/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
til 3773 og andre, vedr buffer
Fra : skaerm
Vist : 466 gange
451 point
Dato : 12-08-08 15:30

hej 3773
håber du gider hjælpe mig med et råd igen, andre er også meget velkommen
Vi snakkede om at jeg skulle købe en tank med spiral, og så lade den med spiral, i bunden af tanken, og kører tryk på selve bufferen. Er så kommet til og tænke på, hvis bufferen er kold, vil det så ikke tage forfærdelig lang tid inden jeg kan hive varme ud fra toppen af tanken, på tryk siden??
Vil meget gerne hører hvis der er nogen som hat et lignende anlæg..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-08-08 16:34

Det vand, der er varmet op, vil lægge sig øverst i tanken og dermed nærmest afgangsrøret
mvh
pbp

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 12-08-08 16:40

ja, ved godt at det varme naturligt vil ligge sig øverst, spørgsmålet er bar hvor hurtigt det vil gøre det, for der er jo ikke noget sjov ved og først skulle lave 500 liter varmt vand inden man kan trække varme til huset.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-08-08 16:44

Det sker ganske hurtigt, hvad jeg har stor glæde af i mit sommerhus. Der er varmt vand i begrænsede mængder kort efter vi har tændt, selv om der kun er et 1200 W varmelegeme at gøre godt med.
Det afhænger selvfølgelig af den aktuelle konstruktion, men designere af varmevekslere har vel ikke den store glæde af at chikanere kunderne!

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 12-08-08 21:24

hehe, nej, det har du ret i, men nu er det jeg vil installere ikke helt beregnet til og bruges som jeg tænker og gøre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-08-08 11:13

Jo ladning via spiral kræver at du skal have gang i hele tanken inden der sker noget for alvor. Meeen hvis du har en opretstående spiral i fuld højde, vil du varme i toppen først, hvis spiralen fødes ovenfra. Netop dette er ulempen ved at lave det på den måde. Kørte du direkte på bufferen via en ladomat, ville du have fuld fremløbstemperatur i det øjeblik kedlen var oppe i temperatur. Så al veksling vil i denne sammenhæng give nogle dumme ulemper. Alternativt skal du bøvle noget sammen med nogle pladevekslere, men det koster og du skal have for mange pumper.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 13-08-08 14:26

hej 3773
ja, har tænkt på det med eksterne vekslere, men det bliver da meget avanceret, og skal min bruge 3 pumper.. Og ved godt at det bedste ville være åben ekspansion i hele anlæget, så man ikke skulle veksle, dette er bare ikke en mulighed
Selvom jeg kender andre som har lavet det, og fået det synet af skorstensfejer

Annuller spørgsmålet
Fra : skaerm

Dato : 20-08-08 21:30

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål