/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
adgangskode
Fra : Tilde38
Vist : 856 gange
200 point
Dato : 13-07-08 17:49

Min søn har været så "klog" at ændre sin adgangskode til sin pc og nu kan han jo selvfølgelig ikke huske den. Er der en løsning eller der kun 1 udvej???

Backup og alt andet er jo en by i rusland..

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 210 point
Dato : 13-07-08 17:52

HCMA som også er her på Kandu, har en side med tips og trick til XP: http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no5 prøv at se derind

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-07-08 18:21

er det kode til bios eller som en del af styresystemet. Bioskan normalt nulstilles hardwarwmæssigt med enjumber på bundkortet.

styresystemet kan man nyindlæse.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-07-08 18:21

tak ovn, men den vil ha adgangskode i fejlsikret tilstand..

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-07-08 18:23

transor.. ahwa???? Jeg ved lige så meget om det som en hest om rabarbergrød..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-08 19:32

I Fejlsikret skal i logge ind som Administrator

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-07-08 19:56

og han kan ikke koden. vi kan intet gøre

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-07-08 20:03

Så tager vi det på den simple måde.
Først skal vi vide, om den beder om koden før eller efter, at den begynder at indlæse windows??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-07-08 20:22

Den eneste mulighed er at installere på ny, for jeg går ud fra at det er en kode i Windows.

Når i installerer på ny mister i det hele, så en anden gang så lær din søn at lave backup.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-08 20:31

Der er normal ingen kode på Administrator kontoen, bare tryk Enter når den beder om kode

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-07-08 20:51

Transor. FØR
ovn. det kan vi ikke. den vil ha et password

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-08 21:44

I fejlsikret får i flere muligheder for at logge på:
1 Administrator
2 Bruger
3 eventuelle andre konti
kræver Windows adgang kode hvis i klikker på Administrator ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-08 21:46

Er du sikker på at dit svar til transor er korrekt ? Kræves der kode bare du trykker på start knappen, eller er det når Windows er indlæst og i vil logge på en konto ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-08 21:50

Hvis der er værdi fulde filer på computeren, så kan de hentes ud INDEN i opgiver og installerer Windows igen, og denne gang, lad så være at give Administrator en kode, så vil der være en rednings vej, hvis koden til kontoen glemmes, men gør nu ingenting i panik, vent til i morgen eller et par dage, pludselig kommer fyren så i tanker om koden

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-07-08 21:52

når jeg starter den i frjlsikret popper der et vindue op hvor den vil ha et password. Enter er ikke nok. Der er slet ikke mulighed for at trykke på start, for siden er sort bortset fra det vindue der kræver password

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-07-08 21:54

ovn. det er 14 dage siden og jeg har forsøgt at få den frem i ham. slæbt ham rundt på værelset for at se om der var bare en eller anden ting der ku fremkalde noget. men nix. han kan ikke huske det

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 13-07-08 22:16

den kan slet ikke startes op i fejlsikret tilstand uden kode/password

og enter er ikke korrekt.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 13-07-08 22:17

Citat
når jeg starter den i frjlsikret popper der et vindue op hvor den vil ha et password. Enter er ikke nok. Der er slet ikke mulighed for at trykke på start, for siden er sort bortset fra det vindue der kræver password

Klart nok, ellers ville alle jo kunne komme ind på computeren - så ville det jo være en illusion med det password...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-08 22:22

Så bliver jeg nødt til at stå af her som jeg læser det, er der password i BIOS, jeg har aldrig set at man ikke kan komme i fejlsikret og få valget mellem at logge ind på forskellige konti

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-08 22:25

Citat
Er der en løsning eller der kun 1 udvej
nej det er kun den løsning at knægten kan komme på kode ordet, men husk at vi kan hente data ud af enhver computer med Windows på, så hvis der er værdifulde filer, så bør du gå videre derfra, og koncentrere dig om at hente dem inden formatering

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-08 00:15

Så er det et password, som er sat ind i BIOS.

I skal have fat i manualen til computerens bundkort.
Den burde flge med computeren, men det er ikke alle forhandlere, som giver den med.
Det kan som regel findes på bundkortsfabrikantens hjemmeside.

i skal åbne kasssen, så i kan se computerens indre og aflæse bundkortets fabrikat og type, hvis i ikke ved det andetsted fra..

Så ledes på nettet til i finder tegning og forklaring på jumberne. Det er små metalbøjler normalt med sort plasovertræk) som sidder og kortslutter forskellige stifter på bundkortet. De bruges til at indstille forskellige ting. en af dem (normalt ved det lille batteri) kan flyttes, så batteriet afbrydes og bioshukommelsen slettes, så slettes også passwordet ( forhåbentlig).

