/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan med flere harddiske ?
Fra : bennymanden
Vist : 696 gange
200 point
Dato : 11-08-08 15:57

Hej.

Jeg vil gerne hre lidt om hvordan man gør hvis man vil installere flere harddiske.

Er det muligt at installere f.eks. 3 eller 4 diske ?

Styresystemet ligger på 20 GB som er drev C - kan jeg sætte f.eks. 2 stk mere i som "slaver" begge to - jeg har to liggende på hver 80 GB og kunne tænke mig at bruge dem som "lager" til alle de fotos som jeg tager med mit nye digi-cam.

Gerne lidt om fremgangsmåden - på forhånd tak.

Bennymanden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-08 16:16

Det kommer lidt an på hvilket bundkort du har.
Siden du har 20 GB med styresystem, så har du nok mulighed for 4 IDE enheder.
1 harddisk til styresystem.
1 CD/DVD læser eller brænder
der er så plads til 2 stk harddiske
Alt efter hvor dine 2 enheder sidder nu skal de nye sættes som MAster eller Slave

Når du åbner siderne på computeren kan du se hva der sidder på de eller det flade kabel

Fladkabel 1 til nuværende harddisk
....................er der andet på det flad kabel

Fladkabel 2 sidder der noget på (hvis der er et fladkabel 2)

Hvad hedder din comp. navn og type

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-08-08 17:39

Hej igen.

Computeren er en Fujitsu Siemens Xpert - 1200 MHz 640 MB Ram

Der sidder 3 stk fladkabler -

fladkabel 1 - blåt stik på bundkortet - der sidder kun 20 GB harddisk og der et et stik mere på kablet hvor der ikke sidder noget (dvs. kun plads til een HD mere - eller kan man bruge et andet kabel)

fladkabel 2 - sort stik på bundkortet - der sidder CD-Rom brænder og DVD drev.

fladkabel 3 - gråt stik (dette kabel er smallere) - her sidder kun diskette - drev.

Bundkortet hedder: MSI MS-6330

Bundkort ID: 08/29/2001 - 8363 - 686B - 6A6LMM4AC - 00

oplysningerne om bundkortet er hvad Everest fortæller mig.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 11-08-08 18:00

Du har plads til en harddisk mere som du skal sætte på fladkabel 1. Den skal du sætte op som slave.
Bag på harddisken ved strømstikket er der nogle jumpere. Et eller andet sted på din harddisk er der en forklaring på hvordan disse jumpere skal stå. Det kan f.eks. stå på harddiskens etiket med oplysninger om størrelse m.v eller det kan stå ved jumperne. Din CD-rom brænder og dvd drev optager hver en ide port. Hvis du kunne undvære en af dem kunne du erstatte den med en harddisk.

Du kunne evt. også lave en ektern USB harddisk. Man kan købe et kabinet og så lægge harddisken ned i dette kabinet og så tilslutte harddisken via USB kabel og usb stik på din PC.

Hvis du ville have flere harddiske på din maskine kunne du vel også købe et controllercard og så sætte det i og tilslutte harddiskene til dette. Sådan et controllercard kan vel ikke koster ret meget.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-08-08 18:03

Ja du har så plads til 2 ekstra harddiske på din PC, en ved C drevets kabel g en ved CD-rom drevet.
Men her ud over er der andre muligheder for at udvide lager kapasiteten.
1. Der kan tilsluttes et eller flere netværksdrev, hvis du har et netværk.
2. Du kan købe en speciel harddisk boks, med plads til 4 drev, der styres over USB. En sådan har de bl.a. hos NorthQ. Her sidder de tre drev i skuffer, så de er udtagelige, og kan tændes hver for sig. Det fjerde drev bliver fastmonteret indvendigt, og kan enten være en HD eller en CD/DVD drev.
Boksen kan styre drev op til 400 Gb pr. drev og ialt 1,2 Tb.
En sådan boks, kan tilslttes en NAS server (en enhed der sidder imellem netværk og drevboksen)
Ellers kan du have flere separate externe USB drev, som du kan tilslutte efter behov.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 11-08-08 18:33

Fladkabel 1 - der er plads til een harddisk som skal sidde som SLave (lille jumper bag på harddisk)
Fladkabel 2 - er jo fyldt op med 2 enheder
Fladkabel 3 - er kun til diskettestationer og der kan sidde 2 ( 2 bruges sjældent)

Der findes ikke fladkabler med 3 stik til din comp.

Så læg resten af dine harddiske i eksterne USB harddiskholdere.

(Usb harddiske/eksterne tilsluttes efter comp er startet og afmonteres ved pilen før de tages ud)
kan bruges både til USB 1 og 2

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 11-08-08 18:54

Nu ved jeg ikke hvordan dit ide kabel ser ud...men masterharddisken skal sidde i den connector der er længst væk på idecablet og denne connector er oftest sort. Slaven skal sidde i den connector der er i midten og denne connector er oftest grå.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 11-08-08 18:55

http://www.datamarked.dk/?id=418&recordid=1229
jeg bruger flere af dette stik

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 11-08-08 19:06

Et controllercard koster på Ebay 11m28 USD incl. forsendelse til Danmark fra Hong Kong hos en sælger med 154602 i sin karakterbog = du bliver ikke snydt. Det er 54 kroner og så har du 4 ide porte mere til rådighed.

http://cgi.ebay.com/NEW-PCI-Ultra-ATA-133-100-IDE-RAID-Controller-Card-NR_W0QQitemZ150280931303QQihZ005QQcategoryZ96881QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-08-08 21:13

Hvis vi taler om IDE porte fra bundkortet, så er der kun 4 porte, at gøre godt med. De er fordelt på to 40 bens stik, der hver indholder 2 IDE porte. Den primære port/stik køre på IRQ14 og den anden køre på IRQ15.
Kabler til IDE portene kan godt have mere end 2 stik, men der er stadig kun 2 porte til rådighed.
Når det alligevel kan lade sig gøre, at have flere drev, så kan det skyldes nyere metoder som USB, SATA og PATA, og så den lidt ældre mulighed SCSI.
Når det er en af disse muligheder, skal HD-drevetvære beregnet for den form for tilslutning.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 11-08-08 22:42

Eller hvad med et controllercard der giver dig 2 sata, 1 ide og 4 USB til USD 17,00 incl. forsendelse til Danmark fra Hong Kong (82 kroner) dvs. så kan du få den sidste harddisk med og så samtidig
få muligheden for sata og esata

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.7598

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 12-08-08 16:19

Tak for svaret Eyvind.

Tak for svarene fra jer alle sammen - jeg blev en del klogere på mulighederne med mine ekstra harddiske - jeg har i dag monteret den ene 80 GB HD på det ledige stik i enden af kablet og sat jumperne til slave - det virker fint.
Jeg har også bestilt en box til at montere den anden HD i som så skal tilsluttes USB - på den måde kan jeg jo også sætte en ny HD i denne box uden at skulle skrue i PC´en - så får jeg vel plads til en del billeder, selvom de jo fylder en hel del mere med det nye kamera som tager billeder i en noget højere opløsning.
Tak for svarene fra alle og fortsat god dag
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-08 16:53

Ok det virker på den måde du har lavet det.......................men

Hvis det ikke virker med en anden CD/DVD som MAster og harddisk som slave, skal der lige byttes.
Så harddisken er MAster og CD/DVD er slave