/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Akvavit
Fra : momomo
Vist : 613 gange
200 point
Dato : 11-08-08 16:25

Har lige haft gæster og serverede hvad jeg troede var kartoffelvand, men en af gæsterne påstod at akvavit ikke mere bliver lavet af kartofler men af korn, er der der nogen der ved hvad der er rigtigt.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-08-08 16:29

Akvavit er destillat af korn- eller kartoffelmæsk, der eventuelt har trukket på kommen eller dild og skal minimum indeholde 37,5% alkohol. ”Aalborg Eksport Akvavit” er en af de mest populære akvavitter. Danisco destilliers anvender i dag korn men har tidligere brugt kartofler i mæsk-produktionen.

http://www.aigis.dk/mix/dest.html

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 210 point
Dato : 11-08-08 16:32

Citat
Råmaterialet er i dag både kartofler og korn af forskellig slags - dybest set vælges der efter hvad der er mest økonomisk. Smagsmæssigt gør det ingen forskel fordi grundspritten under alle omstændigheder bliver grundigt oprenset og behandlet. Den store forskel mellem mærkerne opstår derfor i krydring og lagring.

http://da.wikipedia.org/wiki/Snaps

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-08 16:59

Kartoffelvand....

Jeg kalder det nu kartoffeljuice

Godkendelse af svar
Fra : momomo

Dato : 11-08-08 17:28

Tak for svaret HelleBirgitte. Så har vi jo begge ret (pokkers også)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 11-08-08 18:15

Selv tak - hvis I har væddet en flaske snaps, må I jo dele