/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pletter på trægulv
Fra : becca40
Vist : 5416 gange
20 point
Dato : 12-08-08 10:27

Hej
Er der nogle det har et godt tips eller råd til mørke pletter på et lys træparket gulv?
Min hund har haft tynd mave selvfølgelig lige på mit trægulv.
Håber på hjælp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-08 12:51

Laker med en god stærk og fyldig lak inden den slags sker.

Hvis du har valgt ubehandlet , oliebehandlet , sæbebehandling eller lignende moderne fis, så er du blevet en erfaring rigere.

En høvl kan nok fjerne pletten. Eller sandpapir, hvis du ikke er dreven i træsløjd eller ikke har en slethøvl.

Du kan måske lysne med et træblejemiddel, baseret på peroxid..

Accepteret svar
Fra : JeffO

Modtaget 20 point
Dato : 12-08-08 12:54

hejsa.

det var da en sørgelig ting

Har prøvet noget ligende bare med min kat. Jeg brugte skuemiddel til keramiske kogeplader. Som jeg med en svamp gned pletterne væk med. Men pas på med at gnide for hårdt da der er korn i middlet..

Kommentar
Fra : becca40

Dato : 12-08-08 13:32

Hej
det skal da prøves når jeg kommer hjem med skuremiddel
Vender lige tilbage når det er afprøvet.....

Kommentar
Fra : coincident

Dato : 12-08-08 13:35

Få den til at skide på resten.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 12-08-08 13:38

Hej Beca

Skal der være mening i det, må du lige fortælle, hvordan gulvene er behandlet. Af dig altså - ikke af hunden.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-08-08 14:52

Det er jo nok trængt ned i træet, Så kan du jo gnide så meget du vil!
Hvad med at skifte det bræt det er gået ud over - derefter lakere hele gulvet med en ordentlig lak, der kan vaskes af.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-08-08 18:03

transor:

Vi havde lige fået høvlet et gammelt gulv af, sæbebehandlede det 5-6 gange inden en større fest. Selvfølgelig blev der spildt rødvin og andet godt på gulvet, det forsvandt altsammen med en gulvmoppe og lidt sæbevand.

Så noget af "det moderne fis", der sikkert er ældre end gulvlak, virker fint.

Men alt skal vedligeholdes, såvel sæbebehandling ved den almindelige rengøring som lakering, der helst skal gøres igen før der er slidt hul i den gamle lak

Godkendelse af svar
Fra : becca40

Dato : 13-08-08 09:14

Tak for svaret JeffO.
tak for hjælpen til en nybegynder her på siden
Der skal godt nok skures til men det virker