/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Hvor køber jeg en "dims" ?
Fra : mulle-mor
Vist : 5664 gange
100 point
Dato : 19-07-08 15:22

Hej alle kloge hoveder.
Jeg er ved at gå mine "moderne ikoner" efter, da jeg snart skal have en udstilling. Alle mine rammer skal have en snor/metaltråd bagpå, så de kan hænges op. Når jeg køber rammer, er der mange, hvor skruer og øsken/øje til ophæng medfølger, men der er også mange, hvor der kun er skruer med til at skrue svæverammen på lærredet.
Nu har jeg været i de byggemarkeder her i byen, hvor det kunne tænkes, at jeg kunne købe de små øskner/øjer/dimser, men kan ikke finde dem nogen steder.
Jeg ved det her lyder meget forvirrende, men jeg ved ikke hvad "dimsen" hedder. På den anden side er der nok flere kunstmalere, der ved, hvad jeg taler om. Altså sagt i korthed - rammerne skal op at hænge!!! Snoren skal sættes fast i "noget"!!!
Har nogen en god og nem ide til en enlig quinde, der lige kan overkomme at bruge en boremaskine.....
Venter spændt på svar -
Mulle.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-07-08 15:29

hvis du gåri en gardinforretning kan du købe små kroge til spiralstænger. de bør også kunne bruges til dine billedrammer.

Kommentar
Fra : WarBitch

Dato : 19-07-08 15:34

hehe.. Først.. Tak for et godt lille grin.. "Altså sagt i korthed - rammerne skal op at hænge!!! Snoren skal sættes fast i "noget"!!" - så ved vi hvad det handler om

Jeg vil tro at du kan gå i hobbyforretninger og købe dem.. Panduro mm.. Men hvad de hedder, aner jeg ikke..

WB

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 19-07-08 15:37

Jeg har selv tænkt på den løsning, men jeg ved, at de spcielle øjer findes, da de nogen gange bliver leveret sammen med rammerne. Det er bare lige med at finde ud af, hvor de kan fås - eller en anden ting, der ligner dem.
Men det er rigtigt, at jeg kan bruge de små kroge til spiralstænger.
Tak for det.
Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 19-07-08 15:39

OK - Panduro er en løsning. Men jeg bor i Frederikshavn, hvilket er et u-land med hobbyforretninger. Men jeg kan da ringe til Panduro og få dem til at sende.
Tak for svaret.
Mulle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-07-08 15:44

Eller ring til stof og stil http://www.stofogstil.dk/ du kan også bestille deres katalog, og se om ikke dimserne er i der.

Har i ikke en forretning der sælger lærred/maling/pensler mm, de må da have dem

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 19-07-08 15:58

Det lyder utroligt, men Frederikshavn har ikke en ærlig hobbyforretning. Hvis du skal købe lærreder og rammer skal man køre til Hjørring, der er en forretning med et rimeligt udvalg i gængse størrelser. Nogen gange kan jeg finde acryl- og oliemaling hos farvehandleren, men i meget lille udvalg. Derfor handler jeg på nettet.
Jeg har kigget i mine "net-forretninger", men har ikke kunnet finde noget til ophæng. Normalt køber jeg rammer over "nettet" også, men de fleste kommer kun med skruer til at sætte rammen fast til lærredet.
Men Nordsted - jeg ved da, at du maler mange malerier. Hvad bruger du til ophæng??? Eller sætter du bare en skrue i og vikler tråd om den?
Mulle.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-08 16:10

Det er dem til gardinspiralerne du skal bruge...................men køb de lukkede eller klem dem selv da snoren ellers hurtigt falder af.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-07-08 16:11

Hej Mulle-mor

Til mine malerier bruger jeg øskner med gevind 5 x 12mm - (på pakken står Elforzinkede øskner) - kan købes i byggemarkeder. Som snor bruger jeg murersnor, den er nem at binde, og meget stærk.

Held og lykke med din udstilling

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-07-08 16:12

Det er sådan en her:

http://www.carl-ras.dk/gfx/imager/catalog/48313060.jpg

den hedder bare en øsken til en gardinspiral...

