/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Random Inside Vask
Fra : svendgiversen
Vist : 820 gange
185 point
Dato : 25-07-08 21:31

Jeg har fået nye beføjelser på det sidste, og noget undrer mig:
Jeg kommer et dynebetræk i vaskemaskinen sammen med flere små pudebetræk, håndklæder, etc.

Efter endt vask, med centrifugering, ligger alle de små stykker inde i dynebetrækket...

Er der nogen der har oplevet noget tilsvarende?

Er der nogen der kan forklare hvorfor??

Jeg kender både centrifugal og coriolus, men ikke denne samlende vaske kraft...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-08 21:33

Hø hø, sådan er det bare altid, og når du har fået noget mere erfaring udi tøjvask, vil du også opdage at der på forunderligvis også kommer til at mange den en strømpe efter den anden, men aldrig et par - med mindre du hæfter strømperne sammen -

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-07-08 21:49

Tja igen et af livets store spørgsmål - jeg kan ikke give dig en forklaring, men et godt råd: Luk dyne/og pudebetræk inden vask, det er ikke en 100% løsning, men tæt på

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-08 21:52

Ja, jeg har 17 umage strømper parkeret på en hylde for uægte sokker,
men det er ikke det der er problemet/spørgsmålet...

Virker dynebetrækket som en ruse og fanger de mindre stykker under centrifugering eller hvad?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-08 21:59

Uægte sokker, så har jeg hørt den med

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-08 22:02

Ja, hvis jeg lynede til, var det nok ikke sket?
Skal der renses ud, foretrækker jeg åbne betrækker...

Stadig: Hvorfor samles de mindre stykker inde i dynebetrækket?
De lå udenfor, da jeg startede vaske processen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-08 22:14

Hellere:
Uægte sokker

end:
Uægte børn

Spørgsmålet drejer sig mere om hvad der får de små vaske stykker til at bevæge sig ind i den store

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-07-08 22:15

Det tror jeg desværre ikke du kan få et svar på..

Det må være noget med at tøjet drøner rundt, og når småtingene får forvildet sig ind i dynebetrækket, kan det ikke komme ud igen

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-07-08 22:18

Det er nok den lille (vaske)pulverheks, der sidder inde i dynebetrækket og hapser de små stykker tøj - af ren og skær hjælpsomhed - så har du det hele samlet og kan let fragte det ud til tørresnoren eller hen til tørretumbleren

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 195 point
Dato : 25-07-08 22:27

Mon ikke det er noget så simpelt så at under vaskeprocessen vil de tunge stykker falde hurtigere til bunden end de lette....

Dette vil medføre at de små stykker efterhånden i vaskeprocessen bliver "lukket inde" i de store stykker - oder BLIVER DE....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-08 22:28

oder = og der

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-08 22:30

Jeg har nu ALDRIG mistet en strømpe i en vask (hvor skulle den dog forsvinde hen).....

Derimod er den af og til først kommet frem under næste vask...

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 25-07-08 22:59

det du spørg om må vel næsten høre hjemme i kaosteorierne
http://no.wikipedia.org/wiki/Sommerfugleffekt
(du må ikke høre mig i det - kan det kun lidt overfladisk)

men
ellers vil jeg sige, at det er noget med
hvordan man får smidt vasketøjet ind i maskinen
og
måske på sådanne en måde at
VANDET kan få lavet en 'ruse' - tror ikke at det er centrifugeringen

noget helt andet er at
det er en rigtig god ide at ryste sengetøj inden vaskemaskinen
også med indsiden ud
så fnug, fjer og snuller ikke vaskes med
det sætter sig på vasketøjet, der fungerer som 'filter'
og dit nyvaskede støv vil transporteres tilbage til soveværelset !!
- medfører at du skal støvsuge mere !!!

efter det er rystet grundigt
er det en god ide at lyne til som andre siger - inden vasken

som ide til "ny-strøget" sengetøj
kan jeg anbefale at hænge det udendørs på tøjsnoren
så VINDEN laver en 'ruse' i betrækket - så bliver det helt nystrøget

ellers vil jeg sige at hellebirgittes vaske-pulverheks, der hapser vasketøj
er et rigtigt godt bud

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-08 23:10

Ja, de tunge stykker falder til bunden, men hvad er bund?
Den roterende vaske trommel er jo vandret...

