/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"Flytte" fjer til pude
Fra : ingelein
Vist : 2045 gange
50 point
Dato : 05-08-08 18:43

Hej
Jeg har to lækre nye dundyner, som er syet i kanaler. Desværre er de alt for tykke og varme. Derfor vil jeg gerne "tappe" nogle af dunene over i to pudevår. Jeg ved at vårene skal være mega tætte og har derfor tænkt mig at bruge to pudevår, som har stikkende fjer. De skal tømmes for fjer og de lækre dun proppes i. Men hvordan gør jeg det uden selv at ligne en, som er rullet i tjære og fjer.?

Jeg har tidligere prøvet det ved at suge fjerene over i en ny støvsugerpose. Derefter har jeg proppet den fyldte støvsugerpose ned i betrækket, revet hul på posen og hevet den ud - idet jeg forsøgte at gøre hullet så lille som muligt. Men kors, hvor så jeg og badeværelset ud !.

Kan man eventuelt få det gjort nogen steder? - men det koster jo nok en bondegård i dag.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-08 18:57

Hvad med at gøre dem våde ..................... hvis de kan tåle det.
Altså efter de er kommet i støvsugerposen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 19:09

Jeg syntes din ide er rigtig god

Citat
Derefter har jeg proppet den fyldte støvsugerpose ned i betrækket, revet hul på posen og hevet den ud - idet jeg forsøgte at gøre hullet så lille som muligt. Men kors, hvor så jeg og badeværelset ud !.

Men kan du ikke få støvsugeren til at puste, så slap du da for en del besvær??

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-08-08 19:17

Hej Nordsted1

Jeg er indehaver af en NILFISK af ældre model og den kan vist ikke puste. Det ville jo være smart, hvis jeg kunne suge og puste direkte over i pudevåret.
Tak for rådet
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-08 19:21

Det er netop de gamle Nilfisk som også kan puste.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 19:23

Ellers må du ud og låne, mange støvsugere ka' puste, hvad man sjældent har brug for, men nu er der da en ide med galskaben

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-08-08 19:31

Hej Eyvind
Jeg burde skamme mig, men hvordan gør man?

Hilsen Ingelein - indehaver af en Nilfisk G... et eller andet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 19:33

Der er også et firma der har en fiskeklub de kalder for Nilfisken

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-08 19:44

hvor gammel er din nilfisk ?? de rigtig gammle har det sådan at der hvor luften får ud af maskinen kan slangen sættes til så den puster i stedet for at suge - det kan være nederst eller i toppen alt efter model.

du kan for i øvrigt købe sådan nogle gamle nogen meget billigt på for eks dba.dk osv - der er alligevel ingen idag der ønsker sig sådan een ( bortset fra mig måske pga de billige poser hehe)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-08-08 19:45
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 19:50

Jeg ville ikke begynde at købe en støvsuger, hvis din egen ikke kan, mange støvsugere kan så prøv at spørge omkring dig,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-08 20:14

Nixen Miritdk - meget ældre, længe før din tid.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-08-08 20:15

Hej igen vedr. NILFISK

Min model er en GS 90 og jeg kan få en dims til at sætte på toppen af den - så kan den puste.
Hm...... Min søn er noget ved musikken hos NILFISK ADVANCE men ham havde jeg ikke i tankerne før Nordsted1 kom med "pusteteknikken".

Men hvad skal jeg egentlig med pusteteknikken? Jeg skal jo både suge og puste på een gang, hvis det kunne lade sig gøre.

Jeg har tænkt over "våd" ideen og den kan måske bruges. På det Aktivitetscenter, hvor jeg underviser i EDB kan man vaske i store maskiner (nedlagt plejehjem, hvor brugerne stadigvæk kan få lov til at leje vaskemaskine/tørretumbler. Måske kunne jeg vaske dynerne og flytte fjerene i våd tilstand og efter sammensyning af vårene tørretumble hele "dynen".

Men det er stadigvæk ikke den optimale løsning
Mange hilsner Ingelein.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-08 20:16

Men jeg tror ikke på den med at puste de fjer ind.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 20:26

Citat
Jeg skal jo både suge og puste på een gang

Så må jeg have misforstået spørgsmålet

Jeg troede du skulle suge fra dynen, og puste ind i puden, altså to arbejdsgange.

Hvis du bruger vådmetoden, så må du endelig huske at når du tørrer bagefter, så skal der være f.eks tennisbolde med så dunene, ikke klumper sammen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-08-08 20:43

Hej Nordsted1
Jeg har kigget på min støvsuger - og det er da vist lidt af en tanketorsk jeg/vi har fat i, for støvsugeren vil jo kun puste luft ud - den kan aldrig puste fjerene ud. Støvsugerposen sidder under motoren og som det er i dag, strømmer der jo luft ud gennem et gitter og filter i toppen af støvsugeren. Hvis jeg sætter en dims på til at puste, samler den jo kun luften sammen i et rør i stedet for. Fjerene bliver i posen. Godt det samme, for ellers ville motoren brænde sammen

Når jeg vasker dunjakker, bruger jeg ikke tennisbolde, men standser tumbleren og ryster jakken med jævne mellemrum.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-08 20:55

Yes 3 styk tennisbolde er passende.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-08-08 21:19

Ingelein

Jeg har flyttet dun fra en dyne til flere pudebetræk, og jeg gjorde det med våde dun. Dynerne blev vasket, sprættet op, dunene flyttet til pudebetrækkene, puderne blev syet til og tørretumblet.
Det gik let og rent.

