/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fliseskære virker ikke?
Fra : gunnarb
Vist : 3542 gange
100 point
Dato : 10-08-08 18:45

Jeg er ved at lægge fliser i vores entré på gulvet.
Fliserne er af natursten (granit) og er 305x305 x10 mm. Til formålet har jeg købt en fliseskære til 150 kr. i Bauhaus. Jeg lægger en flise op, og risser en streg med dimanten en rulle. Herefter skal jeg dreje et stykke fladjern, som er vinklet en smule ned mod flisen og herefter presse, således at flisen flækker i sporet. Der sker bare ikke nogen, selv om jeg presser alt hvad jeg kan. Hvad gør jeg forkert? Er det en alt for billig fliseskære, som ikke kan anvendes til fliser, som er 10 mm tykke? Hvad skal jeg bruge i stedet for?

Kommentar
Fra : debut

Dato : 10-08-08 19:19

Sådan en billig fliseskærer er beregnet til glaserede keramikfliser.

Brug f. eks. en vinkelsliber der er monteret med en skæreskive til sten så burde det lykkes.
Du kan sikkert leje hvis du ikke har eller ikke vil investere i sådan en.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-08-08 19:39

rids noget hårdere ellers kan du vel justerer fladjernet Selvom den er billig burde den kunne skære/knække en sådan flise

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-08 19:51

Tryk ikke på midten, men lidt inde i den modsatte ende af hvor håndtaget sidder.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 10-08-08 19:55

Jeg kan ikke ridse hårdere, jeg har enddan prøvet at ridse på begge sider, men det hjalp hellerikke. Jeg prøvede også at knække flisen over et trappetrin, men det kunne jeg heller ikke. Det er åbenbart en meget stærk flise. Jeg har en stor vinkelsliber med diamantskive, men jeg havde håbet på at flisen kunne knækkes.

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 100 point
Dato : 10-08-08 20:48

Granit skal skæres med en vådskærer til fliser for at få et godt resultat eller alternativt som nævnt en vinkelsliber med diamantskive. Så mit forslag vil være at leje en sådan skærer og ikke risikere at knække /ødelægge for mange fliser -det kan vise sig at blive dyrere i sidste ende.
P.S
Har selv lige lagt granit på en udendørs trappe og der brugte jeg overnævnte værktøj med godt resultat

mvh R

Godkendelse af svar
Fra : gunnarb

Dato : 10-08-08 20:59

Tak for svaret sverola.

Ok, jeg må acceptere at fliseskæren ikke dur til mine fliser. Jeg vil istedet for prøve med min vinkelsliber selv om den er stor og tung og svær at holde,
da jeg ikke har noget til at spænde den fast i.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-08-08 21:03

Selvtak.
Du kan evt bruge et bræt at køre efter når du starter med at skære for at markere .
Held og lykke med projektet

R