/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bearnaise sovs med alm. æg?
Fra : michaelmoeslund
Vist : 3726 gange
100 point
Dato : 01-08-08 17:23

Har lavet bearnaise sovs med almindelige rå æg, et par gange

Min søde kone vil helst ha at jeg bruger pastaureriseret æg, men det smager
bare ikke rigtigt

Så spørgsmålet:

Bliver sovsen ikke så varm, når blommerne legerer sovsen, at salmonella risikoen er væk?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 17:26

Nej Michael. Hvis den blir varmere end 80° vil den skille, og ved 80° mener jeg ikke Salmonellaen er elimineret. Og du kommer heller ikke helt op på skillepunktet. Det har du ikke nerver til LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 17:27

Jeg ser godt nok på nettet at Salmonella dræbes ved 70 °, men det skal jeg først have verificeret, før jeg står inde for det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 17:29

Så er der een der påstår at 75° er det rigtige, så du kan se at det står og svæver. Man skal ikke i den situation stole på disse klogskidere.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 01-08-08 17:30

He he!

nej det har du sgi ret i, der blivet stirret en del på den kære sovs, når den skal legeres...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 17:32

HEHEHE Du skal ikke være bange for at et Sakmonellauhyre springer op og bider dig i struben LOOOL.

Jeg må tilstå at jeg negligerer denne Salmonella trussel. Jeg bruger æggeblommer til Bearnaise, Tartar, Citronfromage, og er ikke blevet angrebet. Det er måske dumt, men jeg vil ikke være med til hysteriet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-08-08 17:38

Hvis du kigger på pasteurisering af æg, fx http://www.madopskrifter.info/pasteurisering-af-%C3%A6g/

kan du se de skal opvarmes til 70-75 grader, det samme siger Fødevarestyrelsen.

Så du kan roligt lave din ordentlige bearnaise med rigtige æg og ikke de der modbydelige æggeblommer i plastbakker, men hvis din kone minder bare lidt om min. stopper sagen nok ikke med gode råd fra tilfældige kanduer.

Hvis du ikke lige står og skal lave bearnaise i weekenden kan du jo kontakte fødevarestyrelsen og hører hvad de siger. Den slags plejer at kunne overbevise min kone, så det kan jo være det virker også på din

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 17:41

Har læst en del officielle papirer igennem, bl.a fødevarestyrelsens vedr. Salmonella. Tænk de plaprer op om at man skal vaske hænder og huske grønne og røde spækbrædder, men ikke en dyt om Salmonellaens temperaturbestandighed. Idioter.

Nå jeg fandt dette : http://www.vom.dk/index.php?id=14&mid=353 under sygdomssymptomer.
Citat
Fakta om Salmonella
Temperaturfølsomhed
Salmonella kan vokse inden for temperaturområdet +5°C- +46°C. Den dræbes ved ca. +70°C.
Salmonella er ret modstandsdygtig over for nedfrysning.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 01-08-08 17:50

>vagnr he.. ja de koner... lavede nu alligevel en med "de der modbydelige æggeblommer i plastbakker,"

Om ikke andet så for fredags fredens skyld..

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 01-08-08 17:53

Lav du bare din "bearnaisesovs" med rigtige æg - skulle den blive for varm og "skille" - da tager du en isterning og rører i til den samles igen. Keine hexerei, nur behændigheit....
Venlig hilsen kryds

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-08-08 18:03

Når du laver bearnaise stivner sovsen jo fordi æggeblommen koagulere, hvad den gør ved 72 grader. Så dels skal man nok ikke prøve at følge den opskrift på pasteurisering jeg henviste til, for så er blommen sandsynligvis stivnet (de professionelle udsætter den for varmen et lille øjeblik, så den ikke når at stivne), dels sidder jeg og tænker på, at så kan man jo ikke lave sig et blødkogt, eller smilende æg.

Jeg har oplevet på restaurant at bestille en æggeblomme (rå, selvfølgelig) til en lækker "sol over Gudhjem", og det var lige før jeg skulle underskrive en erklæring om, at jeg ikke ville sagsøge restauranten hvis jeg blev syg, og dem jeg var sammen med undrede sig dybt over at jeg turde. De så mest ud som om jeg var ved at springe ud af et fly uden faldskærm.

