/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Hvidt/Øko Hvedemel? Forskel?
Fra : Sygate
Vist : 1356 gange
300 point
Dato : 22-07-08 15:04

Hejsa !

Jeg har diskuteret med en ven hvad forskellen egentligt er på rafinneret hvidt hvedemel og på "rigtig" hvedemel.

Hvis man var fra stenalderen og høstede noget hvedemel, hvordan ser det så ud i forhold til det stads man køber fra et firma der raffinerer det?

Er det mere brunt i det?

(Jeg ved godt at det er sundere osv. det er mere det med hvordan det ser ud).

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 310 point
Dato : 22-07-08 15:39

Lad os begynde her
Citat
Hvis man var fra stenalderen og høstede noget hvedemel
køb en pose grahamsmel, det er hvedemel uden at skal eller andet er sorteret fra, stenalder mennesker kendte slet ikke den hvede vi har fremavlet i dag, men brugte andre kornsorter til grød og mel
Citat
rafinneret hvidt hvedemel
her er jeg ikke sikker på hvad du mener, blander du sukker og mel sammen ? Jeg kender ikke til rafineret mel, mel sigtes når skaldele og kim sorteres fra, du kan også købe sigtemel, det er sigtet rugmel, sigtet hvedemel kaldes simpelhen hvedemel, så vidt jeg ved kan du købe alle slags mel som økologisk, økologiske produkter er avlet og opbevaret uden brug af kemikalier og mineralsk gødning

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-08 15:45

Du trænger til et ophold på landet, man høster ikke hvedemel, man høster og tærsker hvede, typisk med en mejetærsker som afleverer det høstede hvede sorteret op i kerner og strå, kernerne kan du så male til mel, melet kan du bruge direkte (grahamsmel) eller sigte den, så har du den hvide mel som de fleste kender som hvedemel

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-08 15:50

Jeg har lige set ned i posen, mit økologiske mel er lige så hvidt som jeg husker den konventionel dyrkede mel var det, så det har ikke noget økologi at gøre, men om du foretrækker hvidt brød uden skaldelene

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 22-07-08 16:25

Jamen det er jo perfekt. Tak for hjælpen O.V.N
Tænkte nok der var en der vidste lidt om det herinde

Ja jeg trænger til at komme en tur på landet... haha

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-08 16:27

Selv tak, du kunne jo komme og hjælpe med høsten af min hvede