/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Administratorrettigheder
Fra : anyway
Vist : 837 gange
100 point
Dato : 05-08-08 07:22

Kan man virkelig som administrator låse sig selv ud på sin PC og blive en ”almindelig” bruger?
Jeg er eneste bruger på min PC og det virker normalt sådan at jeg selvfølgelig har
Administratorrettigheder. Det har jeg pludselig ikke længere.
Jeg har brugt control userpasswords2 i Start – Kør, for at undgå logon ved opstart. Jeg har åbenbart lavet en fejl så. Det var efter dette problemet opstod.
Jeg har prøvet at fjerne Bios batteriet ½ time – uden ændring. Jeg har prøvet at slukke direkte på Tænd/sluk knappen – uden ændring.
Alle mulige opdateringer, incl. SP3 var installeret inden problemet

Ved normal start åbner Windows direkte op uden at jeg skal logge på.
Hvis jeg holder Shift nede under start af windows, får jeg denne boks:
”Computeren er i brug og er blevet låst. Computeren kan kun låses op af
HOME-64CFF3B5DB\mit navn, eller en administrator.”
I logonboksen står mit navn og ingen kode – jeg trykker enter og pc starter
Der er jo så en række funktioner der nu er blokeret for mig – f.eks.:
http://www.myupload.dk/handleupload/fbfe6bce9bf97b10e887e43a0a75dbcd1217911560
http://www.myupload.dk/handleupload/12e1e40d46af6787ec91de7ed09f7ea01217911664
http://www.myupload.dk/handleupload/1c0c498555649033e1693abbd2c0a2631217911727
Jeg kan fint åbne i Fejlsikret, men stadig uden aministratorrettigheder.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-08-08 07:51

Det var da en dødsyg situation at havne i...

Jeg har ofte studset over det samme, fordi jeg til tider får en lignende besked - så jeg vil følge spændt med i denne tråd, og håber på, at (mest for dig!), at der kommer et brugbart svar.

Og jeg nægter at tro på, at vi er "specielle særtilfælde"...!

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 05-08-08 08:35

Du skriver, at du godt kan åbne i fejlsikret, kan du så ikke der vælge at systemgendanne til en dato til bage til FØR, du havde det dumme problem?

Held og lykke!

mvj
joan

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 05-08-08 09:19

Jeg har desværre ikke noget svar men vil følge tråden i håb om du får et svar du kan bruge.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 05-08-08 10:02

Citat
Jeg kan fint åbne i Fejlsikret, men stadig uden aministratorrettigheder.

Så har jeg heller ikke lov at systemgendanne - desværre.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-08-08 16:44

Prøv at gå i fejlsikret til stand og kør:

Sidst kendte fungerende konfiguration (hvor systemet virkede)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-08-08 16:48

...så er der nok kun én vej - fat i installationsskiven, og lav en reparation af din installation - og hermed en genoprettelse af din administratorkonto.....

Iøvrigt er det da lidt skørt at drøne direkte ind på administrators brugerkonto via by-pass af logon-prompten.... så er der da for alvor åbnet en ladeport af muligheder for at kompromittere dit system.

Brug kun admin profilen til opsætning af maskinen, installation af software o.lign. og så en alm. brugerprofil til alm. brug....

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 05-08-08 17:23

axelbjarne -> Det har jeg prøvet uden held
berpox -> Nu er det jo nok ikke løftede pegefingre jeg kan bruge til noget lige nu vel? Jeg kørt sådan i mange år og har så nu klokket i det - OK?
Bliver administratorkontoen genoprettet ved en aalm Repair??

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-08-08 17:39

--> berpox: Jeg har aldrig bedt min maskine om at dele mig op i bruger og administrator - men bumper også i ny og næ ind i problemet med "kontakt din administrator" eller lignende...!

Det må da være i Windows, at problemer ligger, siden det sker "af sig selv".

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 05-08-08 19:05

Anyway.

I forb. med at jeg læste om dit problem, kom jeg til at tænke på, at jeg også for kort tid siden havde dummet mig med at lade nCleaner fjerne for mange filer, således at jeg efter lukning ikke kunne få adgang.
Så lykkedes det mig at komme ind i bios, jeg kan så ikke sige præcis, hvad jeg foretog mig, men jeg prøvede div. funktioner og kom til et punkt, hvor jeg skulle skrive et ny login og gentage det.
Det gjorde jeg, så igen lykkedes det mig at få åbnet i fejlsikret og derfra kunne jeg faktisk danne systemet tilbage til den dato, fra før jeg dummede mig.

Når du alligevel ikke har kunnet bruge nogle af de råd, der hidtil er kommet her, kunne du i så i det minndste ikke prøve noget i den retning som her forklaret og måske dog finde en løsning.

