/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Opretning af bordplade
Fra : vagnr
Vist : 3993 gange
200 point
Dato : 16-07-08 11:37

Jeg har et gammelt egetræsbord med en plade der minder meget om kong Volmers røv. Den går op og ned, og har en grim revne i midten med en hel masse ulækkert i

Pladen består af 7 sammenlimede egebrædder med lidt fer og not, er 2 cm tyk og 100x75 cm. Den er blevet sæbebehandlet, og kan skrues af bordet. Bordet står i et sommerhus, der holdes på min 10 grader om vinteren (varmepumpe)

Så en god gør-det-selv model til at rette pladen op, til at lime et par kanter der har suget masser af sæbe, og til at sikre den ikke slår sig igen efterlyses.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-08 11:58

Høvl den ned, til den bliver pæn . Rens revnen op og fyld med plastisk træ. Det kan du lave af lim og pulveriserede spåner fra afhøvlingen. pulveriser de pæne i en blender. På den måde får du præcis den rigtige farve.

Er du sikker på det er egetræ. Det bliver mørkt ved sæbebehandling.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-07-08 14:24

>transor

Den bugter sig for meget til at blive høvlet jævn, ville blive under 1 cm tyk flere steder og "svæver" over et par udtræksplader, der ikke fejler noget.

Bordet er et arvestykke fra min onkel, der var uddannet tømrer og var en altmuligmand af guds nåde. Han sagde det var eg, jeg (glad amatør) syntes også det ligner eg og har derfor givet det en tynd sæbeblanding, så det ikke mørkner. Min onkel gav det mest motorolie, brugte det som arbejdsbord til sine nørklerier. Han ville også have vidst præcist hvad jeg skulle gøre, men det hjælper ikke så meget nu

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-08 18:46

Så er der ikke andet at gøre en at sætte det i spænd i ret forn med skruetvuinger. Vent så 10 til tyve år, og det er rettet ud,

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-07-08 19:57

Ja, det var også det jeg tænkte, men håber (stadig) der kommer et hurtigere forslag

Når jeg ser moderne terrassebrædder er de ofte "slidset" fra bagsiden, altså skåret op med savspor. Er det en mulighed, det kunne jeg nok lave med en rundsav, og det ville måske gøre det nemmere for træet at holde formen fremover?

Og er pladen først lige kan jeg forstærke en sammenlimning med dyvler, det er bare det at få bordpladen lige og blive ved med at være det.

Men jeg efterlyser erfaring med opretning af en bordplade el.lign., er sikkert død om 20 år

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-08 20:07

Jo du kan også lave pladen med en rundsav.
Skær den i tynde strimler drej hver strimmel 90 °. stræk den u og lim dem sammen til du har en ret plade igen. Den måde er meget hurtigere og nemmere.

Og så går tiden da med det.

Husk værdien af eget arbejde på selvangivelsen hvis
du er i træbranchen
i limbranchen
eller almindelig idiot, som os andre.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-07-08 05:23

>transor
det var ikke lige det jeg mente, og helt almindelig idiot, elelrs behøvede jeg ikke spørge

Annuller spørgsmålet
Fra : vagnr

Dato : 19-08-08 16:53

Tak til transor, men har desværre ikke fået løst mit problem. Kigger indtil videre på Kong Volmers røv!