/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sommerand
Fra : Klumme
Vist : 6741 gange
100 point
Dato : 09-08-08 17:56

Jeg er den lykkelige indehaver af en 2,5 kg. Gothenborg and af landracen Mulard. Læs mere om anden: http://www.gothenborg.dk/Fjerkrae/fjerkrae1.htm

På en skala fra 0 - 10 høster den som regel 12.

Har vi en kvik gourmet eller gourmand eller bare et koge/braseikon der kan noget, så ser jeg frem til en opskrift på en Sommerand. Med sommerand forstås, at det traditionelle tilbehør som rødkål, konfirmandkartofler, æbler/ svesker, surt og slæwesovs er YT, ( i aug 08 ) men i stedet for dette kraftige stads et eller andet sommerligt, som ikke tager flere dage at producere

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-08-08 17:58

PS.
Lad være at give mig et link til kogebogen.dk.... For den er jeg pisse sur på.

Accepteret svar
Fra : chicapigen

Modtaget 110 point
Dato : 09-08-08 18:23
Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 09-08-08 19:03

Den her opskrift er fandemig go

Type: Hovedret
Tilberedningstid ialt: 7 timer
Arbejdstid: 20 min

Ingredienser: 5---12345678910 pers.
1 stk hel and (Læs om)
3 tsk køkkensalt (Læs om)
3 tsk peberkorn (Læs om)
1 pose frisk Legro koriander (Læs om)
4 forårsløg (Læs om)
1 1/2 tsk frisk ingefær (Læs om)
1/2 tsk five spices
1 spsk honning (Læs om)
1 spsk tør sherry (Læs om)
2 spsk sesamolie (Læs om)
1 spsk sojasauce (Læs om)
1/2 tsk paprika (Læs om)

Fremgangsmåde:
-Gnid anden med salt overalt. Rist peberkornene på en tør pande i et par minutter. Knus dem herefter i en morter. Vask og tør den friske koriander og hak blade og stængler. Hak forårsløgene fint.

-Bland alle de andre ingredienser og gnid anden udvendigt og indvendigt med blandingen. Læg forårsløg ind i anden. Pak den marinerede and ind i folie eller plastik og lad den marinere koldt i mindst 4 timer.

-Tænd ovnen på 180°C. Fyld en bradepande halvt med vand og sæt en rist oven på den. Læg anden på risten med brystet opad. Giv først anden 30 min., tag den så ud og dæk den med folie. Giv den 30 min. mere. Skru varmen ned til 150°C, læg anden med brystet nedad og giv den 30 min. Vend anden igen og giv den 30 min. mere. Fjern folien og giv til sidst anden 15-20 min. at brune i.

-Traditionelt spises anden som fyld i "mandarin-pandekager" sammen med blommesauce. Den kan også spises med hvide ris og en grøntsagsret som tilbehør.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-08-08 19:17

Hold da whauuuu helt op.

Jeg bestiller lige 5 rapper mere. Jeg vil smage alle opskrifterne. Utroligt...jeg har da selv prøvet at slå op på stegt and, men fandt da ikke disse kulinariske stjerneskud. Eminent godt gået, men lad endelig ikke festen slutte her. Jeg arkiverer hele molesjavsen LOOL Jeg er osse grådig men vil hellere ha et rap end et nigeriabrev

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-08-08 19:22

Hvor er du heldig

Her kommer et par anderledes foreslag

Den ultimative andesteg, med appelsin, timian og vanille
http://www.valdemarsro.dk/?p=376

Andesteg med couscoussalat
http://www.madopskrifter.nu/Opskrifter/Andesteg+med+couscoussalat.opskrift?0=10295

Andesteg med råstegte kartofler og kål
http://www.madopskrifter.nu/Opskrifter/Andesteg+med+r%C3%A5stegte+kartofler+og+k%C3%A5l.opskrift?0=10260

And med nøddefyld
http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/1183/Andet-Fjerkrae-opskrifter/And-med-noeddefyld

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-08-08 19:36

Jeg har da ikke råd til alle de ænder...de koster jo en bondegård (270 - 325 kr. stk. eller 107 kr./kg.)

Den fra Valdemarsro lyder altså rigtig godt, men jeg skal i så fald have barberet de brune og franske kartofler, den brune sauce, rødkål, surt væk og erstattet med noget lettere sommeligt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-08-08 19:41

Jeg kan selvfølgelig nappe en lille en til en 50'er, når det bare er til mig selv. Så passer det gamle svar på spørgsmålet om hvor mange der går på en and jo...... der går anden og mig

Det må hedde at være Gourmand LOOOL

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-08-08 19:52

Hej igen Gourmand

Prøv at se denne dejlige Blommesovs - det er jo lige nu blommerne er fine - godt nok beregnet til andebryst - men man har jo lov til at "låne ideer"

http://www.dr.dk/Mad/Kokkeopskrifter/GaryRhodes/MeremadmedGaryRhodes/Udsendelse4/190014.htm

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-08-08 20:12

Citat
troldenesdhb

Er du gal hvor lyder det godt.
Men jeg tænkte på on du har prøvet at grille den ??
Undskyld klumme
Et spørgsmål i spørgsmålet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-08-08 13:09

Grille den LOOL På 2. sal på Bispebjerg. Jeg blir dælme populær hos de pigmenterede i Mjølnerparken. De tror de er hjemme på bopladsen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-08-08 20:57

Citat
De tror de er hjemme på bopladsen

Undskyld søde men jeg ved jo ikke hvor du bor !!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-08-08 21:09

Nej det er da osse rigtigt...hvor skulle du vide det fra

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 12-08-08 10:09

Tak for svaret chicapigen.

Pu ha... der skal målfoto til for at afgøre hvem der skal have de forjættede point. Men nu få du de chickapige for alle de dejlige opskrifter du linkede til. Anden endte i øvrigt som en hybrid, idet jeg nappede lidt hist og pist og som tilbehør endte jeg på en dejlig krydret blommsauce, løse ris og dampede grøntsager.

Men men men...... Anden var indiskutabelt af usædvanlig god kvalitet, men 1 and på 2500 gr. er kun lige nok til 3. Skal der være "nok" skal den veje 3500 gr. men så er vi altså osse oppe i 375,- kr. for en and. Det er dyrt...simpelthen Under seancen tog jeg mig selv i flere gange at drømme om alt det sædvanlige tilbehør. And a la hvad ved jeg...INTET slår den gammeldags juleand, med hele svineriet LOOOL

Og tak til alle for udvist deltagelse i udvælgelse af en ANDerledes and hohoho

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 12-08-08 12:53

selvtak klumme

ja der var var mange spænende opskrifter og and smager også dejligt og jeg vil give dig ret i at den er xtra god til jul