Jeg har forgæves prøvet at finde en salmonellainfektion, der kunne spores til et råt æg frisk fra køleskab. De tilfælde jeg har hørt/læst om er altid med mad tilberedt med rå æg, der derefter har stået et godt stykke tid uden for køleskabet, fx et koldt bord på en restaurant, eller har stået fremme og blevet varmt, bliver sat i køleskab og så kommer frem igen dagen efter, fx i denne tid koldskål.

Men nu kommer jeg vist snart til at følge mit råd fra før, kontakte sagkundskaben for at få be- eller afkræftet min fornemmelse af, at det er et vildt overgearet hysteri, at man ikke kan spise en rå æggeblomme fra et frisk æg der kommer lige fra køleskabet (det skal selvfølgelig være opbevaret korrekt hos æggecentralen, under transport og i forretningen, og det sidste kan man jo ikke kontrollere, desværre).

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 18:20

vagn

Det må være en småhysset restaurant du har besøgt, eller osse er de ikke inde i lovgivningen om æg LOOL, for de må gerne servere enkelt-retter med rå æg såsom Sol over Gudhjem, Tartar, Pariserbøf, men de må ikke bruge upasteuriserede æg til retter som mange spiser af, f.eks. kærnemælkskoldskål, citronfromage, barnaisesauce, hollandaisesauce, Creme Chantilly osv osv da der er flere som kan blive syge af blot et æg ud af måske 20.

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 100 point
Dato : 01-08-08 18:31

Du kan rolig bruge almindelig æg. Jeg bruger kun almindelig æg til madlavning m.m.
Du skal selvfølgelig ikke købe salmonella æg.
Hvis du vil være helt sikker så dyb de rå æg i kogende vand meget kort, så er der ikke salmonella mere på skallen. Dette er et god og mkeget brugt tips. Ægget på en ske lige ned i kogende vand og så op igen, så er der med 100& garanti ikke problemer med salmonella.
Mange danskere er ved at blive helt hysterisk angående samonella m.m.
Det er noget man lære på et hygiejnekursus.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 19:51

Pis at fyre af. Du har overhovedet ingen belæg for den påstand, om at Salmonella forsvinder ved at dyppe ægget i kogende vand. Jo bevars så forsvinder den Salmonella der evt er på skallen, men der kan sagtens være Salmonella inde i ægget, så lul dig ikke ind i en falsk tryghed, og frem for alt, bild ikke andre noget ind, som ikke er rigtigt

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 01-08-08 20:14

Hej Michaelmoselund - godt gået. Det må være varmen - du var jo lige ved at kunne få pisket en stemning op. (Pis at fyre af til idioterne)? Var der nogen som kunne smage forskel, hvis du nu bare havde sagt du brugte de "rigtige" æg
Hilsen kryds.

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 01-08-08 20:20

Tak for svaret hawaii7

Læste samme råd på netdoktor.dk

-bearnaisen var ellers god...også med past. æg

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-08-08 21:09

Hvis man i forvejen har en god håndhygiejne, vil en håndvask efter at have rørt ved æggeskallen, ikke være noget problem

Det er på skallen bakterierne sidder...

Hanne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-08-08 00:09

Citat
Det er på skallen bakterierne sidder...

Hanne....Du farer i samme vildfarelse. Ja oftest, men kan sagtens være inde i ægget.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-08-08 00:14

http://www.danishmeatassociation.dk/smcms/husdyrproduktion/Videnscenter/aeg/11705/Index.htm?ID=11705&tWebID=111&print=%3C!--&&organisation&&--%3E

Læs næsten nederst på siden

Citat
Giver skoldning af æg sikkerhed mod salmonellainfektion?
Skoldning fjerner de salmonellabakterier, der sidder på skallen, men derimod ikke de bakterier, der måtte være inde i selve ægget. Knap en promille af æggene indeholder salmonella. Af de inficerede æg skønnes 1 ud af 10 at være inficeret inde i ægget - oftest med Salmonella Enteritidis, der menes at være skyld i 60% af salmonellatilfældene hos mennesker. At Salmonella Enteritidis findes inde i ægget og ikke kun på skallen skyldes, at netop denne salminellatype kan overføres til ægget fra hønens æggestok. Tilmed kan hønen være inficeret med Salmonella Enteritidis uden at være syg og uden at udskille bakterier med gødningen. Det samme gælder for Salmonella Typhimurium

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-08-08 00:16

Citat
Ægget på en ske lige ned i kogende vand og så op igen, så er der med 100& garanti ikke problemer med salmonella
Kunne være at Hawaii lige skulle læse ovenstående indlæg, så han kan blive opdateret, og ikke bringer usande historier til torvs.