/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
trådløs - hvad kræves der?
Fra : ingelein
Vist : 847 gange
100 point
Dato : 03-07-08 11:52

Hej
Jeg er så heldig, at jeg får en stor gammel PC med en meget stor skærm og en stor Harddisk og et megafint grafikkort, idet PC'en hidtil har været anvendt til prof. tegning. Den erstatter min gamle Compaq, som hidtil har været tilsluttet Bredbånd (stik). Desuden kører min bærbare trådløs.

Den nye gamle Pc vil så få bredbåndskablerne. Kan jeg bruge den gamle Compaq trådløs på et af vore gæsteværelser? Den har netkort - men hvad der iøvrigt kræves aner jeg ikke en dyt om.

Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-07-08 12:02

Du skal have en trådløs router og lancard, som et af disse:
http://ph-computer.dk//index.php?cPath=75&osCsid=4a7dacd9e76d46522b77e32bf6a4f1fc

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 03-07-08 12:04

HVis den har trådløst netkort så skulle der ikke være nogen problemer i at bruge den på gæsteværelset, med mindre det ligger langt fra den trådløse router/accesspoint, der er som sådan ikke nogen begrænsninger på hvormange du kan have på dit trådløse netværk.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 03-07-08 12:06

Min fejl troede du mente den havde trådløs netkort, men hvis din anden bærbar kører trådløse skulle du bare kunne sætte din compaq op på samme net, på samme måde som med din bærbare.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-07-08 12:17

Hej Berno82
Vil det sige, at jeg også kunne køre trådløs med den gamle Compaq allerede nu - altså uden forbindelse til bredbåndsmodemet. Jeg har selvfølgelig en trådløs router.

Venlig hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-07-08 12:19

Igen til Berno82

Jeg kan fint køre trådløst med den bærbare i gæsteværelset, så modtage/sendeforholdene er ok.
Med hilsen Ingelein

Accepteret svar
Fra : berno82

Modtaget 110 point
Dato : 03-07-08 12:22

Hvis du har et trådløst kort i compaq'en er kan du sagtens få den online nu, men hvis den kun har et alm. netkort skal du lige ud og have fat i et wireless lan kort, dem kan du få både til til PCI og USB, og plejer at ligge i nabolaget af 150-200 kr. USB løsningen er klart det nemeste hvis der er USB i din gamle compaq

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-07-08 12:25

Citat
Vil det sige, at jeg også kunne køre trådløs med den gamle Compaq allerede nu
sikkert ikke, den skal have et nyt trådløs netkort først, se i linket fra Peet49, men 150 kr. for at få den gmale med på det trådløse net er vel ikke så galt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-08 14:33

En gammel Compaq kan køre trådløst med en:

USB 1 / 2 adapter (trådløst netkort)
PCI indbygnings adapter trådløs netkort)
Er den bærbar kan et PCMCIA adapter bruges (trådløs indstikskort)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-07-08 15:16

Hej
Nej det er ingen bærbar - og som altid med Compaq er det vel et spørgsmål om der er plads til et yderligere netkort eller om den kan kapere et nyt netkort?
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 03-07-08 15:34

Hvis der er USB skulle der gerne være plads og skulle du være så uheldig at måtte bruge et PCI kort, så kan du jo bare byttet det ud med det der sidder i, i forvejen, det skulle kunne lade sig gi' sig (hvis ikke det er indbygget....) men der plejer da at være en PCI port til rådighed, men du har ret Compaq er ikke ret medgørlige på det punkt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-08 15:44

Men har den USB - så kan bl.a. dette bruges.

http://www.edbpriser.dk/Products/Compare.asp?Similar=false&Products=100643&Products=136468

Begge kan bruges og den dyre kræver en tilsvarende router for at udnytte de 108 Mbps
almindeligvis vil den billige være ok.

Et trådløst netværk vil rette sig efter det langsomste udstyr.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-07-08 17:08

Berno82 skriver:
Citat
.......der er som sådan ikke nogen begrænsninger på hvormange du kan have på dit trådløse netværk.

Jo der er Berno! Der kan max være 127 trådløse enheder på samme AP!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-08 19:58

Ingelin....................sælg hvad du har over 127 computere.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 03-07-08 20:02

ok, det vidste jeg faktisk ikke troede kun det var IP'er der satte begrænsning. men 127 er også et kedeligt antal at have til at dele 10 Mbit eller 54 for den sags skyld

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-07-08 21:23

Hej igen
Jeg er jo tidligere stødt på begrænsninger med den gamle Compaq Deskpro. Maskinen er udstyret med 512 MB Ram, det kan jeg lige klare at arbejde med, men USB stikkene er de langsomme og kan ikke skiftes eller opgraderes, fordi de ikke får nok strøm - og det kan der ikke gøres noget ved.
Er det så stadigvæk ok med USB-netkort?

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-08 21:43

Jeg kører med en Compaq bærbar (Armada E 500 600 Mhz 320 Mb ram USB1)
Den kører på wireless netadgang uden problemer, dog fortæller den at det var bedre med USB2

Ps. Den har været med på ferie ude i Azorerne og gik fint på nettet på en gratis trådløs opkobling i receptionen.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 03-07-08 21:44

Selvom du kun har USB 1.1 skulle der ikke være nogen problemer med at bruge USB netkort, jeg har en gammel pc med et netgear kort i som virker fint.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 10-08-08 11:17

Tak for svaret berno82.
Jeg har anskaffet et USB netkort til 199 kr. (D-Link) og skidtet virker. Modtageforhold: GOD
Mange hilsner Ingelein