Jumberen tilbage på oprindelig plads, luk og start computeren. Man tvinges måske ind i biosopsætning, hvor man vælger en standardopsætning, og senere fintuner. klokken skal stilles, da den også nulstilles.

Hvis man ikke finder jumberen, kan man i stedet fjerne batteriet og lade det være ude en times tid, en kondensator kunne måske holde hukommelsen i orden under et kortvarigt batteriskift.

Hvis den er lavet meget smart me password i holdbar statisk hukommelse, skal der en professionel til at udskifte den.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 14-07-08 00:45

@ transor

Hvis det var et bios password ville han jo ikke junne komme til at vælge fejlsikret tilstand i første omgang, efter som windows først begynder at loade efter bios pw er brugt! desuden er baggrunden i fejlsikret tilstand sort, så vidt jeg husker ;)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 01:01

Jeg har også mine tvivl om beskrivelsen er rigtig fra spørgers side, det er meget få og slet ingen af dem jeg kender, som har låst computeren med BIOS password

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-07-08 01:14

Bios password er kun for at komme ind i bios,altså vis man vil taste sig ind i bios så skal der et password til.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-07-08 01:35

Så fandt jeg det endeligt i alle mine bogmærker>
læs og lær>
http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/
And fix it.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-07-08 01:38
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-07-08 01:46
Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 14-07-08 02:59

"manse

Det er ikke helt rigtigt, jeg har haft mobos med bios, der tilader at sætte pw på maskinen så den ikke loader OS før du har givet den et pw.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-07-08 03:24

Det må være harddisk password du tænker på,på slæbbare/laptops som også kan sættes i bios men du skal have bios password for at komme ind og sætte det vis bios pass er sat , kompliceret verden vi lever i

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-07-08 03:27

bios pass er for at holde uvedkommende pillefingre ude af bios så de ikke sætter HDD pass på onkel fipskægs pc så
han ikke kan komme ind og se sine frække film

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-07-08 07:15

jeg tror bare jeg må finde en klog nørd der kan hjælpe mig ud af det. tak for hjælpen allesammen. overvejer lige hvoem der får points.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-08 09:13

Giv mig dem. Jeg har ikke sagt noget dumt denne gang

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-07-08 10:05

klumme. du kan få jydske tæv

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-08 10:38

Jubiiiiii Det er min livret, og får den alt for sjældent

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-07-08 11:09

Jeg ligner en jydsk arbejdshest ala malkepige, så pas på.. du blir FLAAAAAD

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 11:33

Jeg holder mig på sidelinjen, vil ikke være imellem når den jydske hest sparker Klumme

Godkendelse af svar
Fra : Tilde38

Dato : 14-07-08 11:57

Tak for svaret o.v.n..du gjorde en go indsats.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 12:03

Selv tak, jeg tror du gav op for tidlig, vi fandt jo ikke helt ud af hvordan computeren var låst, lidt længere og med lidt mere præcis beskrivelse, og den var sikkert kommet i gang igen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-08 12:26

Malkepige.... hm hm. Interessant Jeg har også altid ment, at du Tilde var en rundhåndet dame

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-08 12:29

Bortset fra det, så kender jeg udmærket problemet med koder. Jeg brugte tidligere nogle snedige koder, som var dødsvære at hacke. Resultatet var at jeg aldrig kom ind mere, da jeg ikke kunne huske nogen af dem. Så nu er koden ens til hele lortet LOOOL Skide smart ik??

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 14-07-08 12:55

Ja sådan gjorde jeg også engang. Det blev bare for meget, da der blev flere og flere ting man skulle registrere og logge ind på, så jeg bestemte mig for at blive mindre paranoid, og bare være pisse ligeglad.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-08 13:30

Netop Bruno, og jeg har da heller ikke haft indbrud på nogen måde.

Okay... der er lige Digital Signatur og Netbank, som har specielle koder, men det er osse de to eneste

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-07-08 14:11

klumme. jeg er ret firkantet..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-08 14:15

Okay...Så er der altså ikke chance for en trekant

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-07-08 14:52

neiiii da...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-08 14:58

Tokant

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-07-08 15:56

det er jo ikke andet end en streg??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-08 16:02
Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-07-08 16:12

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-08 16:13

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-07-08 16:13

ovn. ja jeg gav op, for jeg fatter ikke alle de udtryk der bliver skrevet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 17:14

Det gjorde jeg måske heller ikke og det er ikke sikkert at jeg kan hjælpe, men jeg har ikke helt fundet ud af, helt nøjagtig hvor den kode skal skrives, hvis du stadig har mod på et forsøg mere, så skriv hvad der sker sekund for sekund når du har trykket på start knappen, computeren starter med en sort skærm med tekst, hvad gør du så ? Trykker du på F8 tasten (mange gange, trykke trykke trykke) ? Eller har computeren bedt om password allerede der ? Hvis nej, kommer du så til en skærm hvor der står FEJLSIKRET i alle fire hjørner ?

