/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Huller i tøjet efter vask.
Fra : NadiaMuz87
Vist : 8106 gange
50 point
Dato : 31-07-08 18:15

Hjæææælp...

Vores vaskemaskine laver små huller i tøjet..
Især i mine bluser, og ja nu har jeg snart en bunke jeg kan smide ud..
MEGA træls...

Nogen ideer om hva delen det kan være??

Knus Nadia.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-07-08 18:20

Det lyder næsten som akumulator syre....
er det i alt dit tøj.

Har du været i nærheden af en noget syre, f.eks en bil akumulator

Eller måske en bøjle fra en BH

vh Ben

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 31-07-08 18:38

Mange af de gamle slidte vaskemaskiner (tromler) har med tiden den skavank.

Du kan prøve at undgå de helt høje centrifugeringshastigheder.

ELLER

Har du møl i huset ? - Det er et rigtigt mølår i år.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-07-08 18:39

Eller sidder der et søm eller noget i et af de små huller i tromlen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-07-08 18:45

eller Der har jo lige været sankt hans - men da havde du nok kun en bluse på.

Eller har du fået en kæreste der svejser med co 2? Så slaæ di olle stå for tæt på!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-07-08 18:46

Hvis det er bomuldsbluser, kommer de "automatisk". Hvis du har kat, er det nok den, der ælter
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-07-08 19:57

Det er nok bare varmen.......

Hanne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-07-08 21:32

Det er det der kan ske, hvis det er tynde bluser, høj centrifugering, og lidt tøj i maskinen.. tøjet bliver simpelthen slynget for hårdt ind i hullerne i vaskemaskinetromlen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-07-08 21:45

Jeg glemte at skrive, at for at undgå hullerne, så vask bluserne i et hovedpudebetræk/vaskepose

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-08-08 00:19

Der har såmænd nok været noget i klemme og derved presset et af de små huller's kant ind i tromlen (som ellers skal vende indad) tag en lygte ind i tromlen og mærk dig frem Hvis du finder hullet så tag en passende dorn eller lign. og bank vulstkanten ind igen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 01:09

Jeg tror da bare det er sved, der ætser de huller.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-08-08 01:11

Hovsa. Jeg glemte denne

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-08-08 07:20

Her er forskellige bud på årsager til huller i vasketøjet -
http://www.miele.dk/page.php?page=7842&menu=2928&match=1&parent=2924

Kommentar
Fra : NadiaMuz87

Dato : 01-08-08 10:42

I skriver om mange Møl??

Hva kan de gøre da?
ødelægger de bluserne inde i tromlen eller??

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-08-08 11:06

I gamle dage havde man ofte møl i sit tøj af al art, når det hang på hylderne.

Møl æder tøjet i små bidder.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-08-08 11:33

ja klædemøl er da en mulighen
Klædemøllet trives bedst ved temperaturer omkring 25 grader, kommer temperaturen under 15 grader går udviklingen i stå, men blomstrer op når temperaturen igen er til det. Klædemøllet angriber flere ting foruden tekstiler bla. mel, kød og døde insekter.
herfra:
http://www.dkss.dk/moel_select.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 13:34

Dette

Citat
Det er det der kan ske, hvis det er tynde bluser, høj centrifugering, og lidt tøj i maskinen.. tøjet bliver simpelthen slynget for hårdt ind i hullerne i vaskemaskinetromlen

var ikke noget jeg bare skrev, men fordi jeg har prøvet det... og typisk var det de bluser jeg var mest glad for

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-08-08 14:54

Århhh sødde Nordsted1 - du ér kej a'et

Jammen, er det ikke bare typisk....... altid det bedste tøj - man må holde op med at vaske det...

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 50 point
Dato : 01-08-08 21:50

Hej
Møl angriber tøjet ved at lægge æg i tøjet/garnet og så æder larverne fibrene. Det giver små huller. Men larverne lever af fibre med protein og det finder de i rene materialer = uld og silke. De gider ikke en gang gnaske i uld/acryl blandinger. Iøvrigt vælger møllene helst mørke steder i skabet til deres æglægning. Læg lavendelposer eller køb et middel som dræber møl - eller afskrækker dem. Det gør f. eks. Cedertræsolie og kafer. I gamle dage var kisterne til stadstøjet af nævnte træsorter, hvis det skulle være fint. Senere brugte man Naftalin-kugler - og det kunne man tydeligt lugte, når folk kom med deres vinterfrakker på.

Der er forskel på tekstilmøl, træmøl og levnedsmiddelmøl!!!!

Jeg har af og til huller i mine små håndklæder eller karklude. De kommer af at sidde fast mellem lugen og vulsten. Jeg har dog også haft en bluse, som hang fast i noget andet tøj og som ved centrifugeringen simpelthen blev drejet så meget om sig selv at fibrene sprang.

Prøv også at se efter om et eller nogle af hullerne i tromlen som ikke er ok. Et par huller i min vaskemaskine er gået ud af facon, da der var en skrue, (glemt i en lomme), som lavede ravage.

Mange hilsner Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : NadiaMuz87

Dato : 02-08-08 21:24

Tusind Tak for svaret ingelein.

Det vil jeg da lige prøve noget af.... :D

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-08-08 22:46

dHej Nadiamuz87

Tak for accepten af mit svar. Selvfølgelig er der også mulighed for at hullerne kommer af noget andet, for eksempel ætsende væsker. Det kan være mange ting, lige fra batterivæsken til noget af det skrappe stads der bruges i forbindelse med hårfarvning.

Der skulle have stået kamfer i stedet for kafer i mit indlæg.
Mange hilsner og ønsket om 0 huller fremover
Ingelein

Kommentar
Fra : pgh71

Dato : 03-08-08 20:38

Hej.
Man skal heller iike være blind for muligheden for at sæben ætser tøjet. Hvis du bruger pulversæbe vil der være mulighed for at den er for længe om at blive opløst og dermed når at ætse en tråd elle to over i tøjet - dette er især et problem med nyere vandbesparende maskiner, og når det sker vil der efter nogle få vaske blive et et synlig hul i tøjet.
Løsning: Brug flydende sæber.

Hilsen
pgh