/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Borgerløn
Fra : funkyfancy
Vist : 624 gange
19 point
Dato : 21-07-08 00:17

Er borgerløn en god idé? Hvorfor/hvorfor ikke?

Kommentar
Fra : SherlockHolmes

Dato : 21-07-08 00:27

Hvad mener du selv?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 21-07-08 01:05

JA. - Hvad synes DU selv.

Kommentar
Fra : boelha

Dato : 21-07-08 07:05

Hvad vil du frem til med alle de lommefilosofiske spørgsmål du stiller og derefter anullerer igen?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-07-08 10:14

Desværre må svaret være nej.

Desværre fordi det er en smuk tanke, at alle fik sikret et eksistensminimum uden at behøve at bekymre sig om arbejde mv., kulturen ville blomstre, de syge og dårlige ville have færre problemer med at skulle overbevise kommunen om, at de ikke KAN arbejde, osv.

NEJ fordi menensker er som de er, en del ville nok vælge hængekøjen og discountbajeren, skattetrykket ville stige enormt, mange af dem som gad arbejde ville tage til udlandet, og alle dovendidrikker, syge, handicappede osv fra hele EU ville strømme til, og da vi jo ikke må diskrimere ville vi ikke kiunne gøre noget ved det.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-07-08 10:18

God ide?
For hvem,?
For dem der skal betale den?
Hvad med dem der præsterer et stykke arbejde - og får en pæn løn for det?
Vi har vel i forvejen borgerløn - til vem der af en eller anden grund ikke kan præstere et stykke arbejde?
Hvad mener du med borgetløn?
Hvem skal ha?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-07-08 10:31

Ja jeg forestiller mig: Finansministeren kommer frem på fjernsynet - slår ud med begge arme: "Vi er nu så rige at vi kan købe hele verden, Gå bare hjem allesammen - fra i morgen får vi alle udbetalt borgerløn!"

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 19 point
Dato : 21-07-08 11:51

Citat
Borgerløn eller basisindkomst er en indkomst, der gives ubetinget til alle borgere og personer med varigt ophold i et land uden behovsprøvning eller arbejdspligt af en sådan størrelse, at det er muligt af leve af den, om end på et beskedent niveau.

Det findes faktisk nu.

Godkendelse af svar
Fra : funkyfancy

Dato : 21-07-08 14:17

Tak for svarene.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 21-07-08 22:30

Selvtak