/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
installation af 230V vaskemask
Fra : danholbek
Vist : 577 gange
40 point
Dato : 24-07-08 10:10

Hej

Jeg har en vaskemaskine som kører på normal spænding (230V).

I badeværelset er der en el boks til stærkstrømstilslutning med 3 faser, 1 nul og 1 jordforbindelse.

Kan (og må jeg ift lovgivningen) selv tilslutte min vaskemaskine ved at forbinde den en fase, en nul og en jordforbindelse med vaskemaskinen? Er der nogle faldgrupper?

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-07-08 10:12

Det kan du godt. Jord gul/grøn, nul blå og en af faserne f.eks. brun

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-07-08 10:13

Hvis du går meget op i lovgivningen er den måske på kanten, meget lidt.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 24-07-08 11:22

Lidt mere end lidt - stig - uautoriserede må ikke "pille ved" stærkstrømsinstallationer.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 40 point
Dato : 24-07-08 11:30

Faldgruppen er at tro på det med farverne på lederne.
Det Stig nævner er godt nok det normale, Men der er masser af undtagelser.
Jeg har endda engang ved inspektion fundet at man havde brugt gul/grøn som faseleder.

Så stol ikke på farvekoder alene.

Mellem fase og nul skal du kunne måle mellem 210 og 240 V

Det vil du også kunne måle mellem fase og jordledning (beskyttelsesleder)

Mellem nul og jordledningen vil der normalt være nogle få volt , hvis det er en rigtig jordledning.
Der er max 1 V hvis der er nullet, i stedet for.

På den måde kan du ved måling forvisse dig om hvad der er faselederen, hvorimod det er mere tricky at måle hvad der er jordlederen.

Hvis der i din faste installation er en gulgrøn ledning, burde du dog rimelig sikkert kunne regne med at det er jordledningen.

Godkendelse af svar
Fra : danholbek

Dato : 24-07-08 12:23

Tak for svaret transor - jeg vil kigge på det!