/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
olietank til akkumuleringstank
Fra : skaerm
Vist : 5080 gange
100 point
Dato : 29-07-08 07:54

Hej
Har læst om flere herinde, som har lavet en akku tank af en gammel olitank, og så sat spiraler i både til lade kreds og forbrugs kreds, mit spørgsmål går så på hvor i har fået disse spiraler fra, har i selv lavet dem? hvilket materiale har i brugt, og hvor store er de? dia og længde.
håber i kan hjælpe mig.
venlig hilsen skaerm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-07-08 08:12

Gad vide hvor du har set det. Princippet duer ikke og er ikke smart. At forbrug skal trækkes fra spiral og at ladning skal ske fra spiral betyder 2 gange veksling.

At få lavet spiralerne sådan at forbrugsspiral kan lave ordentlig varme uden at du omrører i tanken kan jeg ikke lige se hvordan du vil gøre. Men tanken vil formentlig kun virke begrænset. Og kapaciteten vil under alle omstændigheder begrænses af, at forbrugsspiralen kun vil virke ved relativt høj temperatur. Ergo er hele princippet med buffer fuldkommen spildt.

Køleslænger til isbanker har jeg været med til at lave af 3/4 stiv kobberrør + rørbukker. Ellers kan du købe 5/8" bløderør og spole dem op på en tønde fastspændt i en stor drejebænk vha pinol. Det kræver at bænken kan køre meget langsomt.

Men hvorfor bøvlet - ideen er dødfødt.

Insisterer du på princippet - så køb en sling-tank. Den er trykbærene. Det er en olietank ikke.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 29-07-08 08:38

kan godt se hvad du mener. har kig på en tank på 1000 liter, med en solvarme spiral indbygget, vil så bruge solvarme spiralen til og føde bufferen, og kører åben ekspansion på kedel og spiral, og tryk på buffer og resten af anlægget. tanken er en denviro og koster ca 12000 kr inkl moms og isolering. den kan ses på www.webvvs.dk eller på www.fynsvvscenter.dk hvad mener du om denne??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-07-08 10:22

Hos os er der spiral på forbrugs siden, og åben naturlig cirkulation fra fyret, spiralen til forbrug er i toppen af tanken, og ja jeg har lavet den selv af 15mm kobberrør, der er en spiral mere, i bunden af tanken, den kommer fra solvarme panelerne og den er nødt til at være en selvstændig kreds, fordi der er anti frostvædske i vandet

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 29-07-08 11:51

Hej O.V.N.
havde netop læst et spørgsmål, hvor du havde beskrevet din tank..
hvor lang er spiralen? ligger den hele vejen i toppen? havde tænkt og lave den i ø 18 kobber rør evt 22.. hvordan har du fast gjort den til tanken?
kan godt se ideen med naturlig cirkulation, bliver bare ikke let for mig og få hele tanken højere end kedlen, men kan det ikke virker eks. med en ladomat?? kan nok få den op så bunden af tanken er ca halvt oppe i forhold til kedel højden, så toppen af tanken vil være en meter over kedel top. håber du forstod alle mine spørgsmål, og du kan hjælpe mig med dem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-07-08 12:23

Mit anlæg er som allerede fortalt, hjemmelavet jeg bukkede rørene i en spiral cirkel på cirka 50cm. i diameter, skar et rundt låg i lidt større dimension af en tyk plade, og et hul i tanken så jeg kunne få "dypkogeren" ned eller ind i tanken, der er boret huller til bolte hele vejen rundt og pakket med en gummi pakning, det blev tæt spiralen til solvarmen er cirka tre meter, før den blev rullet i spiral og den til at forsyne radiatorerne er cirka fem-seks meter, den nederste hænger frit ind fra siden i tanken, den øverste hænger ned fra oven, det nederste hænger så cirka midtvejs ned i tanken, som bliver forsynet af et halmfyr, derfor den naturlige cirkulation, hvis der er pumpe på, så pas på ikke at sætte hastigheden for høj, varm og kold vand må ikke blive blandet for meget, så forsvinder fidusen med at have en tank
OBS du må ikke skære i en tom olie tank med vinkelsliber eller andet som kan give gnister!!!!!!

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 29-07-08 12:28

nej, ved godt cirkulation skal foregå langsomt, men gør den jo også med en ladomat..
hvor stor er din tank? har du forstærket den på nogen måde??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-07-08 12:36

Min tank er den gamle 1200 liter store olie tank, det er en firkantet kælder tank og den er ikke forstærket, hvis den kan holde til 1200 liter olie, så kan den også holde til 1200 liter vand, men den er isoleret, 400mm Rockwool

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 29-07-08 13:57

det kan du selvfølgelig have ret i, med holdbarhed.. hvor længe har du brugt systemet?? er det ikke vildt meget isolering??

