/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Momsrefundering. Tidsbegrænset
Fra : Sygate
Vist : 632 gange
320 point
Dato : 12-08-08 10:22

Hejsa !

Hvis man skal eksportere en computer til udlandet, er der så en tidsbegrænsning på?
Altså skal det gøres inden 2 måneder eller bliver det aldrig forældet. Er det en lov om det, eller er det op til det enkelte firma der sælger computeren at vurdere?

Det er til Færøerne det skal eksporteres.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-08 10:52

Den må du lige uddybe lidt mere....

Hvad mener du med momsrefundering ?

Hvis du eksporterer komputere er du vel momsregistreret - dvs. al dit salg i forvejen er salgspris + moms....

Er det som privatperson kan du ikke få noget moms retur....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-08-08 11:29

I det øjeblik du køber en vare eller ydelse til en momsregistreret virksomhed til eget brug i virksomheden eller til videresalg så trækkes momsen fra i momsregnskabet. Selve refusionen af momsen sker ved førstkommende momsafregning (kvartalsvis hvis du er nybegynder). Derefter kan du gemme varen så længe du har lyst til.

Når du sælger til lande udenfor EU lægges der ikke moms på.

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 320 point
Dato : 12-08-08 12:21

Der lægges heller ikke moms på varer mellem EU lande.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-08-08 12:31

Som sagt:

o Når du sælger til lande udenfor EU lægges der ikke moms på

Andre situationer (men det var sådan set ikke det Sygate spurgte om, så han kan godt springe det over):

o Når du sælger til lande i EU (excl Danmark) lægges der ikke moms på hvis kunden er momsregistreret i sit hjemland og du kender hans momsnummer..

o Når du sælger til private i lande i EU lægges der moms på.

o Når du sælger til Danmark (private eller virksomheder) lægges der moms på.

Det var sådan hovedreglerne. Skal forvirringen gøres total, så findes der undtagelser.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 14-08-08 09:24

Man kan da godt som privat person trække momsen fra når man eksporterer en vare til udlandet, hvis man er ude af landet i over 12 måneder. Det kender jeg da masser der har gjort.
Det var det jeg mente, men fik vist ikke forklaret det korrekt.
Så var mit spørgsmål blot om der er tidsbegrænsning i følge loven.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-08-08 09:26

Hvad vil du "trække" momsen fra i?

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 14-08-08 09:35

Hvis man køber en computer som privatperson og får stemplet sin faktura i tolden i lufthavnen og melder at man skal eksportere varen (F.eks en computer, i minimum 12 måneder) så har man da krav på at firmaet man har købt varen hos, returnerer momsen.

Eller er det usædvanligt? (Man kan da i hvertfald på mit arbejde).
Så jeg oprettede spørgsmålet for at høre om der var tidsbegrænsning på det.
Men det kan være at det ikke er en normal ting og at det kun er i store internationale firmaer?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-08-08 11:45

Du skal have et CVR nummer og være moms registreret, før du kan det nummer, er du det ? Ellers kan du kun handle som privat person

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 18-08-08 22:59

Tak for hjælpen alle sammen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-08-08 07:04

Tak for point