Mvh
joan

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-08-08 20:28

Prøv at se om du kan hente og køre Deckard's System Scanner. Når du bliver spurgt om du vil hente HijackThis, svarer du bare Annuller.

Samt gå lige til Start –> Kontrolpanel –> Brugerkonti, og tjek hvad din bruger står som (begrænset eller administrator).

http://www.geekstogo.com/forum/index.php?autocom=downloads&showfile=19

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-08-08 20:30

Deckard's System Scanner

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-08-08 20:57

Man kan SAGTENS låse sig selv ude så man ender med at have brugerrettigheder selvom man er administrator har du gjort det så er der ikke noget at komme efter, DOG findes der et linux program som kan resette lokale administratorernes kodeord, men det forudsætter at lokaladministratoren ikke er deaktiveret. Desværre så kan jeg ikke huske hvad det hedder, men det er vel bare at google lidt så kommer det.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 05-08-08 22:07

maxhankat -> Jeg prøver lige Bios først. jeg kan nu ikke mindes der skulle være nogle login der?

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 05-08-08 22:47

Der er ikke noget i Bios der synes at relatere til problemet og slet ingen adgangskoder/login

axelbjarne -> Deckard System Scanner kunne jeg hente, men får ikke lov at installere p.g.a. mgl. administratorrettigheder.

webnoob -> Vil en Repair kunne resette administratorindstillingerne?

Hvis man ser med andre øjne på problemet, er det vel forståeligt, at det er svært at løse. Hvad skulle hensigten ellers være, at en administrator tildeler alm. brugerkonti og disse så vupti kan gøres til en med administratorrettigheder.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-08-08 01:08

nej det vil ikke hjælpe, en repair retter kun i system filerne og ingen af dem har noget med brugerkontiernes kodeord at gøre.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 06-08-08 07:41

berpox skrev det modsatte 05-08-08 16:48
Citat
...så er der nok kun én vej - fat i installationsskiven, og lav en reparation af din installation - og hermed en genoprettelse af din administratorkonto.....

Så er der nok kun en formatering tilbage. Det vil vel så løse problemet.

Vi tager til Norge om 2 timer og er så først hjemme mandag. Jeg lader lige spm. stå åben.....

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-08-08 08:39

Det kan godt være jeg har taget fejl angående det problem, prøv evt. og følg denne her guide: http://pubs.logicalexpressions.com/pub0009/LPMArticle.asp?ID=305
Du kan evt. også prøve denne her artikel, her tilbydes der mere end en måde at løse problemet: http://www.petri.co.il/forgot_administrator_password.htm#20

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 06-08-08 09:40

Det øverste link ser lovende ud. Det nederste får jeg ikke lov at installere.
Jeg har desværre ikke tid nu ( øv ) Prøver det på mandag.

Foreløbig tak for hjælpen til alle. Skal nok vende tilbage med respons. Der er jo åbenbart flere som har oplevet dette problem. Hej så længe.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-08-08 09:57

BIOS login har ikke noget med Window's login at gøre.... BIOS er "Basic Input Output System" og relaterer kun til hardware ...

Der er ingen løftede pegefingre - kun et godt råd til dig om hvad du bør gøre fremover... alle har ret til at klokke i det .... nøjagtig ligesom at rigtige mænd ikke tager backup, men græder meget...!

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 06-08-08 13:37

OK, prøv at starte computeren og så trykke F8 imens, så du dermed kan starte op i Fejlsikret tilstand med netværk. Ved logon her skulle du gerne se en bruger navngivet Administrator. Log på denne. Adgangskoden til den er tit ingenting, men hvis der er kode på, er det den du skrev ved installation af Windows XP (eller noget andet, hvis du manuelt har ændret den).
Så prøv at se om du ikke kan komme på denne. Hvis du kommer på gør da følgende:
1. Gå til Kontrolpanel –> Brugerkonti.
2. Tryk på din bruger.
3. Klik på Skifte kontotype.
4. Sørg for at den er sat til Computeradministrator.
5. (Eventuel løsning: Opret en ny bruger og brug denne).

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 11-08-08 11:47

Bliver forsinket i Norge - er først hjemme onsdag - sorry

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 15-08-08 09:40

Alt er nu afprøvet - også af hensyn til andre interesserede. Den eneste brugbare løsning var en formatering, som jo heller ikke er så slem, når man kan gemme vigtige ting forinden og lige kender fremgangsmåden.

Alt kører nu som det skal.

Jeg ville gerne have givet point, for der har jo været mange gode forslag - dog uden succes.

I al fald tak for indsatsen.

Annuller spørgsmålet
Fra : anyway

Dato : 16-08-08 18:37

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål