/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Leder efter sejlbåd/Jolle
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 2150 gange
400 point
Dato : 10-08-08 20:28

Leder efter gode forslag til en sejlbåd, gerne brugt.

Den skal kunne komme på trailer uden brug af kran.

Den skal have gode sejlegenskaber uden at behøve at være kapsejlads egnet.

Stabil og mulig at håndtere for en enkelt rutineret person.

Skal minimum kunne sejle med to personer.

Skal egne sig såvel til Østersøen og lavtvandede indre farvande.

Skal kunne anskaffes brugt for max 20.000 - 25.000 i klargjort sejlklar stand.

Nogen der har nogen forslag?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-08-08 21:14

Hej Thomas.Haugaard.
Det bliver da svært hvis du vil have en nogenlunde ordentlig båd
Priserne på både er godt nok faldende meeen alligevel.Men kig i dba . Gul og gratis eller bådinfo.
Der er nogle til salg. Men jeg tror du bliver overrasket

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-08-08 21:35

Hej Pia

Det var nu mest brugte sejljoller jeg tænker på og der skulle det absolut være muligt.

VH

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-08-08 21:39

Hej Thomas.
Nååå. Det var bare ikke det du skrev.
Men hvis det skal være med sejl osv. Så bliver det altså svært.
Nu ved jeg jo ikke hvor i landet du bor , men hernede (falster) er der da nogle småbåde.
Men Østersøen er altså ikke at spøge med

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-08-08 21:53

du skal kigge efter en wayfarer-jolle. den er tilpas stabil til lidt større farvande og har en fornuftig størrelse til op til 4 personer. dog børman ikke være mere end 2 på længere ture.
det er en jolle med nogle år på bagen, men stadig et fornuftigt køb.
http://www.wayfarer.dk/

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-08-08 22:11

En Wayfarer er en dejlig båd og har også sejlet en del åbent havs sejlads i en sådanne, bla krydset kattegat. Jeg har overvejet den men for det første synes jeg brugt priserne er urimeligt høje og for det andet så skal der ikke særligt meget vind til før den bliver for svær at sejle for en enkelt person.

I den anden ende af skalaen er en Askeladen 14 fods lidt for sløv for mig!

PS Pia jo det var det jeg skrev, en sejlbåd kan både være med og uden fast køl.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-08-08 22:42

Citat
PS Pia jo det var det jeg skrev, en sejlbåd kan både være med og uden fast køl.

Ja det ved jeg godt. Men skal du bruge den til både ferie og fiskeri (lyst) ?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-08-08 22:58

Hovedformålet er sejlture for sejl af max et døgn varighed men primært småture på nogen timer.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-08 08:51

Har du overvejet katamaran- eller trimaranjoller, der er meget lette, sejler hurtigt og ligger meget stabilt på vandet, hvis man ikke presser dem for hårdt.

Har selv en 14 fods katamaran, som jeg sagtens kan sætte i vandet og trække op på en trailer uden hjælp.

Og de er ofte til at finde til en fornuftig pris.

Men cockpit og lign. kan du kigge langt efter i en katamaran, man sidder nærmest på en trampolin, mens trimaraner ofte har et mindre cockpit i midterskroget.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-08-08 10:58

Katamaraner er en bådtype jeg har begrænsede erfaringer med.

Kan du anbefale nogle mærker?

Kan ikke kende den ene Hobie fra den anden

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 400 point
Dato : 11-08-08 12:52

Den jeg har er en gammel New Cat, fransk (franskmændene er glade for flerskrogsbåde), men den er mest til korte ture. Jeg ville ikke have lyst til at sidde en dag på en trampolin, men nærmer mig også de 60.

Supernova-trimaranen, som Elvstrøm designede, er også en ret lille og let jolle (skal nok skilles ad for transport, da den er ret bred, men den har da et lille cockpit og er tit til salg på dba.dk til en overkommelig pris. Og den er rimelig hurtig!

Jeg er sikker på du kan få lidt hjælp i klubben for flerskrogsbåde http://www.multihulls.dk/ hvor der også er både til salg så du evt kan få en prøvetur.

Held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-08-08 15:32

Takker for linket Vagnr men vil gerne have lidt flere ideer.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-08-08 23:12

Hej Thomas.
Var inde på qxl i dag . Der er et par stykker. Prøv og kig der

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-08-08 23:53

Pia det jeg leder efter er forslag til typer som folk selv har erfaringer med.

Jeg har gennem mere end 30 år sejlet alt fra Optimist til Soling og Drage så når det kommer til kapsejlads så er jeg rimeligt inde i sagerne.

Men nu står jeg og mangler en bådtype til hyggesejlads.

Det er ikke links til markeder, hvis jeg bare får gode forslag til bådtyper så skal jeg nok selv finde den.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-08-08 00:21

Hej
Min søn har en lille sejlbåd til salg - Den er med sænkekøl, ligger i Vejle. Skriv, hvis du vil høre mere om den. Prisen er mellem 15-20.000 , Det er foreløbig også det eneste jeg ved.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-08-08 14:54

Hej
Jeg har kopieret dit spørgsmål i en mail til min søn, som svarer:

Båden er til salg / bytte i den blå avis til pris ide’ 13.500 kr. og lever op til vedkommendes ønsker. Med mindre han vil køre med den på trailer, for så er masten for stor til transport og skal lægges ned.

Du er velkommen til at sende mig en privat mail for at få kontakt med ham.
Med venlig hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 12-08-08 14:58

Du skal have mange tak for din interesse Ingelein men det er ikke salgstilbud men praktisk erfaringer med bådtyper man er i stand til at at sætte navn på jeg er interesseret i.

VH

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 12-08-08 15:26

Tak for svaret vagnr. Det var ikke lige hvad jeg ledte efter men det mest brugbare. Men tak for besværet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-08-08 15:42

Hej Thomas Haugaard

Jeg har forstået din forespørgsel sådan at du ledte efter forslag til en båd, som du ville købe og at det var dine købskriterier for båden som du angav.
Ideen fik jeg da fordi du nævnte en priskategori.l
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-08-08 17:39

Hej Thomas

Tak for det, håber du finder den rigtige jolle til dig og dine behov