/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Bruge blinklys på 30 scooter ?
Fra : scootergrisen
Vist : 3649 gange
100 point
Dato : 28-07-08 18:18

Efter jeg har været ude for nogen situationen i trafikken vil jeg spørger jer om man på en 30 km/t scooter skal bruge blinklyset....

Om man skal bruge det hver gang man skal dreje eller kun i nogen situationen eller om man bare skal undgå og bruge det.

Det lidt forvirrende i trafikken fordi man på en 30 scooter skal kører som en cykel men bilisterne er vandt til at dem på scooter mest kører som en 45km/t altså som en bil ville gøre.

F.eks hvis jeg kører foran en bil og jeg skal dreje til venstre...
Hvis jeg blinker så vil bilen jo regne med jeg dreje og hvis jeg ikke drejer så forvirre det trafikken og hvis jeg ikke blinker så ved folk dårligt hvad jeg har tænkt mig og gøre fordi jeg jo ikke blinker...

Håber i har nogen råd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-08 19:00

Du skal kører, som om du var på cykel, og så blinke af i stedet for at vise med hånden... og du skal holde helt ude til højre, og bestemt ikke kører foran en bil, heller ikke i et lyskryds.. der kører du lige ud - holder til højre, -- og kører først over igen, når der bliver grønt - igen - det ved jeg godt ingen gør, men sådan er reglerne

Husk du skal også med en 30 knallert køre på cykelstier, hvor de findes

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-07-08 19:51

Du må da have taget knallertkørekort?
Eller hvis du er så gammel at du ikke har, burde du da vide dette.
Hvis du blinker, vil man da selvfølgelig tro at du vil dreje, -hvad ellers?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-07-08 00:05

Du kan lige så godt bruge det hele tiden så det bliver et automatisk instinkt, hvis alle trafikanter hele tiden skulle tænke over om de skal bruge blinklyset hele ville halvdelen glemme det......med ragnerok til følge.

Det må være de dårlige vaner fra cykeltiden der nu viser sig, man ser jo næsten ingen cyklister række armen ud mere når de skal dreje, selv om det også er lovbefalet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-07-08 00:20

Hvis du ikke bruger blinklys så skal du Afvise med hånden som på en cykel Hvis dit bremselys ikke virker så skal du ligeledes række hånden i vejret ved bremsning

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-07-08 01:15

Når blinklyset er der, skal du bruge det, men selv om du bruger blinklys på en knallert, fritager det ikke for at vise af med hånden når du ændrer færdselsretning (drejer), så du skal altså gøre begge dele.

Og placering i kryds når du skal dreje:

Citat
Stk. 3. Før vejkryds skal cyklist, der skal lige ud eller svinge til venstre, uanset § 16, stk. 1 og 3, fortsat holde til højre på vejen.

Såfremt en eller flere vognbaner ved afmærkning er forbeholdt de kørende, der skal svinge til højre, er det dog tilladt cyklisten at placere sig ved linjen mellem den nærmeste vognbane, som ikke er forbeholdt de højresvingende, og højresvingsbanen.

Cyklist, der ønsker at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel. Dette gælder uanset afmærkning, medmindre det fremgår af denne, at den gælder for cyklister

Fra færdselsloven

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-08 07:50

Det var jo ligesom det jeg også skrev, ikke helt så flot formuleret.....

Men at man skal vise af med både blinklyset og hånden, den har jeg dog aldrig hørt før, og heller aldig set det praktiseret, heller ikke selv om de unge har taget knallertkørekort

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-07-08 09:35

Man skal ejheller markerer med begge dele det er noget sludder

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-07-08 12:28

Hej i tråden.

Citat
Hvis jeg blinker så vil bilen jo regne med jeg dreje og hvis jeg ikke drejer så forvirre det trafikken

- jamen - hvorfor i himlens navn kører du da og blinker hvis du ikke skal dreje??
Det fatter jeg simpelthen ikke??

Og dova>

Citat
Når blinklyset er der, skal du bruge det, men selv om du bruger blinklys på en knallert, fritager det ikke for at vise af med hånden når du ændrer færdselsretning (drejer), så du skal altså gøre begge dele.

Jeg vil gerne se noget dokumentation som viser at jeg BÅDE skal blinke med lyset OG give tegn med armen?
Jeg har kørt knallert i mange år og det dér har jeg dog aldrig hverken hørt eller læst om, nogen steder?
Selvfølgelig skal vi gøre det - hvis vi skal? Men før jeg begynder at vifte med armen, vil jeg gerne se hvor det står at jeg skal det?

Wow hvor er det flovt hvis jeg, som oldgammel scooter30-kører, har forbrudt mig mod loven - i alle disse år?
Jeg er endda blevet stoppet af politiet, til almindeligt tjek, ikke mindre end fire gange - INGEN af de fire gange, har jeg vist af med armen, jeg har altid kun brugt blinklyset - og ingen af betjentene har haft noget at bemærke?

