/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vask af lammeskind
Fra : karenD
Vist : 10615 gange
200 point
Dato : 04-08-08 14:14

Hej.

Jeg har sådan et ægte lammeskind til babyer. Men nu er babyerne blevet store lømler, der har haft skindet med ude i teltet i haven og glemt det derude i regnvejret. Gennemblødt!

Nu vil jeg godt have det vasket, men desværre er mærkaterne faldet af, og jeg kan ikke huske hvordan det skal vaskes, hvis det overhovedet må.

Kan nogen hjælpe?

Venlig hilsen karenD

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-08-08 14:16

er det den slags med skind på bagsiden så til rensning - ellers får du det stort set aldrig til at se pænt ud igen

er den med ulden bagside - altså uden skind - så vask på uldvask - kort - meget kort - centrifuge og RED det før og under tørring (aldrig tørretumbler)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-08-08 14:19

Lammeskind er specialbehandlede, så de kan vaskes i vaskemaskine.
Lammeskind skal vaskes på uldprogram ved max 30 o . Der anvendes flydende uldvaskemiddel, uden blegemiddel.Lammeskindet tåler let centrifugering, hvorefter det strækkes i facon og lufttørres.
_____________________________________________

herfra http://www.skindhuset.dk/default.asp?Action=Menu&Item=58

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-08 14:24

Hvis du tidligere har vasket det, så kan du vel huske om det har været i "hånden" eller maskine.

Her er en vejledning til håndvask

http://www.bolia.com/retail/new_product.asp?catalog_name=Furniture&categoryname=Skin&product_id=1040100000&Fabriccolor=0&front=True&Expand=$7$$5$&CT=1

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-08-08 14:25

jeps nordsted - men det er der lige en skindhandler der fik en reklamation på fornylig for det viser sig at alle lammeskind faktisk ikke er reelt behandlede så de kan vaskes og blive lige så fine igen. (jeg fik pengene retur hah)

ps så har jeg også været heldig ved den fremgangsmåde - men oftere uheldig desværre. ( lige smidt et ud der kun lige nåede at blive en måneds tid fordi jeg alligevel tog chancen)

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 04-08-08 14:33

Det er et af dem med skind-bagside.

Og jeg kan vitterligt ikke huske om det er blevet vasket før. Den ældste er blevet 11 år, og så god er min hukommelse ikke.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 04-08-08 14:38

I lyset af miritdk's erfaringer tror jeg, jeg vil kaste mig ud i en håndvask med sæbespåner a la Ans.

Jeg lader spørgsmålet stå lidt, hvis der skulle komme andre erfaringer frem.

Kommentar
Fra : atie

Dato : 04-08-08 17:03

Jeg vasker lammeskind jævnlig og de bliver fine. Jeg vasker i min vaskemaskine på uldvask i ren sæbespåner og kort centrifuge. Ud og hænge i luften og de bliver bløde og lækre. Spar ikke på sæbespånerne. Når de er dryppe godt af så bare ind i tørretromleren med dem, men ikke på fuld varme..
ps. mine små hunde ligger på lammeskind, og da skindene er hvide bliver de jo hurtig snavset og skal vaskes ret tit.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-08-08 18:55

Du kan købe et uldvaskemiddel beregnet til lammeskind her - og vaske det i maskine - kan også købes i andre babyudstyrs forretninger

Har prøvet det med fint resultat

http://www.babysam.dk/default.aspx?data=productinfo&Key=22360004&load=main

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 05-08-08 01:59

Jeps, vaskeskind har altid skulle vaskes i sæbespåner så genvinder det sin dejlige blødhed.

Kommentar
Fra : atie

Dato : 05-08-08 11:11

Citat
Jeps, vaskeskind har altid skulle vaskes i sæbespåner så genvinder det sin dejlige blødhed

Ja var det ikke det jeg sagde. Brug de gode gammeldags metoder i stedet for at købe alt muligt som firmaerne tjener penge på.. Skindhandsker som man brugte i gamle dage skulle også vaskes i sæbespåner og skulle ikke skylles bagefter, så beholdt de sin naturlige smidighed.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 05-08-08 13:23

Jamen jeg er helt enig, det kan rigtig godt betale sig at holde sig til de gode gamle husråd de fungerer for det meste bedre end alt det kemi der er kommet på marked. Også bedre for miljøet

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 05-08-08 14:36

Én gang til for de tungnemme:

Atie:

Hælder du sæbespåner i vaskemaskinen?

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 05-08-08 23:31

Ved ikke hvad Atie gør men jeg lægger det i blød en times tid og vasker det derefter i hånden

Accepteret svar
Fra : atie

Modtaget 200 point
Dato : 06-08-08 13:13

Hej Karen
Ja da jeg hælder sæbespåner i vaskemaskine. Ind sammen med lammeskindet, vask på 30 grader. Garanti du får et flot tæppe og meget blødt og lækkert. Ja og det er rigtigt, vi skal passe på miljøet, der er alt for mange kemikalier på marked. held og lykke med vasken.

Godkendelse af svar
Fra : karenD

Dato : 06-08-08 16:36

Tak for svaret atie. Jeg har nu gjort forsøget - det ser fint ud, nu skal det bare tørre. (Håber vejret holder)

Jeg er nu glad for at slippe for håndvasken, for i våd tilstand er det godt nok en tung sag!

Kommentar
Fra : atie

Dato : 06-08-08 17:26

Hej Karen
Tusinde tak og jeg er glad du har prøvet, det var da nemt va. Du kan godt når det er dryppet af og halvtørt komme det i tørretromleren på svag varme sådan lige for at tage det sidste. når det er tørt kan man ikke lade være at snuse og holde sin kind ind til det, for det bliver noget så blødt. og så glæde dig over at du ikke har været med til at forurene naturen, men brugt naturel.