/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
trappetrin
Fra : movser
Vist : 2156 gange
50 point
Dato : 11-08-08 15:19

Hej hvad skal jeg bruge for at forlænge en trappe, det er ca 15 cm og ind mod en mur.
Det er ikke et sted der vil blive brugt til at træde på.
Jeg har strandmørtel og beton kan det bruges?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-08-08 15:29

Er det em betontrappe?

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 60 point
Dato : 11-08-08 15:48

Hej Movser.

Du skriver:

Citat
Jeg har strandmørtel og beton kan det bruges?

det kunne jo være morsomt at høre hvordan du opbevarer det beton ?

nå, spøg til side - jeg går ud fra du mener cement.

Til at støbe en forlængelse på din trappe er strandmørtel IKKE velegnet, men cement en nødvendighed.
Lav en blanding med vasket grus 1 del cement til 4 dele grus og brug det til støbningen, du kan evt. blande lidt perlesten i også, alt efter hvor fin en overflade du skal bruge.
Husk at vande den "gamle" del af trappen godt igennem inden du støber, evt. hug lidt i det, så du får en ujævn overflade der hvor det skal binde sammen.

god fornøjelse

Bennymanden

(Beton har det jo med at tørre hvis det ligger ret længe)

Kommentar
Fra : movser

Dato : 11-08-08 18:32

Hej bennymanden
tak for svar du griner af en gammel makrel på 52 af hunkøn så du får lige et grin.
Vasket grus hmm jeg har grus som jeg har brugt under fliser kan det bruges.
skal det vaskes?
kan man købe noget der hedder vasket grus?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-08-08 20:03

bennymanden

hvad er grunden til at du griner, det kunne jo være tørbeton det er der vel ikke noget forkert i ell hva
og beton tørre ikke men afhærder

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-08-08 20:17

Tak for belæringen bibsamie

Til Movser.

Jo man kan købe noget som kaldes "Vasket grus" - det foregår i grusgraven og det man opnår er, at man udvasker de "bløde" ingredienser såsom lerpartikler og opnår et færdigt produkt som er velegnet til at støbe med idet man kun har de "skarpe" kvartskorn tilbage i sandet.
Det at kornene er mere kantede, altså "skarpe" er med til at gøre, at det i en blanding med cement binder bedre sammen og bliver stærkere.
Til en mindre reparation af din trappe er der ikke noget i vejen for at du bruger det sand du alligevel har liggende - du kan som jeg nævner med fordel blande lidt perlesten i også, det er på samme måde med til at gøre det færdigstøbte stærkere.

Det var hverken for at grine eller gøre nar - men beton er altså det man har til rådighed når man har lavet blandingen med cement - klar til brug.
Jeg håber så at det også tørrer når det hærder, ellers bliver det et fugtigt trappetrin ..............

De tørprodukter man kan købe i byggemarkedet kaldes Mix og er først beton når det er tilsat vand.

forsat god aften
Bennymanden

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-08-08 05:58

Bennymanden

nu var det jo netop ikke et trappetrin der blev spurgt om

mener du ikke man kan købe tørbeton mere?

du tænker nok på støbemiks

hvad er der galt i at bruge almindelig murergrus 0-4 det findes på alle trælaster

per

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-08-08 16:32

Godt ord igen Per

Der er ikke noget galt i at bruge det sand som movser har liggende til at forlænge trappen ind mod muren - jo jo - tørbeton kan godt købes stadigvæk, men er vel en lidt dyr løsning på problemet.
Det drejer sig jo udelukkende om hvor meget det støbte skal kunne holde til - hvis det kun er for at dække afstanden ind til muren er det jo ikke det store problem.
Lidt forskalling rundt om hvor betonen skal ligge - bland grus og cement - hæld blandingen i og ryst det godt sammen med en pind - vent til det hærder - fjern forskallingen - og problemet er løst.

forsat god dag til alle

Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : movser

Dato : 15-08-08 18:34

Tak for svaret bennymanden.