : 12-08-08 20:14

Hej alle. (ved ikke om dette er den rette kategori..)
Fakta:
Bor i lejlighed i Kbh med kæreste.

Plan:
Flytte alene til Lolland, arbejde i Kbh

Er der regler om , hvor længe jeg skal opholde mig det "nye" sted?

Evt nogle andre forslag?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-08-08 20:17

undskyld men hvad er det du er i tvivl om egentlig ?

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 12-08-08 20:20

Hehe, mener bare at der er regler for hvor mange timer man skal opholde sig på sin bopæl.
Og hvis jeg så var i København i længere tid, efter arbejde, kunne det værea, at jeg fik problemer med SKAT, og det vil jeg jo ikke.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-08-08 20:22

hvis du er - bliver - folkeregistreret og har bopæl på lolland er det fuldstændig ligemeget for så bor du der jo helt legalt og ingen kan tvinge dig til at ligefrem blive hjemme

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 12-08-08 20:26

Hej tak for svar. Evt, link så jeg selv kan læse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-08 20:30

Lejligheden i København er det din lejlighed?

Er det en lejelejlighed eller ejerlejlighed?

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 12-08-08 20:32

Det er en leje, har den med min kæreste.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-08-08 20:34

Citat
Det er en leje, har den med min kæreste.

aha godt set ans - jeg skal vist have briller

så er det j o en helt anden sag - for du kan ikke være tilmeldt to steder

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 12-08-08 20:35

Jeg ville flytte min adresse til Lolland...

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-08-08 20:39

Problemer med Skat? Befordringsfradraget gives for faktisk foretaget befordring (minus 24 km), så om du besøger kæresten på vejen til Lolland er OK. Hvis du overnatter hos kæresten er det osse OK - du fratrækker bare ikke bofordring. Du kan jo gøre det alligevel, men hvis du vil snyde i skat er der da metoder der giver større udbytte - spørg i dit lokale pizzeria

Boligreguleringsloven: Den galdt i al fald for alle de gamle kommuner på Lolland, så mon ikke den osse gælder for Lolland Kommune. Ud fra lovens §48 stk 2 kan jeg antage at boligen på Lolland (hvis det er en helårsbeboelse) ikke må være ubenyttet mere end 6 uger. Men reglerne er nok skrappere end som så. Du må hellere spørge kommunen hvis du vil være sikker, eler vente til der kommer folk forbi her der er klogere end mig.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-08 20:39

I folkeregistret kan du kun være tilmeldt på en adresse.

Da det er en lejelejlighed, så mister du retten til lejligheden, hvis du flytter din adresse til Lolland.

Men står begge på lejekontrakten i København, så er det din kæreste, der har råderet over lejligheden.

Så kan du da overnatte hos kæresten alt det du vil så længe kæresten tillader det.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-08-08 20:42

Hvad er dit spørgsmål?

Du kan da bare flytte til Lolland og din kæreste kan da godt blivende i København uden problemer.
Du kan besøge og overnatte ved din kæreste så mange du vil uden problemer.
Du får først problemer hvis du fratrækker kørsel fra på selvangivelsen hele året og du bor hos din kæreste.

Hvad er det helt konkret du vil vide?

hawaii7

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 12-08-08 20:43

henrikkrebs
Citat
hvis du vil snyde i skat er der da metoder der giver større udbytte - spørg i dit lokale pizzeria

Skriver jo netop at jeg ikke vil have problemer, og er ikke ude på at snyde, jeg vil bare have kørepenge.

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 12-08-08 20:45

Altså, har jeg forstået det ret:
Jeg må være væk fra min bopæl så lang tid jeg har lyst, men jeg skal bare overnatte der, hvis jeg vil have befordring?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-08-08 20:47

du må være væk fra din kærestes bopæl så længe du vil - for du har jo en anden i så fald

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 130 point
Dato : 12-08-08 20:54

Du er kun berettiget til kørselsfradrag for faktisk foretaget kørsel. Folkeregisteradressen giver ikke i sig selv ret til fradraget.