Er du helt sikker i din sag dova?

Jeg vil da lige bemærke at jeg aldrig helt har forstået hvorfor jeg bliver stoppet - jeg kører med hjelm, kun 30 og der er monteret to indkøbskurve på knallerten men ok, jeg kunne jo have stjålet skidtet - eller osse er det fordi de er en lile by og her er alt alt for få at stoppe

Nå det var et sidespring....

Her er 32 grader så jeg er halvsmeltet men det er i andre sikkert osse

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-08 13:08

Fyyyyyy Vil.du det troede jeg ikke om dig

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-07-08 13:21

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-08 13:34

Motorbølle er hva du er

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-07-08 16:17

Enig! Helt enig, det er sikkert osse drefor politiet stopper mig
OM jeg fatter det.....

Jeg venter altså ret spændt på at se den dokumentation, for dova plejer at have orden i sine indlæg og påstande. Jeg bliver virkelig flov, hvis det er rigtigt, det hun skriver

Noget helt andet er at - hvis det er korrekt at man både skald et ene og det andet, ja så kan der da sagtens være nogle som har/får problemer! Nogle af de nye scootere er sindssygt tunge - min egen er osse og et lille menneske kan have svært ved at manøvre sådan en maskine med een hånd - det tror jeg i hvert fald. Så, hvis der skal rækkes arm ud ved sving, ja så tror jeg det kan være svært for nogle.

Pyha, nu faldt temperaturen da heldigvis lidt, nu er her kun 31.9

/Dorthe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-08 16:23

Jeg har aldig hørt om den lov tidligere, så jeg ser da også frem til noget dokumentation, jeg kan dunke nogle unge mennesker oven i hovedet med - ups inckl. mig selv, da jeg har lånt knallerten

Specielt min datter, kunne ikke drømme om, at kører ulovligt, så hvis hun vitterligt skulle have vist af med både lys og hånd, så er der noget betjenten ikke fik undervist i, da hun tog knallertkørekort

Vi skal ikke pive.... jeg har en søn med influenza, tror du lige han har det varmt

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 50 point
Dato : 30-07-08 11:38

doooooovaaaaaa?? jeg venter altså spændt på at få 'dommen' - skal jeg virkelig gøre både det ene og det andet, når jeg skal dreje på min scooter30??

Jeg har ledt efter noget om det, på nettet men jeg kan ikke se noget. Jeg har spurgt forskellige andre knallert-scooterkørere, de kender ikke til det. Jeg har ringet til min forhandler og spurgt, de kender ikke til sådan en regel/lov, hvis du ikke svarer her i tråden og fremviser noget dokumentation, så vil jeg nok kontakte vores lokale sherif og spørge ham om hvordan tingene hænger sammen - hvis han ikke ved det, må han vel være i stand til at finde ud af det...
Det skulle såmænd slet ikke undre mig, om du har ret i din påstand dova - så er det vel endnu en regel som sådan ligger lidt i 'ingenmandsland' hvor ingen rigtigt er klar over om det er det ene eller andet som gælder - men men...der MÅ eksistere noget dokumentation - hvor har du selv din viden om det, fra?

Vh Dorthe

'Scootergrisen' - undskyld jeg låner din tråd til det her - hvis der ikke kommer reaktion, vil jeg selvfølgelig oprette en anden tråd om det - jeg synes bare det hører til her, fordi det er hér påstanden er skrevet

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 30-07-08 17:55

Citat
- jamen - hvorfor i himlens navn kører du da og blinker hvis du ikke skal dreje??
Det fatter jeg simpelthen ikke??

Hvis nu vi siger jeg kommer kørende af en vej og det kommer et T-kryds og jeg gerne vil dreje til venstre.
Så checker jeg sidespejlende og blinker til venstre lidt inden krydset.
Men nu er der så en bil 5 meter bag mig som jeg vil gerne vil holde tilbage for så jeg ikke dør i ved nok.
Jeg holder så i højre side af vejen og blinker til venstre og venter på bilen kører forbi så jeg kan dreje.
Men bilen er jo bange for at kører ind i mig fordi jeg blinker jo til venstre og jeg bruger sidespejlende så bilen ved ikke om jeg har set den så bilen vil jo gerne stoppe og være sikker på jeg ikke drejer...

Det er denne situation jeg mener...
Forstår i hvad jeg mener ?
Også fordi en 30 og 45 scooter de liger hinanden på en prik det er kun farven på nummerpladen som er forskellig og det jo ikke det bilerne skal kigge efter og hvis de gør kan de kun se det bagfra alligevel så jeg syns det er lidt forvirrende.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-08 22:18

Jeg forstår godt hvad du mener, men der skal du fortsætte med at holde til højre og køre lige over, ikke ud foran bilen, og så dreje til venstre, når du når over på den anden side, og vejen er fri.

