/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Udspil til skattereform
Fra : funkyfancy
Vist : 432 gange
34 point
Dato : 10-07-08 22:01

Danmark har p.t. verdens højeste skattetryk. Vi bør derfor også have verdens bedste velfærd. Det er efter min mening ikke tilfældet som situationen er i dag og den skal forbedres markant. Men velfærd koster penge - mange penge. De skal efter min mening hentes ved:

1) At tage kampen op mod det overflødige overforbrug hvilket indebærer følgende tiltag:

- udlicitering af kommunale driftsopgaver
- udflytning af statslige institutioner fra hovedstadsområdet til provinsen
- open source i den offentlige sektor
- energibesparelser i den offentlige sektor

2) At gøre fordelingspolitikken mere progressiv og samfundet mere lige hvilket indebærer følgende tiltag:

- hævelse af rentebeskatningen på ratepensioner fra 15 % til 33 %
- hævelse af indbetalingerne til efterlønsordningen med 7 % af indkomster der overstiger 300.000 kroner årligt
- differentiering af elafgiften så større forbrug koster mere
- højere grønne afgifter som for virksomheder kompenseres med lavere selskabsskat mens det for privatpersoner kompenseres med højere person- og beskæftigelsesfradrag

Jeg synes ovenstående er temmelig gennemskueligt og det vil på sigt indbringe 30 milliarder kroner. Pengene som eksempelvis kan bruges på at gøre nedenstående ydelser gratis:

- børnepasning
- mad for børn og unge i daginstitutioner og på skoler
- offentlig transport
- almindelig tandlægebehandling

Hvad mener I om de fremgangsmåder jeg har valgt og det jeg vil prioritere?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-07-08 22:06

Meld dig ind i venstre eller konservative.

Jeg vil gå med til at vi skal betale mere i skat men ellers er det noget plat du skriver.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-08 22:09

Citat
Danmark har p.t. verdens højeste skattetryk. Vi bør derfor også have verdens bedste velfærd

Besynderlig konklusion....

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 10-07-08 22:11

Citat
Da Peter den store var Zar i Rusland måtte mænd der havde skæg betale en speciel skat.

Denne regel vil jeg gerne have indført.

mvh

Smokei

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-08 22:12

Citat
på at gøre nedenstående ydelser gratis:

- børnepasning
- mad for børn og unge i daginstitutioner og på skoler
- offentlig transport
- almindelig tandlægebehandling

Hvorfor fanden skulle DET være gratis....

Det er IKKE en tvang at få børn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-08 22:15

50 % afgift på ALLE biler under 100.000 (afgiftfri)

500% på ALLE biler der koster OVER 100.000 (afgiftfri)

Se det batter i samfundet

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 10-07-08 22:27

Citat
50 % afgift på ALLE biler under 100.000 (afgiftfri)

500% på ALLE biler der koster OVER 100.000 (afgiftfri)

Se det batter i samfundet
- besynderlig konklusion!

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 10-07-08 22:30

Citat
Danmark har p.t. verdens højeste skattetryk. Vi bør derfor også have verdens bedste velfærd

Besynderlig konklusion....
- hvorfor er det besynderligt? alternativet (og virkligheden??) er vel at skattepengene ikke bliver brugt korrekt ? for megen administration og spild ?

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 34 point
Dato : 11-07-08 00:24

Du kommer med nogle ideer til nogle mindre omlægninger men at kalde det for en skattereform er måske så meget sagt.

Hvorfor tror du at tingene bliver billiger fordi de udliciteres ? Det offentlige skal jo ikke skabe profit til sine ejere!

Derudover så er den med verdens højeste skattetryk jo bare en gammel skrøne. Man betaler det samme i de lande vi sammenligner os med men hvor vi betaler næsten det hele over skatten betaler man i højere grad via tvungne forsikringsorninger og afgifter i andre lande.

Jeg synes du kommer med mange gode ideer men du nævner slet ikke det område hvor de store penge ligger nemlig i værdistigningerne i fast ejendom.

Derudover så kunne der vel også kigges på den stadig massive bistandshjælp der gives til et landbrug der ikke behandler sine produktions dyr ordentligt og som producere madvarer der gør mennesker syge.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-07-08 06:31

Det ser ud som om du har hugget det meste fra Mensamedlem http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=123608

Medmindre du bare har flere nicks?

Du kan se andres og mit svar der på alt det du har hugget (eller skrevet i anden ham).

Men til det jeg kan se er nyt:

Ja til Open source i det offentlige, har selv for 6 år siden prøvet at få det igennem i det ministerium hvor jeg havde ansvar for IT (blandt andet), men på det tidspunkt var det ikke udviklet nok til alle funktioner. Det er det i dag, og i øvrigt det jeg bruger hjemme uden problemer med andres filformater mv.

Alle grønne afgifter burde sættes i vejret (mod tilsvarende sænkning af indkomstskat), men der skal indføres et bundfradrag, fx pr. person for private, og mere individuelt for virksomheder, så det ikke vender den tunge ende nedad.

Og så skal vi, som også andre skriver, have en eller anden beskatning af stigninger i ejendomspriser.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-07-08 09:26

Siden indførelsen af reelrentebeskatningen tilbage i midt-firserne, har de siddende skiftende regeringer skovlet milliarder af kroner ind. I de seneste åringer er der udbetalt milliarder i 25% og 40% i afgift på udbetalte kapitalforsikringer. Skattestop? Alle afgifter stiger fortsat. er det 75 svenske kr. for en nr-plade i Sverige og i DK 590 kr.

De forskellige siddende regeringer taler om miljø. Man skal ikke dømme dem for deres udtalelser, men de skal dømmes for- og på deres handlinger - eller mangel på samme. Hvis de vil miljø, så blev der virkelig ændret på fx afgifter til "grønne biler", men de vil ikke miljø - de vil have afgifter.

Prøv at læse din elregning, varmeregning, OMS, MOMS afgift, MOMS af- og på afgifter.

Milliarder og atter milliarder. På statsbudgettet er det kun "småting" der kan flyttes rundt med, da der er tale om "faste udgifter".

Næ, hvis politikerne vil opnå noget for de samme eller færre penge, så skal de lære at forstå, at der er noget der hedder investeringer. For politikere hedder det kun udgifter, de kender ikke til begrebet forebyggelse, men hvor skulle mange af politikerne også vide det fra? Mange af dem har aldrig været ude i "den virkelige verden".

BØVS!

Hvor skal det være?

Godkendelse af svar
Fra : funkyfancy

Dato : 11-07-08 09:28

Tak for svarene.