Hvis der er tale om ekstraordinært lang befordringsvej - Lolland/Kbh falder formentligt herunder, kan SKAT kræve dokumentation herfor, fx. i form af benzinregninger.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-08 20:56

Hvis både du og kæresten står på lejekontrakten, så kan du risikere at lejligheden ikke fremover vil være "din", hvis du flytter din adresse til Lolland.

Hvorfor også flytte til Lolland, når du har lejlighed og arbejde i København ????

Godkendelse af svar
Fra : Smada

Dato : 12-08-08 20:59

Tak for svaret Paulus1.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-08-08 21:06

'kørepenge'
'befordring'

Hvis vi taler om befordringsfradraget på selvangivelsen, så er din konstruktion helt lovlig.

Hvis der er 160 km hjem <-> arbejde, så kan du få et fradrag på (2*160 - 25) * 1,83 = 541,68 per dag. Hvis skatteværdien heraf er 50% så skal du altså kunne lade dig transportere for under 541,68 / 2 /(2*160) = 85 øre pr km for at det kan betale sig. Kan du det? Hvis du kan, så kan du jo regne din timeløn ud ved at dividere overskuddet (evt. korrigeret for ekstra husleje) med transporttiden.

Men hvis du har andre grunde til at flytte til Lolland, så kan du jo overveje det.

Næh, problemet er nok det med 'faktiske rejser' - det ville være bedre hvis det var nok at have folkeregisteradresse på Lolland uden at rejse derned, men den går desværre ikke.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-08-08 21:11

Paulus1 skrev
Citat
Du er kun berettiget til kørselsfradrag for faktisk foretaget kørsel. Folkeregisteradressen giver ikke i sig selv ret til fradraget.

Hvis der er tale om ekstraordinært lang befordringsvej - Lolland/Kbh falder formentligt herunder, kan SKAT kræve dokumentation herfor, fx. i form af benzinregninger.

Je - det første er vi jo tydeligvis enige om.

Det andet: Skat kan da kræve dokumentation for ALT (jvf skattekontrolloven). Lars Løkke gider ikke side og fedte rundt i gamle bilag sir han. Vi andre er sgu tvunget til det. Jeg har da skullet sandsynliggøre et km-tal (skattefri kørselsgodtgørelse for vist ca 210 km) for en besttemt enkelt dato.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 13-08-08 04:01

@Henrikkrebs
Jeg ved godt, at SKAT kan kræve dokumentation for kørslen.
Pointen er, at der i praksis er forskel på hvor stærkt et bevis de kræver.

Hvis afstanden blot er "almindelig", vil det normalt være fuldt tilstrækkeligt, at lave følgende beregning på kørslen = afstanden mellem ens bopæl og arbejdspladsen t/r - 24 km x 200 dage.

Når afstanden bliver meget lang, vil der dog normalt blive krævet yderligere dokumentation, fx. benzinregninger eller togkort. Dette er indført for at undgå netop den slags "snyd", som det her spørgsmål handler om.

@Smada
Selv tak.

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 13-08-08 06:03

Og til sidst Paulus:
Jeg ville sagtens kunne levere regninger for benzin.
Så kan du kalde det snyd så meget du vil.
Som henrik skrev tidligere:
Hvis jeg skulle snyde, kunne jeg jo nok vælge en nemmere måde at gøre det på.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-08-08 11:03

Der er en særlig ordning så de fleste kommuner syd for Storstrømmen giver dobbelt befordringsfradrag så det er også en slags penge.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-08-08 11:09

Orv mand. Og øllerne koster kun næsten gratis halv pris.

Jeg husker da de nedlagde skattevæsnet her i Kommunen for ca 2 år siden. Så meldte de mig sgu automatisk til Skat (staten). Jeg skulle have skiftet til Lolland Kommunes skattevæsen i stedet.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 13-08-08 11:46

Jeg beklager, hvis jeg fik en forkert opfattelse af, hvad der rent faktisk skal ske ifølge din plan.
Men når du nu bor i Kbh, fortsat vil arbejde i Kbh og din kæreste bliver boende i Kbh, så kan du godt regne med en længere kamp med skattevæsenet, hvis du vil have kørselsfradrag for kørsel hver dag mellem Lolland og Kbh.
Så husk at gemme benzinregningerne - der gerne skal være fra benzinstationer på ruten mellem hjem og arbejde.