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 29-07-08 13:58

lige et sidste spørgsmål..hvis du har kold tank, og fyrer op, går der så meget længe inden du kan trække varme ud af tanken??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-07-08 18:48

Det sidste først, nej der går ikke mere end cirka 15-20 minutter før radiatorerne begynder at blive varme, det sker for mig hver vinter, i mit gamle hus kan de 1200 liter ikke holde mere end 8-9 timer hvis der er koldt og blæsende, varmen fra fyret stiger hurtig op i tanken og varmeveksleren, som spiralen er, optager varmen hurtig, der er cirkulations pumpe på de to kredse med spiral, måske er isolering overdreven stor, men tanken står på et åbent loft, og jeg vil ikke kun fyre for fuglene

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-07-08 18:57

Tanken eller tankene du nævnte i morges, ligner en nem men lidt dyr løsning, måske også mere effektiv end et hjemmebygget anlæg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-07-08 19:25

Alt sammen fint!!!

Hvad er ønsket?

Hvis huset skal være salgsbart, skal varmeinstallationen ikke være sammensat af ikke VA-godkendt materiel og være baseret på kasserede olietanke (gad vide hvad en taksator siger til en vandskade som følge af noget hjemmelavet, baseret på en tank kommunen har forlangt man skrottede - og med skelen til at tanken er ombygget til og anvendes til - noget den ikke er beregnet til)?!?!??

Uanset hvad, halter ide og funktion ganske betydeligt. Muligt at OVN kan få hans anlæg til at du (men det lyder temmelig sølle at der kun kan gemmes varme til 8 - 9 timer i en tank af denne størrelse).

Hopper ud her. Uanset hvad, har du besluttet dig for at skrue et eller andet fusk sammen, og søger bare velsignelse herfor. Hvordan du end drejer og roterer spørgsmålet, duer veksling KUN vha temperaturforskel. Dvs tanken skal i toppne være væsentlig varmere end ønsket fremløb, hvis du insisterer på at ville veksle. Sidder spiralen i toppen vil du få omrøring i tanken, hvilket ikket normalt er ønsket. Derfor begrænser du akkumuleringskapacitetlen til ungefær det halve. Men bevares fortsæt endelig........

PS 1000 liiter akkumulering rækker til godt og vel et døgn i mine godt 300 kvm og det med en VÆSENTLIG lavere temperatur end de nævnte 80. Går jeg derop har jeg vist til et par dage.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-07-08 23:07

Citat
det lyder temmelig sølle at der kun kan gemmes varme til 8 - 9 timer i en tank af denne størrelse
det skal så tilføjes at denne tankfuld varme på cirka 65-70 grader, erstatter et olie forbrug på 200 liter i døgnet, om vinteren altså, der er ingen taksator som vil undre sig, jeg har ingen vandskade forsikring og jeg tænker ikke på salg af huset, men måske på at bygge et nyt, jeg er med garanti den sidste som bebor det gamle utætte hus
Læs hvad 3773 skriver om vandskader og salg af hus, den slags bekymrer jeg mig ikke om

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-07-08 23:53

Overdrivelse fremmer sandelig forståelsen OVN!

200 liter olie pr døgn. Dvs i dagens penge 2200 kr pr døgn når det er vinter!!! Eller omregnet sådan noget som et par tusind KWH. Eller for at regne videre lidt inde i hovedet - et varmetab i huset når det er koldt i størrelsesordenen 200 kW (svarende til varmebehovet i ca 8000 kvm nybyggeri). Lidt mindre hvis vi tager lidt kedeltab in mente.

Uanset hvad, vil du stadig få største varmeakkumulering, hvis du undlader at veksle, idet du kan udnytte at køle helt ned, med samtidig fuld ydelse i huset. Samtidig vil kunne trækkes varme mere konstant.

