/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Rippe, klippe og brænde film
Fra : Klojs
Vist : 1090 gange
100 point
Dato : 12-07-08 21:25

Jeg har problemer med brænding af dvd. Jeg vil bare så gerne have det til at køre som jeg forestiller mig uden problemer. Har brugt rigtig meget tid på det nu.

Jeg optager en film på harddiskoptageren fra tv´et.
Jeg kopierer filmen ned på en dvd i samme maskine.
Jeg lægger/ripper/kopierer filmen fra dvd over på pc´en.
Jeg klipper feks reklamer, rulletekster osv fra i AVS VideoRemaker.
Jeg lægger den til-klippede udgave ned på en ny dvd-r.

Alt funger fint og kan afspilles hertil. Når jeg prøver at afspille den "nye" udgave, så er der en masse problemer. På HD optageren kan den slet ikke afspille. På tv´et i soveværelset er der feks fint billede men ingen lyd. Et af forsøgene, kunne den ikke starte, men godt vise filen på tv-skærmen. Et andet forsøg kunne den godt afspille de første ca 5 min, så stoppede den.

På pc funger alle "udgaver" fint.

Sådan ser indholdet af mappen ud når den er kopieret fra dvd ned på pc
http://klojs.dk/exp/rippet.jpg

Sådan ser en mappe ud når den er klippet til i AVS og gemt
http://klojs.dk/exp/klippet.jpg

Jeg er lidt i tvivl om, hvad det er for en af filerne i den første mappe jeg skal indlæse og klippe til. Hver gang jeg skal gøre et forsøg med at klippe og gemme, så tager det noget nær 1 time, så jeg vil hellere have nogle personlige erfaringer end "prøv det og prøv det" for det tager virkelig lang tid at prøve noget og det ikke funger. Dvs. helst en der kan gennemskue hvad jeg gør galt eller kan give mig en skudsikker forklaring på rækkefølgen. Jeg kan sagtens kopiere en dvd i optageren og afspille de andre steder hvis jeg lader være med at klippe scener fra på pc først.

Jeg har også prøvet flere forskellige redigeringsporgrammer, og dette er det der virker bedst. Jeg brænder med CDBurnerXP.

Jeg hæver selvfølgelig og giver gode point hvis i kan hjælpe mig med at få det til at funge.

Kommentar
Fra : atie

Dato : 12-07-08 22:27

har du mulighed for at lave det i mpeg eller i avi ? de der video TS filer duer jo ikke.
prøv at omkonventere de der TS filer til mpeg 2

Du kan også prøve at brænde det over på en DVD+RW jeg har erfaring med at der altid er vrøvl med de der DVD-R... Hvis du bruger DVD+RW kan du jo bare slette dvd,en og bruge den på ny.

Kommentar
Fra : atie

Dato : 12-07-08 22:32

Tag lige et kik på den her adresse, måske er her noget der kan hjælpe dig.

http://www.freewarefiles.com/Super-Build_program_14610.html

Kommentar
Fra : atie

Dato : 12-07-08 22:38

ups glemte lige du skal se den her først http://www.erightsoft.com/SUPERsnap1.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-08 22:42

Punkt 1.....

Kan din stuemaskine overhovedet køre med -skiver ?

Punkt 2.....

Det er IKKE nok at klippe i filmen og BARE lægge filen tilbage - den skal brændes som DVD...

Så følgende.

IMPORTER din film (fra stuemaskinen) i det redigeringsprogram du nu bruger....
KLIP den til
BRÆND det færdige resultat som DVD

Sidst men ikke mindst - brug lavere brændhastighed - det er sandsynligvis årsagen til at filmen stopper hen af vejen.... (brændingsfejl)

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 13-07-08 01:23

Citat
har du mulighed for at lave det i mpeg eller i avi ? de der video TS filer duer jo ikke.
prøv at omkonventere de der TS filer til mpeg 2

Jeg tror nu nok de dur. Jeg tror mere at det er mig der gør det forkert.