Jeg har også prøvet at fylde puder med skumgummismuld, men det er en anden historie og meget mere rodet.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 05-08-08 21:34

Hold da op en brøler, godt jeg ikke var ene om at tro på den.

Manden siger, at da jeg ved et uheld fik dyret til at puste i stedet for at suge, var det skidt i slange jeg fik pustet ud, det tænkte jeg slet ikke på.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-08-08 21:46

ÅÅÅHHH Nordsted1, den har jeg også været på og man føler sig bare så åndssvag bagefter

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 21:47

Granner01

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-08-08 00:12

Jeg har osse prøvet den der med at få dyret til at puste i stedet for at suge

Ikke hjemme ved mig selv men inde ved vores gamle bedstemor som jeg var inde hos, for at hjælpe - UFF en gang 'hjælp' hendes lejlighed lignede samlingssted for alle byens skortensfejere, ved et 'kom som du er'-gilde

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-08-08 21:32

Hej
Jeg tror at jeg må ty til "vådligger" metoden. Alligevel lukker jeg ikke spørgsmålet før proceduren er overstået - det behøver ikke at være lige nu.

Når solen skinner igen, kan jeg spare lidt tørretumblerenergi ved at lægge dynerne/puderne ud til tørring og ryste og vende mange gange, inden jeg tørrer dem helt i tørretumbleren.

Ps. Nærig er jeg også ...... nej, energibevist hedder det nok snarere.

Mange hilsner fra Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-08 21:37

Ti hi, så må det blive i morgen, der lover de varmt vejr igen

Hvis det var mig, ville jeg slet ikke nænne at fjerne dun fra dynen, jeg kan ikke få varme nok når først det bliver vinter

Venter spændt på at hører, om du bliver rullet i fjer og tjære

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-08-08 21:39

Husk at sende billedet med alle de fjer i hele huset ind til www.peecee.dk
og lad os få linket så vi kan more os.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-08-08 22:10

Hej Eyvind
200 kvadratmeter med fjer - pyh ha - det bliver til mange billeder ..... hvis?.....

Hej Nordsted1

Om vinteren bruger vi 2 sommerdyner i samme betræk - på det ene hold har jeg sat "han" burretape og på det andet "hun" burretape. Så bliver de holdt fint sammen. De andre dundyner er næsten runde som en bold, nu hvor de har været til luftning i solen, mens jeg har overvejet deres videre skæbne.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-08 22:15

Det var da godt nok en snedig indretning med de sommerdyner

200 m2... sagde du ikke at du stod ude på toilettet og ordnede de fjer sidst?? det er godt nok
store forhold, det må næsten give ekke derude

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-08-08 22:27

Hej Eyvind

Citat
Husk at sende billedet med alle de fjer i hele huset ind til www.peecee.dk
og lad os få linket så vi kan more os.

Jeg tror da på at jeg får fjer i hele huset, som du skrev - selvom jeg jeg starter i badeværelset. Jeg lader høre fra mig igen.

Mange hilsner og tak
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-08-08 10:21

Er det så en dynelufter tråd, og ikke bare en almindelig dynelyfterskandale.
200 m2 bade værelse har vi da også - men det er ret koldt om vinteren at gå ned til søen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-08-08 11:26

Hej
Der er fra andre sider kommet et par råd, som jeg har taget med i betragtningerne
:
1. Spræt kantsømmen i dyne og pudebetræk op passende i størrelsen til et rør, som skubbes ind i henholdsvis dyne og pude. (Tape eventuelt yderliger til omkring røret) Ryst så dunene over i pudebetrækket.

2. Spræt et stykke af kantsømmen op i dyne og pud sy kanterne sammen, så dyne og pude forbindes og ryst dunene over.

Jeg tænker stadigvæk over hvilken metode jeg vil anvende.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-08 11:53

Jeg tror at våd-metoden er nemmest, der er mere vægt i de våde fjer, så de er nemmere at håndterer - tror jeg -

glæder mig til at se billederne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-08 13:28

Vi vil se billeder..................................

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-08 13:34

Nemmerlig

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-08-08 13:49

Åh, at I vil være det bekendt, men I skal få billeder - når seancen er overstået.
Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-08 13:51

Det ser vi skam frem til

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-08-08 20:29

Hej
Så er seancen overstået - hvordan kan I se på min blog:
http://strikinge.blogspot.com.

I grunden var jeg mest stemt for våd-metoden, men så skulle jeg sidde og vente på maskinerne i flere timer.

Tak for alle de gode råd.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-08-08 20:32

Hej
der mangler lidt i min blogadresse:
http://www.strikinge.blogspot.com
Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-08-08 21:09

Smart klaret

Jeg har været inde og se på din hjemmeside, de zig zag bluser er jeg da ret varme på at strikke, er det en hjemmekomponeret opskrift, det lyder næsten sådan når du beskriver dem??

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-08-08 21:36

Hej Nordsted1
Zig-zag i originalversion findes i Marianne Isagers bog "Strik a la Carte" - som kan lånes på biblo.
Jeg har en fortid som designer - er det vel endnu til husbehov, så jeg regner selv mine modeller ud efter det for hånden værende garn i mit kæmpe- garnlager.
Mange hilsner Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 13-08-08 21:39

Tak for svaret Nordsted1.
Du får mine points, fordi vi ikke hoppede i den med at suge og puste
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-08 10:32

Hvor er de billeder med fjer ud over det hele. (über alles)

Nå men ellers en smart metode.

Det er en flot hjemmeside du har.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-08 17:32

Bare jog i det