Så må billisten være nok så forvirret, men prøv at få øjenkontakt med billisten

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 31-07-08 14:43

Så konklusionen er at jeg altså skal bruge blinklyset ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-07-08 14:45

Efter min bedste overbevisning- ja -

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-08-08 00:40

Gad vide om Dova stadig leder efter belæg for sin påstand

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-08-08 00:43

Ja du skal Blinke og hvis det ikke virker så afvise med armen (og det kan en billist jo blive ligeså forvirret af )

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-08-08 18:40

Det er så såre simpelt, at der gælder nøjagtig samme færdselsregler for en knallert som for en cykel, og reglerne er, at man viser af med hånden når man skal dreje, og det gælder også når man kører på en knallert, selv om der er blinklys på den (som i øvrigt ikke er lovpligtige.....derfor).

Men på en knallert 45 er det nok kun at bruge blinklyset, fordi den er i kategorien indregistringspligtige køretøjer.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-08-08 17:36

Dova > helt ærligt det ha sku da ikke være rigtigt man skal vise af med HÅNDEN når man skal dreje på en scooter for helvede mand.

Og man SKAL da heller ikke vise af på en cykel men det da en god ide så andre kan se hvad man har tænkt sig at gører.

Har du selv prøvet og kører på scooter ?
Hvad ville du gøre hvis du skulle dreje til højre i et kryds og du kom på en knallert 30 ? Give slip på gashåndtaget også... hov ja nu stoppede scootere fordi du gav slip det var da mærkeligt.

Desuden går det meget ud kontrollen specielt på en scooter som er tung hvis man giver slip med den ene arm og skal dreje samtid prøv lige at gøre det om vinteren når der er skide glat.

Ej det lyder højst usandsynligt at man skal række hånden ud på en knallert 30.

Men fuck det... da det godt du kommer med det mening det da ikke det jeg kommer jo også med min.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-08-08 18:46

Ehm hos host

Citat
Og man SKAL da heller ikke vise af på en cykel men det da en god ide så andre kan se hvad man har tænkt sig at gører.

Jooo det skal man, ikke kun for de andre trafikanters skyld, men så sandelig også for cyklistens egen

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 04-08-08 15:28

Hm okay men jeg fik svar på mit spørgsmål og nu vil jeg så forsætte med at blinke på min scooter ligesom jeg gjorde før men så må de bilister fandme også slappe af ellers smadre jeg dem HA.
Ej jeg gør ikke men det ikke så fedt at blive dytte og råbt af fordi man bruge sit blinklys.
Ved ik hvem der skal have pointne så jeg vælger bare en. håbe ik der nogen der bliver sure.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-08-08 11:46

Hej scootergrisen...jeg kan se at du har valgt at det er mig der skal modtage points, det er ikke fair fordi jeg overhovedet ikke har så meget som forsøgt at svare på dit spørgsmål.
Dette kan jeg dog ikke rette på og må derfor blot sige pænt tak.

MEN - jeg synes faktisk slet ikke at du / VI har fået svar - jo svar men ikke dokumentation. Dette finder jeg meget vigtigt!
Derfor holder jeg, for min egen skyld, fast ved at jeg vil kontakte vores lokale sherif, ved førstkommende lejlighed og spørge ind til disse regler/denne lov.
Jeg VIL vide hvad der er korrekt og ja - da dova plejer at have styr på sine svar, er jeg mest tilbøjelig til at tro på hendes påstand! MEN - dokumentationen, den mangler altså og dén vil jeg se!

Ja - scootere er tunge og hvis det er korrekt at vi skal vise af med både blinklys og hænder, ja så vil nogen givetvis komme til skade. Scooterne bliver større og større og tungere og tungere og det gør brugerne altså ikke. Jeg ser små spinkle piger på 15-16 år som kommer drønende på en af disse enorme helvedesmaskiner (det ligner de, når føreren er en lillebitte pige) - når de så skal standse, så ser man at de ikke engang kan nå jorden med fødderne - hvordan pokker skulle de så kunne magte sådan en maskine, når de samtidig skal (evne at-) skifte gear, vise af med hånden, holde motoren i gang med speederen osv. osv. og ja - samtidig kigge bagud, for det skal vi jo også.
Mange ting at skulle klare, på een gang

Nå men, dette vil aldrig ændre på min egen opfattelse af mit køretøj, jeg simpelthen ELSKER den og især når her er så ekstremt varmt som her var i f.eks. sidste uge - uhhhh en dejlig køretur ud i det blå, masser af kølig vind - lige ind på de bare arme - herligt!
Og ved I hvad - på en scooter kan man faktisk nå hjem med is, UDEN at den når at smelte

Scootergris - jeg vender tilbage med et kvalificeret svar, når jeg engang har været hos sheriffen, så får vi det (forhåbentligt) helt klarlagt, det er, trods alt, vigtigt at vi kender lovgivningen, når vi nu engang benytter køretøjet

Tak for de uretmæssige points - gad vide om det måske ender med at dova skal have dem - det skulle ikke undre mig spor

Vh Dorthe Kymco's Moar