/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
ang. hvepse
Fra : karin42
Vist : 3731 gange
100 point
Dato : 03-08-08 14:13

hvem ved hvad hvepse egentlig er godt for - hvem har nytte af dem - fugle eller et dyr der spiser dem ?
vi er lidt plagede i disse dage , men er også uenige om hvad nytte de egetlig gør - udover sidder i blomsterne og stikker os , hvis vi er heldige .

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-08-08 14:21

Tjaeh, de er et dyr lige som Homo Sapiens, byg et bo, få unger, æd eller bliv ædt....naturens store sammenhæng som vi mennesker ikke skal påvirke.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 03-08-08 14:22

Hvepse er også nyttedyr
Hvepse er også nytte dyr, idet de voksne Hvepse henter mange larver, bladlus, fluer og forskellige andre skadelige insekter til deres små Hvepse larver. Så har man Hvepse i nærheden af sit drivhus, er Hvepse med til at holde bestanden af skadedyr som f.eks. bladlus og larver nede på et minimum. Så der bør være en god grund til at fjerne Hvepse

Herfra http://www.irf.dk/dk/laegemiddelspoergsmaal/svarkognitive_bivirkninger_ved_statinbeh.htm

Nyttedyr, tja hvem havde troet det

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-08-08 14:23

GEDEHAMSE (HVEPSE)

"Gedehamse er også nyttige dyr, idet individerne i et hvepsebo dagligt vil fortære mange voksne fluer og forskellige skadelige sommerfuglelarver."

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/gedehamse.htm

Det skulle så være den nytte de gør.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-08-08 15:53

Jo Men hvad nytte gør vi andre?
Et par atombomber over Hiroshima og Nagasaki - jow jow!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-08-08 17:19

De spiser også ådsler og er med til at nedbryde træ...

Vaxen... Der synes det er fint, bare ikke i egen have

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 03-08-08 19:52

Tak for svaret Nordsted1.

Så' der alligevel noget om det - tak for svaret