/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
svinemørbrad ???
Fra : return
Vist : 5236 gange
100 point
Dato : 15-07-08 17:48

hvorlænge kan en svine mørbrad holde sig i køle skab efter den har været frosset og tøet op og lagt i køleskab i rå tilstand er to døgn for metget eller er den stadig brugbar ??

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 15-07-08 17:50

Ja vil jeg sige, men du vil nok høre andre meninger. Jeg vil sige op til 4 dage kan den holde sig.

Kommentar
Fra : nettenette

Dato : 15-07-08 17:51

Den burde være brugbar - det bedste tip jeg kan gi´dig er:

snus til den - lugter den "surt " er den for gammel ! og er du stadigvæk i tvivl så gennemsteg den eller brug den til gryderet !!! - så er du sikker på gennemstegning !!!

Nette

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 15-07-08 18:03

Fordærvet kød bliver ikke godt, hverken af stegning eller krydderier, som nogen tror. Man kan højest skjule dårlig smag.
Ikke alle dårlige bakterier kan lugtes. Hvis man bare kunne lugte sig frem ville kødkontrol være meget nemmere, og ikke kræve laboratorier.

Holdbarheden i køleskab afhænger af hvor frisk kødet var da det blev frosset, hvor længe indfrysningen varede, og hvad temperaturen er i køleskabet.
Hvis alt er optimalt holder det i otte dage.
Optimalt:
Sæt så temperaturen til max 2° i skabet. og læg kødet optimalt i den koldeste del. Tø ikke op på køkkenbordet men i køleskabet. Frys ind kangs de kolde sider i fryseren, og ikke mellem andre varer. Sæt timer forinden fryseren på "super" under indfrysningen ( 12 timer) . Kød er ikke indfrosset i dybden fordi det er stift at føle på.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-07-08 18:04

Citat
Råt eller kogt kød bør ikke stå fremme i stuetemperatur i mere end to timer. Det opbevares bedst i køleskab ved højst 5°C, hvor bøffer, koteletter og rå fjerkræ kan holde sig i 2-3 dage, rå steg i 3-4 dage, hakket kød i 1-2 dage, stegt kød 3-4 dage og gryderetter i 2-3 dage.
http://www.vom.dk/index.php?id=14&mid=221

Så altså 2-3 dage - og selvfølgelig skal du bruge næsen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-07-08 18:15

Et dårligt tegn er også hvis den er fedtet. Vask den under alle omstændigheder af i saltvand inden du skærer den op. Det gør slagterne.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 15-07-08 18:18

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-07-08 18:38

Transor

Citat
Ikke alle dårlige bakterier kan lugtes

Måsk ikke, men lige netop de bakterier som normalt sætter sig på svinekød som er blevet for gammelt og for lunt, er ikke til at tage fejl af. Det tager mig under et splitsekund at konstatere om kødet er inficeret.

En gyser fra en restaurant jeg engang arbejdede på. Køkkenet var gået død for stegt flæsk som var deres store salgsnummer. Æd hvad du kan for 89,- kr. Kanonforretning. Dengang kostede flæsk i skiver 7 - 8 kr kg. og folk spiste i gennemsnit ½ kg. Man forsteger flæsk på højkant i en stor bakke som kommer i ovnen. Derefter sættes det på køl og står så der, klar til en tur i ønskebrønden.

Som skrevet var de en aften løbet tør for flæsk. Kokken var hysterisk. Han satte en mega suppegryde over med vand. Jeg troede ikke mine egne øjne.....Han smed alt det sure flæsk op i gryden og gav det et ordentligt opkog LOOL og derefter en skyller i koldt saltvand. Så var det så godt som nyt, og der var 15 - 20 portioner nystegt flæsk m persillesovs mere at gøre godt med LOOL Det skulle bare en tur i ønskebrønden.

Det er godt man ikke ved alt, hvad de laver i et restaurantkøkken

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 16-07-08 00:22

Fy for py for den! det fortjener ihvertfald ikke en glad smiey!