Ved anvendelse af en LADOMAT vil varmen komme pronto ved opfyring, såsnart kedlen er oppe i temperatur (det samme hvis anlægget er dimensioneret til autosifon). Ønskes trykekspansion i huset, ville jeg klart foretrække at lade bufferen indgå i i husets varmebærerkreds, selvom det fordrer en halvstor expansionsbeholder og en tank der kan tåle en bar eller to (min er en gammel ziptank - rustfri - godkendt til 1,5 bar). Varmen ville det være skønnest at aflevere i en kappe - næstbedst i en opretstående spiral. Den ville fornuftigst gå fra ca 1/2 højde og til bunden (når vi varmer i tanken er omrøring ønskeligt). Og allernederst kunne en solfangerspirl gøre underværker (som ovn skriver).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-07-08 00:01

Leges videre med ideerne bør varmebærerpumpen i sagens natur være en Aplha pumpe, således at der korrekt drosles maksimalt på flowet når behovet i huset daler. Ved anvendelse af aflevering af varme i enten kappe eller spiral, kan der holdes temmelig høj kedeltemperatur, f.eks 80 - 90, under opvarmning, så kedlen vil kunne æde noget nær alt, uden at man for skorstensproblemer. For at få almindelige radiatortemperaturer vil en simpel termostatstyret shunt kunne begrænse fremløbet til f.eks. 45 - 50 grader. På den vis kan der gemmes stinkende meget varme (men det kræver man står og fylder i fyret ret længe, eller har en kedel der sparker rimelig røv, ren ydelsemæssigt).

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 00:01

Citat
Overdrivelse fremmer sandelig forståelsen OVN!
nemlig det var de koldeste vinter dage at forbruget lå så højt, derfor er jeg gået over til halmfyring, ingen har råd til at betale for 15-17.000 liter olie, som var et års forbrug, mit gamle hus er ikke isoleret i ydervæggene, kun på loftet er der rullet glasuld ud

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-07-08 01:46

200 liter på et døgn?!?!?!?!?!?!?!?? Det har heller ingen vinduer kan jeg forstå?

Hopper af her for good.......Dette her er ikke seriøst! Intet i det du skriver hænger tilnærmelsvis sammen. Hvis de 200 liter var sandheden, ligger dit hus med et varmetab i størrelsesordenen små 200 kW ved DUT. I 1200 liter vand kan ved delta T = 30gr gemmes ca 41 kWh svarende til ca et kvarters drift. Selvom du så kunne udnytte delta T = 60 gr kan der højest gemmes lige omkring 80 kWh i en 1200 liters tank svarnede til under en halv times drift, hvis dine tal passer.

Selv de allerringeste og mest horrible huse har ikke et varmetab større end ca 100 - 150 W/m2. Regnes med sidste kan du med 200 liter olie/døgn varme over 450 kvm op når der er -12 ude. Og nok nærmere hen ved det dobbelt, bare der er noget der ligner vinduer. Du har 210 kvm. Dvs dit varmetab er nærmest 300 W/m2 altså 6 gange højere end et 70'er hus.

Regnes halm 5 MJ/kg skal der således anvendes 1680 kg/døgn for at opveje de 200 liter olie, måske endda mere, idet halmfyr sjældent når samme virkningsgrader som oliefyr. Og du har selv angivet noget med en balle a' 120 kg andet sted's. Måske to når det var rigtig vildt. Så umiddelbart gætter jeg på en komma-fejl..

Så skulle jeg gætte negativt har du et hus der kan æde 75 W/m2 -> varmetab små 16 kW ->døgnforbrug ved -12= 378 kWh svarende til ca 54 liter/olie/døgn ved 70% udnyttelse, igen svarende til 450 kg/halm/døgn ved - 12.

Og normale ikke for godt isolerede huse (i særdeleshed når det er to plan), vil normalt ligge i omegnen af de 50 W/m2 (36 l/olie/døgn eller 300 kg/halm ved -12gr ude).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-07-08 02:06

¤%#/"(/ Nu kan jeg fandeme heller ikke regne.

Halm har en brændværdi på 14,4 MJ/kg Olie på 41,5 MJ/kg. DVS hvis der bruges 200 liter/døgn skal der anvendes 576 kg/halm/døgn som erstatning ved DUT og samme kedelvirkningsgrader.

Men stadig lugter mængderne noget forkerte og umiddelbart ikke i propertion.

Tages udgangspunkt i 15 tons olie /år fåes at husets varmetab er ca 42 kW (ca 200 W/m2). Årsforbruget af halm bør derfor andrage ikke under 43 tons eller 360 baller pr år a' 120 kg.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 02:21

De 200 liter er overdrevet, der har vistnok kun været et døgn i den tid jeg husker, at forbrugte røg helt derop,huset er på 340 kvadrat meter i et plan, årsforbrug af halmballer er i gennemsnit de seneste år, omkring 360 baller halm a´120 kg. dertil kommer solvarme fra fire paneler af standard størrelse, husker jeg rigtig når jeg siger 13-14 kvadrat meter ? Vi havde ikke solvarme da vi fyrede med olie

