/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gasmotor til EL-produktion
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 1511 gange
150 point
Dato : 31-07-08 21:29

Hvorfor er det lige at der er masser af gasfyr i Danmarks huse og der ikke er nogen der kan lave EL også, når de brænder gas af ?

Kan man købe en stille gasmotor eller gasturbine som også kan lave strøm - som man kan sætte i stikkontakten og modregne på EL-måleren ?

Så vidt jeg forstår så er der ikke noget lovgivningsmæssigt der forhindre dette.

Hvis man f.eks bruger 1500 NM3 gas, så kan man få måske produceret 3000 kWh og 30 MJ/NM3 - så vidt jeg lige kan regne.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-07-08 22:14

Nu kan jeg jo ikke følge dig i dit regnestykke; men mig bekendt er der da masser af gasdrevne elværker?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-08 01:09

Det findes da, men det koster. Eksempelvis eksperimenterede Elbæk Efterskole med ideerne og byggede en fiat 127 motor om, så den fungerede som elværk, og afleverede varmen ptil skolen. Problemet ved den slags er: Når du sælger el til nettet, koster det slet ikke det samme som når du køber (afgifter). Et naturgasdrevet elværk hænger vildt dårligt sammen økonomisk. Laver du direkte varme, kan du vha udekompensering osv holde så lave fremløb, påe en kondenserende kedel, at virkningsgraden kommer over 100%. Laver du el, kan du selvfølgelig sælge ellen, men varmen kan du ikke trylle ekstra ud af. Ergo er dit resulterende resultat energimæssigt måske noget der ligner, men tages investeringer mv in mente, braser det hele sammen.

For år tilbage øvede naturgas DK sig med naturgasdrevne tørretumblere. Det så vi ikke mere til. Ellers har vi hørt om naturgasdrevne varmepumper, men de er vist gået samme vej.

Men ideen er da god, men hænger nok ikke sammen.

PS: Har du lyst og penge, og kan finde en motor, er jeg klar med køledelen til en naturgasdrevet jordvarmepumpe.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 01:10

Det er fordi det ikke er økonomisk selv at lave strøm af natur gas, hvis du har et biogas anlæg og dermed har overskuds gas i sommer månederne, så kan du købe et færdig anlæg med motor fra Fiat 127, men den er dyr at holde i gang, så derfor kun hvis der er en overproduktion som ikke kan bruges til opvarmning, og derfor sættes til 0,00kr. for gassen kan det betale sig

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-08 01:12

...hvis du læser hvad de decentrale værker får ud af gassen, snakker vi måske 45% til el og det samme til brugbar spildvarme. Resten er SPILD.

I optimerede husholdningsfyr kan man måske få en årsvirkningsgrad meget tæt på 100%.

Så hvorfor?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-08 01:14

Hva' fa'en O.V.N. sælges der ligefrem anlæg a' la Elbæk's ???? Det var da vist noget de selv havde fusket sammen"!??!?!? Men sælges de ligefrem????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 01:41

Ja eller rettere, de har været på markedet, jeg ved ikke om et sådan lille hjemme elværk kan købes mere, her i området har der kørt 2 af slagsen, på bondegårde med biogas, køle varmen blev brugt til boligopvarmning, og strømmen blev solgt til el værket, de er begge slidt op og det har været økonomisk uinteressant at udskifte dem

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-08 01:51

hmmmm sørgeligt.....Ideen er ellers god. Er bare bange for at det kun er for entusiaster.

Har puslet med ideen om at lave en naturgasfyret varmepumpe. Men sådan en skal i sagens natur være halvstor, for at det hænger sammen. Og så ryger vi ind i en masse bøvl med at åbne kompressorer er noget øv osv osv. Men på papiret kunne det hænge ret godt sammen!

Men alt sådan noget, bliver stygt for dyrt, indviklet og kompliceret til brug i småhuse!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-08 13:15

Ideen er god nok. Men investering og driftsomkostninger vil æde hele fordelen og lidt til, ved de systemer , som er på markedet i dag.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-08-08 14:44

Er der ikke nogen som kender et kommercielt produkt man kan købe til privat brug ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-08-08 09:05

Umiddelbart nej. For 10 - 15 år siden, synes jeg at kunne huske at have set en naturgasdrevet varmepumpe. Siden - intet.

Og med de priser vi har på naturgas idag, er det ikke synderlig interessant.

