/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vaskemaskine - spar EL, del 3
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 912 gange
100 point
Dato : 22-07-08 18:46

Dette er kommentare på basis af de tidligere TIPS i de tidligere dage omkring varmt vand til vaskemaskinen:
http://www.kandu.dk/tip18318.aspx
http://kandu.dk/tip18316.aspx

Først vil jeg lige svare på "3773":
Udregningen af EL-forbrug er for lavt. "3773" siger 13,3 liter vand - men glemmer at der til 1. skyl bruges forholdvis mere vand - da tøjet skal gøres vådt - jeg gætter reelt på 20 liter. Det kan man mærke hvis man tage sit tunge vasketøj ud når det er vådt. Derudover så glemmer "3773" at maskinen også skal opvarmes (tromle, lejer, låger m.v.) - som måske er +20% mere energi. Derudover er min EL-pris ikke 1,7 kr/KWH men omkring 1,9 - ialt giver det omkring 2,8 kr - uden at tage højde for andre tab.

Anden beregning som "3773" laver er opvarmningen via gasfyret. Der skrives at det koster mere at bruge brugsvand fra gasfyret - det kan nok ikke passe, da de fleste jo så derfor ville bruge EL-varme til opvarmning af brugsvand. Mine tal sige behov for 5,2 MJ (20 liter vand og delta T på 52 grader) som med gas koster tæt på 1 kr. (Gas= 41 MJ/NM3. 1 NM3 koster 8 kr).

Konklusionen er hermed at det GODT kan betale sig at bruge varmt vand fra gasfyret.

2. kommentar fra "3773" er Keep i simple. Helt enig !! - det er også grunden til mit simple opsæt (Se del 1

Omkring vaskepulveret der bliver nedbrudt - så tror jeg nok at NovoZymes ville blive noget forunderet hvis stabiliteten af deres vaskepulverenzymer var så dårlig at det bliver hurtigt nedbrudt ved 60 grader. Deres enzymer har en relativ lang halveringtid - selv ved 80 grader - og nogle enzymer kan klare kogning.

Der er kommet et forslag omkring at benytte vaskemaskinens egne ventiler - men problemet er her at de fleste maskiner - jeg kender - doserer skyllevand via sæbeskuffen - det betyder at skyllevandet osgå skal være med varmt vand - som dermed gør at man lige så godt kan tilsætte det varme vand på den normale tilslutning på vaskemaskine.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-07-08 18:57

Der var for godt ½ år siden en større debat på Ingeniørens hjemmeside om det samme, og der var der også en artikel om en dims, der kan regulere indtag af hhv. varmt og koldt vand, koster dog 2000 kr.

http://ing.dk/artikel/83733

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 22-07-08 19:06

Svar til vagnr.
Artikel fra Ingeniøren er jeg bekendt med - tak for inputtet.

Bemærk at dimsen koster 1900 kr i Ingeniøren. Alternativet med kontraventil+vandur koster måske max. 300 kr - som reelt betyder at det er tjent hjem på 1 år.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 22-07-08 23:10

Hvad sker der med garantien på vaskemaskinen det øjeblik man tilslutter varmt vand til koldt vands indtaget ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-07-08 09:55

Vi kan da sagtens forsætte med detaljerne og unøjagtighederne:

Hvis der spildes 20% energi til opvarmning af tromle mv, spildes dette også når der anvendes varmt vand fra hanen. Dvs du lukker 60° vand ind og resulterende temperatur bliver lavere. Altså el-varmen skal lige give tøj/vand et ekstra pift. Altså flyttes regnestykket til det dårligere. I begge tilfælde kan spildvarmen dog udnyttes af huset i ca 200 dage årligt, idet spildet afsættes indenfor klimaskærmen

Gasprisen er opgivet ukorrekt: Faktisk gaspris er dags dato 9,91 pr m³ gas (1 år fastpris aftale). Flytter også regnestykket til det dårligere.

Iøvrigt modsiger du dig selv. I dit tip bruger du 3 - 4 kr på opvarmning. Nu kan du svinge den op på 2,80. Varmen fra fyret får du for 1 kr. Men indregner du tabet (som du gjorde ved el'len) og tillægger derefter 24% for at opnå korrekt gaspris er varmen fra fyret pludselig også dyrere og udhuler besparelsen. Iøvrigt har fyres også et tab. Om så fyret har en effektivitet over hundrede er årsvirkningsgraden lavere end 100%.

Den med hvad der dyrest er åbenbart lidt flimret skrevet af mig. El er dyrest, olie næstdyrest, gas billigst. Der hvor det går galt er hvis man skyller i varmt vand. Så ryger ideen. Men kan man få alt timer cirkus'set til at du ordentlig, bør det være billigere.

Jeg har intet imod besparelser. Men man skal sammenligne pærer med pærer. Og regnes med tab et sted, skal tabes også medtages det andet sted.

Iøvrigt har jeg intet forhold til enzymer og andet. Indenfor opvaskere er jeg dog blevet oplyst at der opnås ringere resultat ved anvendelse af varmtvand. Men det er muligvis bare noget med kalk og/eller tørring.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 23-07-08 09:57

Min vaskemaskine er angivet med tilslutning til koldt vand. Og leverandøren har den fulde ret til at afvise garantireparationer, hvis ikke tilslutningsvejledningen er fulgt. På det punkt kunne man være lidt bange for magnetventilens holdbarhed. I min er det en plastic-dims. Resten af maskinen tror jeg er ligeglad.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-07-08 10:05

http://ing.dk/artikel/83594 læs iøvrigt dette. Masser af argumenter for og imod.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-07-08 10:15

Hans Sonne har iøvrigt også opfundet dimsen http://www.vindbymiljo.dk/energi_alfa.html (med mindre det er den samme).

Men vil da overveje projektet, når jeg får mit solvarme op at køre.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-08-08 12:08

Tak for svaret 3773.