/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sand til fliserne???
Fra : Sofuzz
Vist : 4025 gange
100 point
Dato : 01-08-08 19:55

Hejsa, nu håber jeg at i dejlige mennesker herinde har et svar til mig!

Jeg har renset mine belægnings-sten (gule herregårdssten) i hele forhaven, og der er mange... men er da kommet i tvivl om hvad jeg skal købe og fylde i de friske fuger, det skal jo helst være noget der holder ukrudt væk, men og holder stenene fri for den sorte farve de havde, (lugtede som nede ved havnen da jeg rensede dem! hehe

håber på pragtfulde svar, god weekend til jer alle! vh. Sofuzz

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 20:16

hva' med fugesand

Polymer fugesand

Modvirker ukrudt, myrer og erosion

http://www.keraton.dk/Polymer%20fugesand.htm?gclid=CNDgjdih7ZQCFRtgMAodrzhfqg

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-08-08 21:03

Eller måske stenmel som jo bliver knaldhårdt ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 21:09

LuffeA

Citat
Fugesandet fejes ned mellem fliserne som almindeligt fugesand, men skal efterfølgende vædes med vand. Det bevirker, at fugesandet stivner og bliver hårdt og svært gennemtrængeligt for ukrudt og myrer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-08-08 21:31

Ach so.....

Jeg har kun set det anvendt i TV, ikke som fuge men mente at jeg havde fået en god ide

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 21:38

Ideen fejler da heller ikke noget

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 02-08-08 06:43

Her er en beskrivelse af fuger i fliser http://www.belaegningsfraktionen.dk/temablad/fuge.html

hvor de anbefaler fugesand eller stenmel.

Det produkt Nordsted1 anbefaler er sikkert glimrende, men til 299 kr for 25 kg, er det 4 gange så dyrt som andet ukrudtshæmmende fugesand http://www.bigbag.dk/product.asp?product=68&sub=0&page=1

og 10 gange så dyrt som stenmel fra samme firma http://www.bigbag.dk/group.asp?group=41&sub=41

Så det kan også blive pengepungen, der spiller ind

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 02-08-08 11:30

Jeg har lige fuget med danfugesand, den med en pH værdi som gør at ukrudt ikke kan gro.

Det fungerer fint. Man skal huske at feje rent og fylde efter hvis der fyger for meget jord ned i fugerne.

Jeg har set det til 65 kr for 25 kg hos Jem og Fix. Jeg købte det selv til 75 kr i Silvan.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 02-08-08 11:41

Fugesand

Ukrudtshæmmende fugesand. 25 kg. poser. Rækker til ca. 8 m².

Kan købes i alle byggemarkeder.

Det er som pedrosohar beskrevet.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 02-08-08 17:21

Det rækker noget længere hos mig vil jeg lige sige. 12-15 kvm i hvert fald på terrassen med 6 cm tykke fliser.

Vælg det, som er den fine kornstørrelse. Selv om mine fliser har nogle støbte afstandsstykker imellem så er det svært at få de store korn ned. Jeg har prøvet begge slags.

Godkendelse af svar
Fra : Sofuzz

Dato : 07-08-08 19:37

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-08-08 06:10

Tak for det og god fornøjelse med fugningen, Sofuzz