/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
lydisolering
Fra : tararam
Vist : 838 gange
50 point
Dato : 26-07-08 22:02

Jeg har som skillevægge brugt 2" x 4" regler, og herefter 2 x 13mm gips på begge sider med den passende rockwool batts imellem, men jeg ville høre om der er et materiale der kan bruges til at lydisolere bedre. Jeg ved godt at en rigtig murstens mur klarer det, men hvad findes der til hjælp når der bygges på ovennævnte måde ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-07-08 22:24

Faktisk kan du ved særlige behov, lave to skelletter af 2x4". Ca 100mm imellem. Hver skelet isoleret behøring og ca 1/3 af hulrummet fyldes med granulat. Tre lag gipsplader med forskudte samlinger på hvert skelet.

Det er det ekstreme....

Skal du forbedre det du har beskrevet, hedder det:

Ingen stikdåser og stik overfor hinanden (nøglehulseffekt)

Gipsen opsættes (selvfølgelig) med forskudte samlinger. Brug tre lag. Der spartles ved hvert lag.

Istedet for almindelige A-bats, bruger du T-bats (beregnet for teknisk isolering), eller støbebat.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-07-08 22:45

Fugning hvor vægge støder sammen erogså vigtig.

Så er der bare at passe på gennemgående hulrum i gulvkonstruktionen, eller gennemgående brædder, som kan forplante trinlyd.
Din væg er i sig selv ganske god lydmæssigt.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 50 point
Dato : 27-07-08 09:31

Jeg har to fif:
1) Først den billige: Før man sætter gipspladerne på, så sættes et 3 mm skum-lag på lægterne - som gør at Gipsen ikke sidder helt op ad reglerne. Dette hjælper nok lidt.
2) I stedet for 4'' regler benyttes lodrette T1 taglæget 38x73 - men som sættes forskudt oven på 4'' rammen som løber rundt fra gulv til loft - således at hver anden lægter holder den ene side af væggen og den anden lægte bærer den anden side af væggen. Dvs. at forskydningen er 100 mm - 73 = 27 mm. Det kræver godt nok flere lægter, (og flere og smallere bats) for at give styrke. Styrken kan løses ved at benytte krydsfinerplader som 1. lag - i stedet for Gips - men med gips som ydderste lag. Denne konstruktion gør at man kan slå på væggen - uden at man kan høre det på den anden side, da der ikke er direkte kontakt.
Krydsfineren gør også at man kan hænge ting på væggen, da der nemt kan skrues noget på.

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 05-08-08 16:42

Tak for svaret Thomas_Mygind.