/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Basmati ris
Fra : Knete
Vist : 3736 gange
100 point
Dato : 03-08-08 23:04

Hvorfor skal man skylle risene inden de koges?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-08-08 23:15

Det fordi der er nogen små beskidte skævøjede det har rørt ved dem.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 23:19

hehehe De er snavsede...derfor såmænd

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 23:19

Og det er nemmere at skylle dem end at skrælle dem.

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 03-08-08 23:22

Det har nok ikke meget med "små beskidt skævøjede" at gøre, som det har at gøre med at man vil skyller alt, inden man koger det? (Ak ja...............det er jo ved at være 'in' at være racist!)

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 03-08-08 23:26

Mon ikke det er det gamle trick med løse ris ? Skyl risene i koldt vand inden kogning, for at de ikke skal klistre sammen ellers kan jeg ikke give nogen forklaring på at skylle ris, jeg gør det aldrig, hverken med brune eller hvide ris

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 03-08-08 23:37

Alle polerede ris-sorter, f.eks. Basmati-ris, skal skylles. Risene har gennemgået en proces, som efterlader et tyndt lag rismel udenpå kornene, og hvis man koger risene med dette lag, bliver de klistrede.

Egentlig er det ikke nok, at du skyller risene. Du skal putte risene i gryde/skål med rigeligt vand og så gnide riskornene mellem fingrene. Du vil se at vandet bliver hvidligt/mælket (fordi melet skylles af kornene). Processen gentages til vandet er klart efter skylning - hvorved der ikke er mere mel på kornene. At skylle risene inden kogning har ikke nogen hygiejnemæssig betydning, men er en metode til at undgå at få klistrede ris. (som o.v.n skriver)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 23:39

Hold da op... Du har da været på kursus No1Here. Det var osse på tide at forlade den svenske pølseret. Tillykke med fødselsdagen i går

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 03-08-08 23:41

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 03-08-08 23:42

Er det mig du ønsker tillykke med fødselsdagen, Klumme?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 23:43

NAJJJJ Ikke DIG men næsten LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 23:49

Nå, A ska i min seng...Kan I selv sove godt når I når dertil

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 03-08-08 23:50

Undskyld, jeg forstår ikke Klumme. Jeg ville have sendt dig en privat besked, men du har tilsyneladende fravalgt denne funktion. Jeg har ikke lige haft (næsten) fødselsdag. Fatter ikke hvad du mener?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 23:51

Øjeblik....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-08-08 23:52

Nu kan du

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-08-08 00:11

Nå okay...det må du undkylde. Jeg byttede rundt på dig og en anden. Det kan jo ske når man er lidt bæløjet Jeg må hellere smutte i min seng.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-08-08 00:32

Citat
Jeg byttede rundt på dig og en anden. Det kan jo ske når man er lidt bæløjet
sov godt Klumme og i andre

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 04-08-08 03:35

Hej med dig Knete

vi skyller dem fordi ris bliver ikke så hård efter koges + man skal vask dem fordi De er snavsede.
Hav en gode dag.
mvh
pk2dk99

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-08-08 03:45

Hvis de alligevel klistrer sammen så brug dem til suchi.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-08-08 06:27

altså klumme, skrælle ris, grinegrine.

knetedear..
prøv bare at se skyllevandet, så ved du hvorfor.
det er temmelig snavset.
hos mig får risene mindst tre gange skyl med skræl....... (klumme altså).

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-08-08 07:29

hehehe God morgen Aase. Jeg skyller dem osse, men bruger ikke skyllemiddel
Basmati med Bamseline havduft..... den går ikke. Fniiiiiiiiiiis hehehe

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-08-08 09:58

hej klumme, hvor ved du det fra. Lur mig ikke, om du HAR prøvet den der med skovbundellerhvaddenuhedder.
og du bruger da skyllemiddel ... endda direkte fra hanen!!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-08-08 13:52

Citat
den går ikke. Fniiiiiiiiiiis hehehe

Jeg tror da du skal gå i seng igen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-08-08 13:57

Ja gu har jeg da prøvet det på en skovbund Aase. Det har alle raske drenge Det er ok, at du er nysgerrig, men hvorfor spør du lige om det??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-08-08 13:59

Pia...jeg sov elendigt i nat. Drømte at jeg havde stegt en ½ kamsteg, og hele sværen var gået af. Jeg opdagede hvor åndsvag jeg var, da jeg stod i køkkenet kl 3.30 og ville tage en tallerken til sværen. Så jeg intervalsover hele dagen i dag. 2 timer af gangen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-08-08 14:02

Citat
Så jeg intervalsover hele dagen i dag. 2 timer af gangen

Så kan du jo passende intervalstege kammen gså.

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 04-08-08 14:20

Det ender da med at blive verdens bedste kokkekursus her på Kandu Man kan jo heldigvis altid lære nyt. Jeg har i øvrigt lige købt en bagemaskine, fordi jeg ikke gider ælte mere..............jeg bager sågar skærekager i den! (Med indlæg af bagepapir). Sådan en fyr kan kun anbefales.
Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-08-08 14:20

hehehe Ja men hvad med sværen hvis den falder af igen... hulk

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-08-08 14:22

Det var pokkers Bøllebob. Jeg lurede på sådan en djævel for et års tid siden. Så så jeg en test på bagemaskiner i TV...tror jeg det var, eller osse var det "Tænk", og de var allesammen dårlige, men nogle var selvfølgelig bedre end andre. Så jeg ælter stadig med håndkraft.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-08-08 14:27

Engang jeg ikke skyllede dem, blev jeg syg , dårlig mave

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-08-08 14:37

Hmmm Mulberry. Det lyder lidt underligt, men det har måske været et antisvampemiddel, for de bruger jo ikke antirynkecreme eller gas på ris, så vidt jeg ved.

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 04-08-08 14:43

Jeg er jo heller ikke 100% tilfreds med æltningen...................men bagværket passer sig selv ca. 3½ time.............og så skal man jo ikke løbe til og fra hele tiden, især da, når man ikke kender ovnen.
Mvh.
bøllebob

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-08-08 14:44

Citat
og så skal man jo ikke løbe til og fra hele tiden
Så får man jo slet ingen motion

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-08-08 17:02

Citat
Ja men hvad med sværen

Den har jeg spist hvis du ikke kan finde den
Nu har jeg gjort udestuen intervalrent Der kom gæster

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-08-08 17:12

Nu intervalsover klumme igen

Godkendelse af svar
Fra : Knete

Dato : 10-08-08 14:39

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-08-08 14:56

Selv tak og forsat god søndag