/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Gråspurven om vinteren
Fra : jsonne
Vist : 1477 gange
40 point
Dato : 10-03-03 09:51

Min nabo og jeg stod her forleden dag og nød gråsserne, der var igang med at finde mad og se efter deres tidligere redesteder, oppe under teglstenene.
Hva' laver de egentlig om vinteren? spurgte naboen så.
Jeg kunne ikke ryste ud med et svar, kan I?
Venlig hilsen
Jsonne.

Kommentar
Fra : craca

Dato : 10-03-03 10:17

fryser...
og leder efter føde. Det er en standfugl.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 10-03-03 10:47

Hej jsonne

Ja, som craca skriver, bestiller de standfugle som bliver i Danmark om vinteren, stort set ikke andet end at lede efter føde og vand, da det er deres eneste chance for at overleve.

Sådan en lille fugl skal mindst spise 1/3 af sin egen vægt hver dag. Helst lidt mere om vinteren, da det er forbrændingen af føden, som giver varme til fuglen.

Her får du et par gode links om gråspurven og om fodring.

http://www.fugleinfo.dk/lex/content.asp?ID=400

http://www.hardeknud.dk/Wasa2003/Fugle/imagepages/image2.htm

http://www.dof.dk/Fuglefoder/Test_din_viden.html

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : jsonne

Dato : 10-03-03 11:18

Vi var jo godt klar over at vores spurvefugle er standfugle, men man ser ikke meget til gråspurven om vinteren, modst fx. solsorten, duer og sjakkere. Så hvad laver den udover det nævnte:mad og vand. Den sover eller gemmer sig, men hvorhenne? d'Angleterre?
Vh. Jsonne.

Kommentar
Fra : jsonne

Dato : 10-03-03 11:18

Vi var jo godt klar over at vores spurvefugle er standfugle, men man ser ikke meget til gråspurven om vinteren, modst fx. solsorten, duer og sjakkere. Så hvad laver den udover det nævnte:mad og vand. Den sover eller gemmer sig, men hvorhenne? d'Angleterre?
Vh. Jsonne.

Kommentar
Fra : craca

Dato : 10-03-03 11:50

Solsorte, duer og sjaggere er bærspisere, det er nok derfor du ser dem mere i haven end gråspurvene. Spurvene vil nok fortrinsvis være i skoven for at finde frø og insekter.
Dagen er meget kort om vinteren og fuglene bliver nødt til at finde føden om dagen(hele dagen) og gemmer sig først når det bliver nat.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 10-03-03 11:52

Jeg fodre fugle både med brød, vildtfuglefoder, æbler og "fuglekugler" hele vinteren. Jeg har et temmelig stort guldfiskebassin i haven, som jeg sørger for altid at holde isfri uanset hvor meget og hvor længe det er frostvejr, så fuglene altid har adgang til vand. I min have har jeg masser af gråspurve om vinteren, sammen med en masse andre fugle. Men du ser kun fuglene når de søger føde. Når de er mætte for en stund, sidder de i buske og krat, under tagudhæng osv. Dette gør de for at spare på energien. For jo mere de bevæger sig (flyver) jo mere energi bruger de. Og jo mere energi de har brug for, jo mere skal de spise.

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : jsonne

Dato : 10-03-03 14:45

Til Franksp.
Tak for dine gode råd og forklaringer.
Mvh. jsonne.

Kommentar
Fra : jsonne

Dato : 10-03-03 14:45

Til Franksp.
Tak for dine gode råd og forklaringer.
Mvh. jsonne.

Kommentar
Fra : Kirstin

Dato : 19-11-03 01:55

Jeg ville umiddelbart mene at gråspurvenes tilsyneladende manglende tilstedeværelse om vinteren skyldes en stærk reduktion af bestanden. Jeg har selv skrevet et bachelorprojekt om gråspurven og litteraturen fortæller, at hvert par får ca. 6-10 unger (2 kuld) pr. sæson i almindelige somre, mens de de gode somre kan få et 3. kuld. I løbet af efteråret og vinteren reduceres bestanden siden til den oprindelige størrelse, hvilket er den størrelse det aktuelle habitat kan bære. Dette resulterer i at vi observerer mange gråspurve om sommeren og få om vineteren.