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 30-07-08 08:33

Uanset hvad, har du besluttet dig for at skrue et eller andet fusk sammen
NEJ NEJ og atter NEJ
vil ikke bare lave noget fusk, men vil heller ikke bruge 10000 kr som ikke har noget formål!! Det som jeg gerne vil er og hører om andres erfaringer med e forskellige metode, så jeg, forhåbentlig, kan få den bedste løsning. Er da klar til og købe den i bloggen tidligere omtalte tank, og så varme med spiral, og lave tryk på tanken, hvis dette er den bedste løsning, for som du siger 3773, er det jo et anlæg, som skal virke godt og holde længe... Søger bare lidt inspiration, inden min vvsèr kommer og skal se på projektet. Men 3773, hvis jeg lader tanken med spiral, har en ladomat så nogen effekt?? Ved godt den holde kedlen varm men dette kan en termisk 3 vejs ventil jo også; eller tager jeg fejl?
Håber ikke det hele har skræmt dig væk 3773, da jeg synes det er meget spændende og hører fra forskellige folk.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 30-07-08 08:34

IØVRIGT.... MANGE TAK til ALLE som indtil videre har givet et bidrag til denne debat, håber i kommer med flere indlæg.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-08 09:23

Du skal sikkert lytte til 3773 profilen har en god viden, jeg er kun en amatør som har sat noget sammen, som jeg er nogenlunde tilfreds med, det kan helt sikkert gøres bedre hvis der er professionelle inde i billedet, du har læst i dit eget link, at der måske kan anbefales at bruge mere end en akku tank ?

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 30-07-08 09:27

ja, det har jeg godt læst, det forstår jeg så bar ikke helt.. for flere små fremfor en stor, det må betyder større overflade og derved større varme tab.. men som du også siger, så er ingen af os jo prof.. og nok bedre og lytte til dem som hor forstand på det..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-07-08 12:02

Se så begynder det jo alt sammen at passe meget bedre OVN.

Men du har selv tidligere angivet en husstørrelse på 210 kvm. Og qva at de 200 liter måske liiiige var overdrevet lidt øjnes der pludselig en sammenhæng, ikk´?

Specielt også nårjeg nu forhåbentlig begynder at regne rigtig (modsat noget af det øverste).

Vi prøver igen:

340 kvm ikke særlig isoleret a' 75 W/m2 -> varmetab ca 25,5 kW. Måske endda så ringe som 100 W/m2 -> 34 kW varmetab ved DUT. Indregnes lidt ringere virkningsgrader på fyrene (både olie og halmfyr) passer pengene. Men ved -12 kan du dæleme ikke gemme varme til særlig lang tid i så lille en buffer. Fyrets masse må gemme på en del, og iøvrigt være med nogen ydelse!

Tilbage til skaerm:

Det kunne være interessant at kende dit hus nuværende varmebehov - altså hidtidig indfyret mængde og af hvad?

Påtænkt kedel og ydelse?

Du har ret i LADOMATEN i en spiral, kræver lige lidt tænkeri!?!? Måske var en pladeveksler bedre.....

En tank som min, hvor du skar to huller i bunden, eller lavede noget der kunne komme ind af mandehullerne, var at foretrække. Den kan som sagt tricket med trykket.

Din forestilling om hvor og hvordan. Dvs fysisk - hvor vi du stille tingene. Hvor stort og hvor entusiastisk skal det laves? Skal det laves sådan at du senere kan ændre varmekilde (de fleste kører sur i piller, træ osv).

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 30-07-08 12:47

altså, først lidt om huset: huset er på 90 kvm i 1,5 plan med radiatorer, og gulv varme i badeværelse uden shunt. Der står en gammel salamander OLIE kedel inde i huset nu, og med seperat varmtvands beholder. har først lige overtaget huset, men har fået oplyst et forbrug på ca 2000 l olie, samt lidt brænde til den brændeovn som er i stuen. brændeovnen beholder jeg i stuen til lidt hyggevarme osv.
Har købt en Biasi 3Wood 26 kw kedel, kan ses på www.Altra.dk , de kalder den dog Amon 26,
en forholdsvis simpel støbejernskedel, denne skal stå i min garage, og der skal så graves rør i jorden, og ind i huset..
Havde ikke tænkt og forberede anlæget til andet brændsel end træ, kunne dog måske tænke mig og have muligheden for senere og slutte solfanger til buffer, hvis dette er muligt??
Mht plads til buffer, så skal denne også stå i garagen (var ihvertfald tanken), og pladsen jeg har til rådighed er ca 2 m i højden, 2 m i længden, og 1 m i dybden inkl isolering.
Har ikke lige helt forstået hvad det er for en tank du har, og hvor finder man en sådan??