Måske skal jeg stoppe, ellers bliver Klumme/Tilde trekanten vist til en firkant det bestemmer du Tilde38

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-08 17:16

Nej fortsæt ovn.. Jeg trækker mig. PC'en er vigtigere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 17:38

Tilde er måske stoppet, og der skal også være plads til sjov, psst jeg vil være med når der er sjov

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-07-08 17:45

ovn

Jeg starter op. trykker F8. trykke trykke trykke. der står fejlsikret i alle 4 hjørner og jeg beder den starte op i fejlsikret tilstand. SÅ KOMMER DET VINDUE OG BER OM KODEN
der står Admin øverst og nederst vil den ha password. og det kender jeg ikke. Enter er ikke nok

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 17:52

Citat
og jeg beder den starte op i fejlsikret tilstand
nu er jeg forvirret du beder den starte i fejksikret ? DU ER I FEJLSIKRET, alle computere jeg har set, har et vindue der med forskellige konti, har i købt computeren som den er nu, eller har i selv lagt Windows ind ? Hvis den er købt med kode på Administrator kontoen (lyder utrolig) så er det forhandleren som i skal have til at låse den op

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 17:54

Spørg knægten om han har sat kode BÅDE på sin egen og på administrator kontoen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 18:03

Øh måske er der ikke andre konti end administrator konto, så kan i have det problem som i har, når i geninstallerer Windows (og det er eneste løsning) så opret en konto til brugeren og sæt kode på den i stedet, så er der altid mulighed for at redde situationen fra administrator konto, men nu
Er der noget vigtig som skal reddes først ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 18:06

Administrator kontoen er skjul til daglig og i kan kun logge ind på den i fejlsikret, medmindre at den er eneste konto

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-07-08 18:07

nej ovn. der er kun spil og de gængse ungdomsting når man er 13 år, så vi må bare starte forfra

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-07-08 18:10

pcén har han fået i julegave og den var sat op. XP cdén ligger endda hos ham der har sat den op, så vi er lidt på den lige nu. Jeg forsøger at få fat i den. skal jeg bare geninstallere?. Ikke slette først?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 18:34

Husk nu at få koden til Windows den står også på mærket som er klistret på kabinettet, jeg ville vælge at formatere og ny installation, hvis det er første gang du skal installere Windows så giv dig god tid til at læse hvad der står undervejs, sæt Windows cd i skuffen og genstart computeren, vælg Ny installation, Windows vælger selv C drevet og du får at vide at der er en Windows i forvejen, og ja til at overskrive den, jeg kan ikke huske nøjagtig hvor og hvordan det kommer, men det står på skærmen hele tiden hvad du kan vælge, du skal bruge pil taster og Enter indtil Windows er installeret igen, ind imellem skal du taste en bogstav, for at formatere for eksempel, jeg så engang en god video på YouTube måske kan jeg finde den igen mens du får fat på Windows cd

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 19:02

Den er udmærket, ikke den jeg har set før men her er det skåret ud i pap,videoen viser ca. 4 minutter henne, at i kan sætte password på administrator kontoen, hvis i gør det så sørg for at skrive den op og gemme et sted hvor i kan finde den, når jeg installere Windows for venner og bekendte så lader jeg altid disse felter stå tomme, så kan man altid logge ind som administrator fra fejlsikret tilstand, inden sønnen begynder at installere spil og i øvrig gøre Windows personlig, så bed ham oprette en konto i sin egen navn og ikke bruge administrator kontoen, færdes han meget på nettet så kan det være en god ide at lade denne konto være med begrænsede rettigheder, alle programmer og spil og opdateringer skal så udføres fra en administrator konto
Link til YouTube her: http://www.youtube.com/watch?v=Wf2Ffm33DhA
Og en mere her: http://www.youtube.com/watch?v=n0cop_am1WM
Du kan selv vælge flere ude i menuen Related Videos
Det eneste du IKKE skal gøre er, når computeren genstarter et stykke henne i installationen, så kommer der igen besked om at trykke en tast for at starte fra cd TRYK IKKE PÅ EN TAST så starter du fra trin et igen, computeren kommer selv i gang derfra og installationen forsætter

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-07-08 19:22

mange tak ovn. jeg vil forsøge..

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 18:42

OG SÅ KOM KNÆGTEN I TANKER OM KODEN.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-08 18:52

forhåbentlig før i fik gjort noget uoprettelig, har du givet instrukser i, IKKE at benytte administrator kontoen til daglig brug ?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-08 19:13

LOOOL Sådan går det

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-08 21:06

ovn. nej for jeg skal ha fat i en der kan fortælle ham det. han tror ikke sin gamle mor..