Citat
Du kan også prøve at brænde det over på en DVD+RW jeg har erfaring med at der altid er vrøvl med de der DVD-R... Hvis du bruger DVD+RW kan du jo bare slette dvd,en og bruge den på ny.

Jeg har altid læst at dvd-r eller -rw er bedst, og de fungerer også fint sålænge jeg ikke begynder at klippe i filerne først.

Citat
Tag lige et kik på den her adresse, måske er her noget der kan hjælpe dig.

http://www.freewarefiles.com/Super-Build_program_14610.html

Jeg kan slet ikke se hvad jeg skal kigge efter. Gider heller forsøge med flere gratis programmer. Havde kun undladt at prøve Nero, fordi det koster kassen.

Citat
Kan din stuemaskine overhovedet køre med -skiver ?

Ork ja. Du kan se den her
http://www.pioneer.eu/eur/products/archive/DVR-545H-S/index.html

Citat
IMPORTER din film (fra stuemaskinen) i det redigeringsprogram du nu bruger....
KLIP den til
BRÆND det færdige resultat som DVD

Jeg har ikke tilsluttet stuemaskinen til pc, så er nød til først at kopiere filmen fra HD til dvd i maskinen og så tage dvd med over i brænderen på pc.

Jeg må prøve en sidste gang om jeg kan brænde som dvd. Har forsøgt, men det gik ikke. Måske der var nogle flere indstillinger jeg skulle have rettet til. Som feks at brænde på lavere hastighed som du også foreslå. Det tager vel bare det længere tid så ?

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 13-07-08 01:25

Glemte forresten lige....

Jeg synes jo at alle foreslår Nero, så jeg hentede trial versionen og kiggede lidt på det. Jeg fik klippet ca 5 sekunder fra i slutningen, lavet nogle indstillinger og en menu og brændte ned på en dvd-r. Jeg læste ikke engang nogle manualer, men det meste gav sig selv. På dvd´en lå der efter brændingen både BUP- IFO- og VOB filer. Tror faktisk nok jeg brændte med laveste hastighed (6x) men hvis jeg skal gøre det i de andre programmer, så tager det jo flere timer.

Afspillede den i stuen på HD optageren - det kørte perfekt
Afspillede den i soveværelset hvor vi har tv med indbygget dvd - det kørte perfekt.

Så det kan altså fungere. Nu er jeg så nået så langt at jeg enten må gøre noget forkert i CDBurnerXP og AVS VideoRemaker, eller også er de to programmer ikke tilstrækkelige, og så må jeg investere i Nero.

Jeg må lege lidt videre med det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-07-08 09:24

Citat
så er nød til først at kopiere filmen fra HD til dvd i maskinen og så tage dvd med over i brænderen på pc.

Du misforstår....

Det er i SELVE klippeprogrammet filmen skal importeres og IKKE blot indKOPIERES...

Dermed danner programmet sine EGNE filer - og det er DEM du skal klippe i....

Og STADIG skal det færdige resultat brændes som DVD og IKKE blot kopieres til en DVD....

Umiddelbart lyder det som om du blot ender op med den ORIGINALE fil fra stuen der bare er klippet i.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-07-08 14:11

Er lidt nysgerrig!
Kan du ikke redigere din film på harddisk-recorderen, før du brænder et kopi på DVD???
Det er den måde jeg gør det på, uanset om jeg bruger + eller - skiver.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 13-07-08 17:54

Citat
IMPORTER din film (fra stuemaskinen) i det redigeringsprogram du nu bruger....

Jeg har IKKE tilsluttet stuemaskinen til min pc. Den er kun tilsluttet mit tv. Der er både Harddisk og dvd optager i.

Har lavet en "manual" der viser hvordan jeg gør når jeg vil klippe i filmen
http://www.klojs.dk/exp/avs.htm

Citat
Kan du ikke redigere din film på harddisk-recorderen, før du brænder et kopi på DVD???

