/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
ubuntu - hvordan install?
Fra : snaken
Vist : 398 gange
25 point
Dato : 01-08-08 20:46

Jeg har ikke noget brænderdrev for øjeblikket men har besluttet mig for at installere ubuntu programmet. Jeg har downloadet ISO-filen men hvad gør jeg så herfra?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-08-08 21:03

Den isofil skal brændes på en CD som image.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 21:51

Du må ikke pakke den ud først, selv om mange pakke programmer gerne vil åbne den, brænd som ISO eller Image som Nero har valgt at kalde den, skal det være nemt og uden risko, så brug Active ISO Burner, hent den midterste Download til venstre, gem den ved siden af din Ubuntu ISO, dobbelt klik på Active ISO Burner og du vil se at Ubuntu er valgt til brænding: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm så starter du computeren med den nylig brændte cd i skuffen, computeren skal være indstillet i BIOS til at CD ROM er FIRST DEVICE

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 25 point
Dato : 01-08-08 21:56

Øv jeg ser først nu, at du ikke har en brænder, kan du ikke få filen brændt hos en kammerat ? Ellers læs på denne side: https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick ikke noget som jeg har nogen som helst forstand på, men Eyvind kan vist godt fortælle dig lidt, hvis han vælger at skrive i andet end telegraf sprog

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-08 07:46

Den fil du har hentet, bør du brænde og så installere derfra.
USB memorystick/pen kan være lidt besværligt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-08 10:09

Tja - nogen kalder min hjælp for "alt for teknisk" eller "telegraf sprog" eller "man skulle tro du taler til et pattebarn" ......................så det er lidt svært at vælge.
Måske er det nemmest at vælge "ingen"
Eyvind.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-08 11:28

det er vist mig som har kaldt dig begge dele men er det ikke rigtig at du har eksprimenteret med Ubuntu på en ubs memory stik

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-08-08 13:19

Ubuntu 8.04 kører lige nu på en 8 Gb pendrive, med XP bagved, som tildels kan benyttes.
Installeret med en CD som er sendt fra ubuntu via Holland.
Der var ingen harddisk i comp under installationen for en sikkerheds skyld.
Dette kan lade sig gøre fordi der kan vælges USB som first boot.
På min Zepto trykker jeg bare F12 under opstart og vælger hvad der skal boote.
Programmet Acronis har flytte det hele over på en anden 8 Gb pendrive.

Godkendelse af svar
Fra : snaken

Dato : 02-08-08 20:06

Tak for svaret o.v.n og eywind.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-08 20:10

Selv tak. fik du installeret

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-08-08 09:52

med din ubuntu USB stick.