/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
slotsfoged Hans Olufsen
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 1995 gange
150 point
Dato : 12-08-08 00:34

Er der nogle der har oplysninger om slotsfoged ved Næsbyhoved slot ved Odense, Hans Olufsen. Han var foged mens dronning Christine, død 1521 ejedede det.
Hans Olufsen skulle efter sigende være begravet i Sct. Knuds kirke, Odense.

Jeg skal have fundet en mandslinie ned til bonde Jens Larsen, født ca. 1762 i Nr. Aaby sogn, Vends herred.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-08-08 09:23

prøv at kontakte Sct. Knuds kirke, i Odense de ved om der forefindes så gammelt et gravsted .eller se lige denne adresse
http://www.fyens.dk/article/849259:Byvandring--Naesbyhoved-Voldsted---og-kongemagten
Citat
Slottet omtales første gang i de skriftlige kilder i 1337, men det er utvivlsomt ældre. Det er således meget sandsynligt, at Næsbyhoved Slot i den tidlige middelalder afløste den kongsgård, som blandt andet kendes fra beretningen om Knud den Helliges endeligt.

Og før dén, ringborgen Nonnebakken fra 900-tallet. I eftertiden er slottet bedst kendt for den periode, hvor kong Hans' dronning Christine havde råderet over og - vekslende med sin gård i Klaregade i Odense - boede på slottet frem til sin død i 1521.

Eksempelvis er lenets regnskaber bevaret, hvilket faktisk er en af vores vigtigste kilder til samfundsforholdene i senmiddelalderen.

Hans Olufsen skulle efter sigende være begravet i Sct. Knuds kirke, Odense
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-08-08 09:25
Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 13-08-08 22:21

Er der ingen der kender til nogle af Hans Olufsens efterkommere?

Accepteret svar
Fra : dr_dem

Modtaget 150 point
Dato : 14-08-08 08:54
Godkendelse af svar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 21-08-08 23:13

Tak for svaret dr_dem. Det har ledt mig videre til det jeg søgte, så du har fået de point.