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 19-07-08 16:12

Kan du ikke finde det du efterlyser her

http://www.oleh-lellinge.dk/rammeartikler-da-405.aspx

Ellers tror jeg de kan hjælpe dig

City Indramning

Lille Kirkestræde 3
1072 København K

Tlf.: 33 63 74 73

Men selv om der åbenbart er mange slags forretninger du ikke har i nabolaget, har I vel en glarmester med billeder af en sigøjnerpige i vinduet, eller andet, der indrammer billeder. De må da kunne sælge dig en håndfuld små øskner, eller hvad de nu hedder (jeg tror på øskner

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-07-08 16:15

Hvis dine billeder er tunge, tror jeg, at en øsken til gardinspiraler er for klein

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-07-08 16:16

En isenkram eller et byggemarked har øskner i alle størrelser..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-07-08 16:24

Hvorfor gøre det så svært - det er blevet nævnt - og Frederishavn har da gardinforretninger, maleforretninger. Førhen havde de noget der hed Alladins Hule. Gå dig en tur i Danmarksgade - Du finder både hobbyforretninger og jeg ved ikke hvad
Har du aldrig set hvordan man hænger stores op?
Nå. dem trækker man på en spiral skruer et øsken i hver ende af spiralen. sætter øskenet i et øje der er skruet i hver side af vindueskarmen. De øskener og øjer er de samme ganske små som bruges til billedrammer!

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 19-07-08 16:27
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-07-08 16:30

vagnr kom først med svaret hvis det er havd jeg tror - for det er klap øskner de hedder de der "dimser"

http://www.oleh-lellinge.dk/rammeartikler-da-405.aspx

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-07-08 16:45

http://www.silvan.dk/templates/DT_InfoPage_Narrow____15116.aspx

her er en hobbyforretning i Frederikshavn:Grønlandsvej 22 9900 Frederikshavn ...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-07-08 16:54

her er en gardinforretning:
Jensen Tæpper A/S) Knivholtvej 1 9900 Frederikshavn

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 19-07-08 16:55

TAK - TAK - TAK.

Jeg har lige printet siden med øskner fra Ole Hansen Lellinge ud. Hvis ikke byggemarkederne har de ophæng, så ringer jeg til firmaet efter dem. Og ellers køber jeg lige nogle øskner til spiraler på mandag til mine små rammer. Tak for det Birgitte.
Jeg har da heller ikke tænkt på en glarmester - det var måske en ide.
Hvordan skal jeg nu give mine points - jeg tror det bliver Vagn, for det var en rigtig fin side, han kom med link til.

Ellers lige en lille oplysning til Valde. Alladins Hule er lukket for længst - og jeg tror Alladin er gået til "de evige jagtmarkeder". Hobbyforretningen på Grønlandsvej kender jeg ikke, men vil se efter den. Det er lige i mit nabolag.

Tak for alle svar - og points til Vagn.

Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-07-08 16:57

--du drukner i øskner..

Godkendelse af svar
Fra : mulle-mor

Dato : 19-07-08 16:58

Tak for svaret vagnr.
Det var en fin side, du sendte link til - og du kom også med tipset om glarmesteren. Tak for det.
Mulle

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-07-08 17:31

Tak for melding og points. Håber du finder dine øskner og får en god udstilling.

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 19-07-08 18:22

Nej altså - Jeg kan ikke klare, at jeg har lavet sådan en grim stavefejl.

Ellers lige en lille oplysning til Valde. Alladins Hule er lukket for længst - og jeg tror Alladin er gået til "de evige jagtmarkeder".Hobbyforretningen på Grønlandsvej kender jeg ikke, men vil se efter den. Det er lige i mit nabolag.

Jeg ved da udmærket godt, at det hedder "de evige jagtmarker". - Sorry.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-07-08 18:58

Både hobbyforretningen på grønlandsvej og gardinforretningen på Knivholtvej er derhelt sikkert endnu - De reklamerer begge to.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-07-08 19:01

Jeg tror da gerne at Alladin fra Alladins hule, forlængst er blandt de evige huleboere!