har du flere spørgsmål, må du endelig skrive, vil som sagt gerne vide så meget som muligt om emnet

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 30-07-08 13:32

for en god ordens skyld, grunden til at jeg ska veksle er at 1 salen på huset jo ligger højere end fyrrumet (garagen), så den åbne ekspansion kan ikke være der, og kan efter sigende ikke få godkendt en åben ekspansion i huset, da rørene fra garagen jo skal ned i jorden, og derved er rørføring fra kedel til ekspansion ikke stadig stigende

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 30-07-08 14:23

Med et hus af den størrelse, og med det forbrug ville jeg IKKE lave noget som du påtænker, men bevares. Et olieforbrug af den størrelse er ret tåleligt, og kan ved udskiftning af kedlen "trylles" måske 10% ned. En jordvarmepumpe kan producere den nødvendige varme for antagelig 8000 kr/år. Investeringen der vil være omkring 110 000,- En luft/vand pumpe kan klare opgaven med en forventet omkostning på måske 9000 kr/år og denne er så til gengæld et mulehår billigere i anskaffelse ca 105 000, alt incl.

Men vil du i fastbrændsel, er du klart pisket til at etablere buffer, idet du ellers ikke kan aftage varmen.

Kedlens ydelse er nok antagelig med koks som medie, dvs du kan forvente noget mindre ydelse på træ - måske omkring de 19 kW.

Du må forvente en del renderi for at fylde i kedlen når det er koldt og du skal have bufferen ladet op.

Brugsvandet ville jeg fikse med en ny spiralvandvarmer, f eks. styret af en returventil.

Bufferen bør nødvendig vis stå i garagen. Umiddelbart nager spiral-ideen mig slemt, men skal det være, ville jeg søge efter Borø eller IVT 's sling-tank. Om sling-tanken måske kunne bruges med spiralen som varmegiver - altså på radiatorsiden, skal du lige diskutere med Eskild ved Bosch (forbered dig på at snakke svensk). Under alle omstændigheder skal du have dig et ydelsesdiagram på spiralerne i tanken. Huskes rigtigt, kan du få en 750 - 2 tank. Det kræver lidt undersøgelser, men i fald Eskild giver det grønt lys, kunne du så vælge at lade beholderen volumen vha ladomat. Bruge den ene spiral til solfangeren, den anden til varme frem. Umiddelbart kan du bare ikke tømme beholderen ordenlig for varme. Vender vi systemet, så du oplader via spiralen skal vi først se lidt diagrammer vedr ydelse. Og Ladomaten burde stadig være fornuftig. Alternativt måske noget med en AVTA. Men Ladomaten er dejlig komplet.

For at sikre brugsvandet, bør du have en minimumsindstillet elpatron i spiralvandvarmeren, samt en motorventil/magnetventil, der tillader opvarmning af beholdermen når fremløbet er tilstrækkeligt.

Men du har brugt nogen penge, inden du er færdig. Og sørg nu for at få tingene dokumenteret ordentligt. Intet er mere irriterende end udokumenterede anlæg.

Ligeledes skal du regne med at skulle tæve noget træ i fyret, ligesom at varmetabet i garagen og i fjernvarmeledningen bliver mærkbar.

Havde dit forbrug været det dobbelt kun jeg forstå det, med så lille forbrug havde jeg valdt noget andet.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 30-07-08 14:45

ved ikke om det er med koks eller træ effekten er opgivet, men i den medfølgende manual står der den kun må anvendes med træ..
spild varme i garagen, ja måske, men sys ikke det gør noget der er lidt lunt derude..
og har haft fastbrændsel anlæg før, så er vant til det, og dette var uden buffer så der sku fyres hele tiden.... men mange tak for alle dine indlæg 3773, nu har jeg lidt og tænke over men kedlen er købt, så fastbrændsel, det bliver det.
iøvrigt påtænker jeg og udvide huset til ca 140 kvm. dog ikke LIGE nu.

Godkendelse af svar
Fra : skaerm

Dato : 30-07-08 14:48

Tak for svarene 3773.
Og også dig OVN, du gav mig jo egentlig svar på mit spørgsmål, selvom det måske rent teknisk er forkert.. ville gerne give jer begge point, mem 3773 har nok givet de svar jeg har brug for til opbygningen, derfor får han mine point..
tak til jer begge

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-07-08 16:06

Fair no, så deler jeg bare med OVN!