Nok mere noget med en strømning, ligesom i en centrifuge, hvor smørret ender i midten??

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 25-07-08 23:12

Jeg har haft to forskellige sokker på til arbejde.... og de grinte:
MEN jeg var hurtig i replikken:

"Det er nyeste mode... Jeg har et par magen til derhjemme"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-08 23:27

Kaos eller ej,
det er jo derfor jeg spørger om andre har oplevet det samme, eller det er tilfældigt?
hellebirgittes vaske-pulverheks er jo kun en spøg...

Med fare for afsporing:
Når vi mest har vestenvind her på vore breddegrader er det også en (global) strømning.
Sand aflejres på indersiden af å/flod krumninger, så tendensen til afbøjning forstærkes.

Og de tunge tanker i vor hjerne, er de nederst/yderst??

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 25-07-08 23:31

jeg går ud fra at det er en front-betjent vaskemaskine
og
ikke en amerikansk maskine hvor trumlen betjenes fra toppen
og mest ligner en gryde

ellers....

svend så må du tage din lænestol ud foran vaskemaskinen og studere nærmere !!!!

vaskegangen er --- med vand og sæbe:
et eller andet antal …. skvulp…skvulp…. skvulp …. den ene vej
herefter
så stopper den og kører den anden vej .... igen skvulp, skvulp, skvulp

så længe der er vand i maskinen
kan tøjet flyde sammen
ved
centrifugeringen starter maskinen med at pumpe vandet ud
herefter
slynger tromlen rundt
men så er der jo ikke noget vand til at få vasketøjet til at flyde sammen

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 25-07-08 23:33

citat:"
Og de tunge tanker i vor hjerne, er de nederst/yderst??
"
og er det så omvendt i australien ???

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 25-07-08 23:34

Ja, jeg oplever ret tit det samme, men jeg har ingen forklaring på det andet end refi kom med.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-07-08 23:43

Mere mystisk
Min tidligere Bauknecht WA3773 gjorde det samme.
Den er skiftet ud med en ældre AEG 645.
De vasker begge tøjet pænt rent!
Men den gamle AEG har aldrig lukket de små sager ind i dynebetrækket.
Se DET er et mysterium som jeg ikke kan regne ud

Selvom jeg har repareret menge vaskemaskiner, så kan jeg ikke regne dette ud

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 25-07-08 23:49

Ja ja. Typisk Kandu. Der bliver endelig stillet et spørgsmål med bred relevans, men svarene bliver straks "morsomme".
Det er ikke så kendt (men vi der har forsket seriøst i vasketøjs liv og færden ved bedre). Vasketøj har sit (deres) eget liv!
Hvor meget liv afhænger af brugstiden x tid i vasketøjskurven / 1,8.
Så hvis du vil undgå ovennævnte fænomen bør du skifte sengetøj mindst 3 gange om ugen, samt sørge for at liggetiden bliver højst 2,3 døgn.
Dette sikerer dig dog ikke fuldstændigt, det afhænger af det øvrige tøj du vil lægge sammen med sengetøjet i vaskemaskinen. For eksenpel sokker, der har så omfattende et liv at der er skrevet flere afhandlinger om emnet. Her kan jeg anbefale H. Christensens udmærkede: Den forsvundne sok, og hvad deraf fulgte. Afhandlingen vandt i øvrigt flere prise samme år.
Men som det tydeligt fremgår af ovennævnte: Hvis det er dit største problem, er du et lykkeligt menneske.
Jeg håber at svaret har været fyldestgørende, og forbliver Deres
Fotowig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-08 01:02

Man kan jo bruge de specielle net til at lægge vasketøjet i, jeg ved dog ikke om de egner sig til store dele.

Tip: Kræng indersiden ud, også når betrækket lægges sammen, så er det lettere at hive over dynen.