Det tror ejg bestemt ikke, men hvis du kan blive klogere af at se den her, må du gerne hjælpe mig.
http://www.pioneer.eu/eur/products/archive/DVR-545H-S/index.html

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 13-07-08 18:19

Citat
Editing Accuracy: Frame (VR Mode), Chapter Editing, Undo (except DVD-RAM)
Original Input Title Name, Erase Title, Protect Title
Erase Chapter, Divide Chapter, Combine Chapter, Erase Part, NAVI Mark
Playlist Input Title Name, Add Title, Erase Title

Der skulle være nogle muligheder for redigering i de film du har liggende i recorderen. Har du en dansk manual på spillen?

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 13-07-08 18:33

severino....

Ja det har jeg en mindre bibel

Når du udfra specs kan se at det burde jeg kunne, så vil jeg kigge lidt på det. Godt jeg har ferie nu

Tak for din konklusion.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-07-08 21:23

Citat
Jeg har IKKE tilsluttet stuemaskinen til min pc

Du bliver VED MED at misforstå.....

Det er DVDen du har brændt på stuemaskinen der skal importeres i dit redigeringprogram.... (Og det er vel også den du lægger i komputeren)

Jeg har stadig en ide om at du "blot" ændrer den fil stuemaskinen har brændt UDEN at lave den om til DVD....

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 13-07-08 21:57

Citat
Det er DVDen du har brændt på stuemaskinen der skal importeres i dit redigeringprogram.... (Og det er vel også den du lægger i komputeren)

Ved du hvad ?? Nu misforstår jeg squ ikke mere

Nu har jeg kigget i min manual for maskinen, fandt noget redigerings-afsnit og prøvede det af på noget andet gammelt noget jeg havde optaget som bare skal slettes.

Jeg kan godt klippe scenerne ud direkte på mskainens HD. Og det er faktisk blevet ganske udmærket. Tusind tak for hjælpen severino. Overvejede ellers at spørge om du havde nogle planer for iaften

Jeg vil dog også gerne have det til at funge med redigering på pc, for jeg har en masse dvd skiver - nok 10-15 stk som er kopieret fra VHS bånd. Men nu holder jeg pause for iaften.

Men refi, ja du har vist nok ret. Når jeg har brændt over på dvd i stuen, har jeg bagefter sat skiven i pc, gået i stifinder, åbnet mappen VIDEO_TS på dvd-drevet og kopieret alle filerne på skiven, og "Sæt ind" i en mappe på skrivebordet. Jeg kan næsten forstå at jeg skal ind i klippeprogrammet og åbne eller lign filen direkte fra skiven.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-07-08 22:20

NETOP....

Du skal åbne dit redigeringsprogram og IMPORTERE filmen/filerne fra DVDen....

Når redigeringsprogrammet så gemmer dem igen EFTER klipning skal de gemmes/brændes som DVD og ikke bare "kopieres" over på skiven igen...

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 15-07-08 14:34

Nu begynder det hele at køre i Nero, men jeg har lidt problemer med at lave en menu. Så lige nu laver jeg kapitler og menu i AVS, brænder det hele til pc og brænder det hele videre over på en skive i Nero.

Ved i hvordan man laver en menu i Nero ? Jeg har kigget på manualen på engelsk, men kan ikke finde de knapper osv de henviser til. Kan sagtens finde ud af at lave kapitler derinde.

Ellers ved jeg ikke om jeg skal give point til severino eller refi. Jeg kan vel oprette et nyt spørgsmål og give jer feks 100 hver ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-07-08 17:44

Du må gøre som du vil!
Bare vi har kunne hjælpe dig til en brugbar løsning, så er vi ret så tilfredse.
Skulle du komme forbi, er to håndbajer eller kage til kaffen også kærkomment!

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 15-07-08 18:23

Så får du dem Så må refi pippe hvis han også vil have point

Tusind tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : Klojs

Dato : 15-07-08 18:23

Tak for svaret severino.