Betingelsen ofor at noget sådant vil hænge sammen, er et temmelig voldsomt forbrug. Og der hænger det også kun dårligt sammen. Se barmarksværkerne syd for århus. De hyler og skriger temmelig slemt der.

Iøvrigt får du ikke specielt meget for det strøm du sælger - måske 30 - 40 øre pr kwh. Hvorimod det du køber koster fuld knald med afgifter og hele dynen, altså +190 øre.

Men regn på det.

En topgejlet naturgasmotor og generator kan omdanne tæt på 50% af energiindholdet til El. Resten er spildvarme og kan så udnyttes til opvarmning. Men når du kun får 30-40 øre for strømmen hænger det ikke sammen .Fik du istedet den fulde pris, villle det være ok. Men sådan er det ikke.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-08-08 11:49

Hej 3773

Omkring priser på EL. Når jeg sælger fra en privat husstand - så har jeg flere steder set på nettet (Ingeniørens hjemmesider) at man kan koble solcelleanlæg på EL-nettet som dermed får din EL-måler til at løbe baglæns. Det er vist muligt at modregne hele ens EL-forbrug - med det man selv producere.

Jeg har et håb om at få 10-30% nyttevirkning lavet om til EL - som gør at 1 NM3 naturgas omdannes til ca. 1-4 kWh EL. Resten 90-70% er så varme der skal bruges til opvarmning.

Spørgsmålet er om man kan købe en gasmotor/gasturbine der er så lille - at den kun er på 15 kW således at det modsvarer et almindeligt gasfyr.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-08-08 12:19

Så vidt jeg ved, har man en særlig afregningsform når vi tale solceller. Men begynder du at bygge "hjemme-kraft-værk" tror jeg ikke du får lov til bare at lade måleren rende baglæns.

Men tag en snak med Hans Sonne, Vind og Sol (tidligere Vindby Miljø. Han om nogen kender reglerne ud og ind.

Ellers tag kontakt til Elbæk efterskole. De ombyggede som sagt en fiat 127 motor til naturgas-drift og bankede en generator i rumpen af denne. Spildvarmen brugte man til opvarmning. Men for deres vedkommende kunne de selv bruge strømmen. Det kan du ikke. Og så snakker vi noget lig dette - eller lavere http://www.energinet.dk/da/menu/Marked/Afregning/Vedvarende+energi/Vindm%c3%b8lleafregning/Faktisk+vindm%c3%b8lleafregning+-+%c3%b8st/Faktisk+vindm%c3%b8lleafregning+%c3%b8st.htm

Og leger du med tallene og har ca 11 kWh i en m3 gas. Prisen pr m3 er pt ca 9,91 kr/m3. Lad os som meget optimistisk antage f.eks. 50% nyttevirkning. Dvs 1m3 gas fabrikerer f.eks 5,5 kWh, lad os så igen for nemheds skyld sige du får 50 øre for dem, altså 2,75 kr. Igen antager vi tabsfri produktion (under forudsætning af at spildvarme afsættes inden for husets klimaskærm). Så har vi 5,5 kWh varme tilbage til en pris af 9,91 - 2,75 = 7,16 kr eller 1,30 kr/kWh.

Brændte du gassen af i en super duper kondenserende kedel, kan du virkningsgrader endda over 100%. Og så koster varmen 9,91/11 = 0,90 kr/kWh (hvis vi regner 100% virkningsgrad).

Gætter vi at elselskabet accepterer at måleren render baglæns ville det øverste regnestykke sige at varmen bliver gratis. Men den tror jeg ikke på skat synes er smart. Gjorde de det, ville barmarksværkerne pludselig være en god ide.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-08-08 13:31

http://www.ecpower.dk/xrgi13.jsp man skal bare lede, så dukker det op.

De findes (og de koster en krig)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-08-08 13:38
Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 150 point
Dato : 13-08-08 13:43
Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-08-08 19:37

Tak for meget gode svar 3773.

Det er 1. gang jeg har givet topkarakter !!

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-08-08 21:05

Hvis du køber den der, vil jeg meeeget gerne høre nærmere. Og vil meget gerne se den og ikke mindst høre om projektet.

Et helt vildt projekt kunne være at have sådan et mikro-elværk og med den trække et jordvarmeanlæg. Så kunne man lave varme til en halv karre for nærmest kr ingenting. Det kunne fandeme være sjovt.