Og jeg har engang præsteret at gå på indkøb med to forskellige sko på fødderne

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-07-08 01:07

Citat
Og jeg har engang præsteret at gå på indkøb med to forskellige sko på fødderne

Jeg har engang haft sikkerhedssko på til en 50 års fødselsdag. Pinligt

Nok om det, hehe..

Tøjet bliver da lige så rent selvom det på mystisk vis forvilder sig ind i dyne betrækket

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-08 08:07

Foreløbig tak for de mange indlæg...
Men vi mangler stadig en forklaring på hvilke kræfter der trækker de små stykker ind i den store.
Det er nok rigtigt det sker under vask, hvor der er vand og strømninger, og ikke under centrifugering

Måske kan forskellene på de to vaskemaskiner medvirke til at løse gåden?

>Men den gamle AEG har aldrig lukket de små sager ind i dynebetrækket.

Sjovt nok er vor vaskemaskine også en AEG, type Øko Lavamat.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-08 08:12

Det er vel Øko-funktionen der træder til, alt tøjet ligger i betrækket og man skal derfor kun hive een gang for at få det ud, det sparer energi.......og ryggen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-08 08:25

Næppe Øko funktionen, snarere Coriolus?

Se her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coriolus_Effect

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-08 08:45

Det bekræfter jo egentlig kun det jeg skrev tidligere

De større/tungere stykker falder først til "bunds" - og det vil få de mindre stykker til at blive "pakket ind" i de større....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-07-08 09:01

Nåå Refi den er da skrevet før

Vi kan da konkluderer, at det ikke har noget at gøre med hvilken model vaskemaskine vi bruger, lige med undtagelse af den ene Taunusanden omtaler, mon den drejer lige så hurtigt rundt som de øvrige maskiner?

Pulverheks, ja heks.... jeg syntes det er møj hamrende irriterende når alt ligge inde i dynebetrækket, jeg hænger alt tøjet op indenfor (pga allergi), og skal så stå og liste tøjet ud, for at det ikke skal dratte på gulvet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-07-08 09:21

Jeg har lige fyldt vaskemaskinen, og kom i tanke om, at det da ikke kun er smådimser der forvirrer sig ind i dynebetrækkene, her er det i hvert tilfælde også store håndklæder

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-08 09:31

Hvis madrassen er forsvundet i vaskemaskinen så kig i brystholderen....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-08 10:17

Der sker bare det samme som når du eks. tager en bærepose og giver den et ryk............den fyldes straks med luft.
Kaos-teorien vil fortælle dig at det er et spørgsmål om tid før det sker.........men da er "låst" inde på grund af størrelse/vægt forbliver de der.

Ikke alle vaskemaskiner har samme kørselsmønster, så derfor er det kun nogle maskiner der gør det.

Kig godt efter når vaskemaskinen skifter vaskeretning.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-07-08 15:02

øko lavamat er et vidt begreb. Den betegnelse har nogle AEG maskiner haft i over 20 år. Model nummer, tak

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-08 15:11

Er det nødvendigt for besvarelsen?
Mon ikke tromlerne ser nogenlunde ens ud??

Öko Lavamat 74630 update, hvis det siger dig noget???

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-07-08 15:17

74630 er jo en moderne maskine i modsætning til min over 20 år gamle sag

Det siger da lidt om der er forskel på moderne og gamle vaske teknikker, eller?
Det de har til fælles: tøjet bliver rent

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-07-08 15:41

Jeg har altså oplevet fænomenet i utallige forskellige vaskemaskiner (inckl vaskerier), så jeg tror ikke på det har nogen betydning hvilken maskine der bruges

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-08 16:58

Det er vaskebevægelser
Mængden af vasketøj i forhold til tromlestørrelse
Antal liter vand
Vaskepulverets blidhedsenzymkoncentration i forhold til temperatur

.................Som gør pudevår inside eller outside.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-08 18:15

Las være med at putte sokkerne sammen med sengetøjet - så er problemet løst

Det er meget værre med "moderne" dame/pigetrusser - de er lige ved ar ryge i trevlesien

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-08 09:00

Tak for svaret refi.

Ikke nogen videnskabelig forklaring med strømnings kræfter, men den bedste...