/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Syn af mc uden plader.
Fra : tp6100
Vist : 1036 gange
200 point
Dato : 27-07-08 14:49

Hejsa,

Jeg er ved at sælge en PGO T-Rex 150 som jeg har haft stående uden plader i et lille års tid. Spørgsmålet er nu, om den nye ejer skal syne køretøjet for at få plader på igen.

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap14.pdf

På side 78 øverst, læser jeg det som om den skal synes, hvis den ikke er blevet synet inden for de sidste to år. Er det mon rigtigt forstået?
Spørgsmålet er så hvordan jeg tjekker det. Jeg har prøvet at slå den tidligere nummerplade op på biltorvets udemærkede feature til dette. Men der står kun dato for første indregistrering.

Datoer for mc'en er:
Indregistreret første gang: 08.10.01
Registreringsdato: 10.07.03
Ændringsdato: 22.10.07
Ved ikke hvornår pladerne er blevet pillet af den. Men det må åbenbart være efter ændringsdatoen, selv om det var lige før jeg købte den.

Nogen der kan hjælpe?
/Thomas

Kommentar
Fra : edison

Dato : 27-07-08 15:36

ja den skal til syn. den skal synes 4 år efter den var ny, og der efter hvert andet år.

Kommentar
Fra : tp6100

Dato : 27-07-08 15:43

edison: Gælder det så hver gang den skifter ejer, eller kun hvis pladerne har været pillet af den? For normalt skal motorcykler jo ikke synes periodisk.?
/Thomas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-08 15:45

Citat
Ændringsdato: 22.10.07

Pladerne er sandsynligvis blevet pillet af FORDI den skulle til syn.....

Den er næppe blevet synet for derefter at pille pladerne af - så JA - den skal synes (skulle den have været i 10-2007)

Kommentar
Fra : tp6100

Dato : 27-07-08 16:16

refi,
Det lyder selvfølgelig meget sandsynligt. At de blev pillet af i stedet for at blive synet.
Men så spørger jeg lige endnu engang undrende, om alle motorcykler skal synes med bestemte mellemrum? Jeg havde forstået det sådan, at motorcykler ikke er underlagt de samme periodiske syn som biler er.?
/Thomas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-08 16:28

Citat
Regler for syn
Motorcykler er undergivet reglerne om syn ved ejerskifte. Motorcyklen skal godkendes ved syn inden registrering af ejerskifte hvis:

Køretøjet er registreret første gang for mellem 5 og 10 år siden og senest synet og godkendt for mere end 2 år siden
Køretøjet er registreret første gang for mere end 10 år siden og senest synet og godkendt for mere end 1 år siden.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 27-07-08 16:30

Dvs. den skulle have været synet da du købte den.....

Da det IKKE er sket skal den selvfølgelig nu....

Men ellers rigtigt - kun ved ejerskifte

Kommentar
Fra : edison

Dato : 27-07-08 16:43

den skal periode synes hvet andet år. Den skal ikke synes normalt ved ejerskifte, hvis ejerskifte er indenfor de 2 år. Det var i gamle dage at en bil sku synes ved ejerskifte, Dengang var der jo ikke periodesyn.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-08 17:54
Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-08 17:55
Godkendelse af svar
Fra : tp6100

Dato : 27-07-08 18:44

Tak for svarene. I sær til refi. Så blev jeg da lidt klogere på det hele..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-08 18:48

Selv tak....