/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
hvilken ip address skal man???
Fra : return
Vist : 1433 gange
355 point
Dato : 28-07-08 22:16

har købt en hp printer en model c6280 har lidt problemer er ved at sætte den op til mit netværk og nu spørger den om hvilken ip jeg vil vælge har to muligheder den første er obtain ip address automaticly nr 2 er use the following ip address det skal køre trådløst i gennem min routher nogen der kan hjælpe har stofa som udbyder

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-07-08 22:18

Når din router kører DHCP har den et adresseområde (scope) Din printer skal have en fast adresse, der ligger udenfor dette område. Altså skal du kigge i routerkonfigurationen og finde en fast adresse udenfor området, som du så kan give din printer i dens opsætning.

Kommentar
Fra : return

Dato : 28-07-08 22:23

obtain betyder det ikke fast ip address ?? og dhcp og scope hvad betyder det er ikke nørd

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-08 00:05

obtain betyder at hente en adresse automatisk fra routeren. Man siger også at den tildeler addesse.
Så får printeren (muligvis) en ny adresse hver gang du tænder den og det bliver et bævl at finde den, når der skal printes.

Derfor er det bedre med en fast IP adresse. Men for at systemet kan håndtere det skal det være fra det adresseområde, som routeren kan håndtere som lokalnetværk. (Området er scope).

Du må se i din routermanual hvilket område den normalt tildeler adresser indenfor og så bruge en af dem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-08 00:06

Man skal købe med dansk manual, når man ikke forstår edb-engelsk så godt.

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-07-08 00:34

ok vender tilbage i morgen nu skal der

Kommentar
Fra : myg

Dato : 29-07-08 08:59

Citat
Du må se i din routermanual hvilket område den normalt tildeler adresser indenfor og så bruge en af dem.

Adressen skal ligge UDENFOR det område routeren normalt tildeler adresser indenfor for at være fast.

Du er nødt til at finde ud af hvilket adresseområde routeren bruger. Det kan f.eks. være: 192.168.1.25 til 192.168.1. 255
Så skal du vælge en UDENFOR til din printer f. eks.: 192.168.1.10
Du skal ikke bruge 192.168.1.1. da det som regel er routeren selv og den adresse skal bruges som gateway af computeren.

Hvis din routers adresse er 192.168.1.1 så prøv at vælge 192.168.1.8 og jeg vil næsten garantere (ikke 100%) at den er fast. Det er det sidste af de fire tal i adressen du skal ændre på. De tre første skal ALTID være de samme!

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-07-08 10:07

Myg:hvordan finder jeg ud af hvordan jeg kan se hvis hvilke nr jeg skal skrive og hvor skal jeg skrive dem ?? er ikke nørd

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-07-08 10:11

Myg:ps er det i routeren man skal skrive dem eller er der i selve printer op sætningen man gør det og skal man gemme noget mht printeropsætning i routerens opsætning ???

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-07-08 10:40

den der hjælper mig så det kommer til at virke før alle mine point

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-08 11:05

I første omgang skal du bruge >>> obtain ip address automaticly

Jeg går ud fra at MAC-filter ikke er sat til.

Din router vil normalt tildele et lavt lokal-IP til det der tilsluttes.

Men inde fra routeren kan du vælge at din printer får et meget højere nummer eks. 192.168.1.50
Da du stadig bruger >> obtain ip address automaticly vil printeren så bare bruge det nye nummer.

Når det "kører" kan du inde fra routeren se printerens MAC-adresse og så kan der laves MAC-filter.

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-07-08 11:19

Eyvind : har en linksys router og er inde i den op sætning men hvor skriver jeg jeg jeg feks den ip adress jeg skal skrive er det i Applications
& Gaming og hvordan finder jeg den menu hvor jeg kan se om mac filter ikke er sat til

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-07-08 11:23

Eyvin har fundet der hvor der står en menu med mac clone den er disable er det den du skriver om ??

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-07-08 11:45

ved ikke om det her er rigtigt men har sat et netværks kabel til routeren via printeren og min pc køre helt trådløs men kan ikke se min printer i min router op sætning er ikke spor nørd så håber på en god hjælp her fra

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-08 11:56

Ja det er den jeg snakker om................lad den være diable i første omgang.

Du skal i kontroldpanel > printer > tilføj printer > og så bør den selv finde den.................måske.

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-07-08 12:03

forstår ikke rigtigt noget adf det der bliver skrevet er det selve printer serveren jeg skal bruge altså ha den mac adress ind i router en eller er det printerens forstår ingen ting synes det bliver mere og mere forvirrende hjælpppppppppppp

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-07-08 12:09

er det selve mac adressen fra selve print serveren der nu skal clones så forstår jeg ingen ting for der hvor min mac adres er er der jo clonet tror nok dert er mit stofa modem eller også er der selve routeren langt tid siden jeg gjord det men det virker så mister jeg vil stofa forbindelsen hvis jeg cloner print serverens mac adress inde i routerens mackadress eller ???????????????

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 355 point
Dato : 29-07-08 12:15

Her er det punkt for punkt:

Gå ind i routerens opsætning
vælg Setup - Basic setup
Rul ned til DHCP server og sæt starting adress til 192.168.1.50
og Max. number of users til 50
Så lukker du routeren og går over i din printer og sætter IP'en her til 192.168.1.10
Så kan du tilføje printeren til alle dine computere gennem kontrolpanel - tilføj printer ved at sige netværksprinter og angive adressen 192.168.1.10

Kommentar
Fra : myg

Dato : 29-07-08 12:16

Glem alt om mac-adresser i denne sammnehæng

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-07-08 12:35

myg : har ændret det du sagde man skulle i selve routeren men hvordan ændre man det i printeren har lige taget netværks ledningen ud at selve routeren via printeren men så er der ingen liv har det ikke noget med min print server at gøre for lige så snart jeg obler netværks ledningen på i gen til routeren via printeren så virker printeren ok er virkelig på bar bund i hvordan jeg løser problemet

Kommentar
Fra : myg

Dato : 29-07-08 13:13

Jo, det er selvfølgelig i printserveren, du skal opsætte din IP dresse, når din printer ikke er en decideret netværksprinter.
Der må følge et opsætningsprogram med printserveren, eller en opsætningsadgang ligesom ved routeren.

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-07-08 14:04

myg : ser ud til de nu virker så tester det lige og skal lige ind til byen men vender tilbage med point når jeg atter er hjemme ok

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-07-08 22:55

Myg: et sidste spøgsmål har jo to stk bær bare pc den ene virker med den trådløse printer men nu sidder jeg så lige og installere softwaren til printeren på den anden bærbar men der er ingen pringer at se når man søger den hvad er der mon galt du får mine point for den gode hjælp

Kommentar
Fra : return

Dato : 29-07-08 23:11

Myg:skal man også her på den nr to bærbar installere print serveren samt printer softwaren for at få nr to barbær til at virke sammen med printeren ????? eller hvordan er fremgangs måden til nr to bærbar ??

Kommentar
Fra : myg

Dato : 30-07-08 09:09

Du skal (som i nr 1) installere printeren(serveren) i den anden computer også.
Kontrolpanel - printere og .... - Tilføj printer - oprettes som netværksprinter med IP osv. Ligesom i den første.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 30-07-08 09:10

... og nr 2 har selvfølgelig trådløst netkort indbygget - ikk'??? ;)

Kommentar
Fra : return

Dato : 30-07-08 15:08

myg: jo det har den skam altså tråd løst net kort

takker for hjælpen den var brugbar for mig

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 30-07-08 15:12

Tak for svaret myg.