/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Flexinvest giver tab!
Fra : cristian2
Vist : 2240 gange
100 point
Dato : 30-06-08 13:57

Jeg har Flexinvest i Danske Bank, hvor de administrerer mine aktier. Ind til videre har jeg mistet over 20 % det års tid jeg har haft ordningen.

Jeg forhørte mig inden jeg indgik aftalen hvorvidt man også ville "gå kontant" under dårlige tider, hvilket rådgiveren svarede ja til.
Det virker imidlertid ikke som om det er tilfældet. Det er ikke muligt at forfølge de enkelte handler, da det derved ville drukne i administration og gebyrer, påstår banken.

Er der nogen der har erfaring med Flexinvest?

Er det i det hele taget en god idé at have aktier hen over sommeren?

(Jeg hørte fornylig om begrebet "Sell in May and run away". Det er baseret på statestik der efter sigende skulle konkludere at der stort set altid er tab henover sommermånederne).

Kommentar
Fra : achton

Dato : 30-06-08 14:28

Der er IKKE garanti på aktier.
Investeringsforeninger er heller ikke noget at sætte penge i.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 30-06-08 15:18

Først: Flexinvest er IKKE aktier. Det er investering i en 'ordning' der investerier i nogle 'ordninger' (investeringsforeninger) der investerer i aktier og/eller obligationer. Alle disse ordninger koster det naturligvis penge at drive - da det altsammen er Danske Bank, så kan du nok regne ud hvem der tjener på det. Ondsindede rygter vil også sige at de skjuler tab på papirer ved at putte dem i denne ordning efter at tabet er konstateret. Det kan næppe bevises.

Du kan altid 'gå kontant', d.v.s. erkende at du har tabt de penge du allerede har tabt og så 'redde' resten ved at sætte dem på en bankbog. Den får du måske 4½% på skattepligtigt - efter skat er det måske 1,9%. Inflationen et p.t. vist ca 3%, så osse her vil du tabe, men ikke så meget som du har tabt ved at investere i noget der hænger sammen med aktiekursen.

Vi har alle tabt på vores aktier - heldisvis ikke så meget som vi vandt for et par år siden. Jeg skal ikke spå om aktiekurserne hen over sommeren. Kunne jeg det med bare nogenlunde sikkerhed, så sad jeg ikke her. Men jeg kan sige efterfølgende at de fleste aktier nok ikke var så god en idé i den sidste tid.

Du kunne evt overveje 1-2-årige 2% danske realkreditobligationer. I al fald ser jeg MANGE grunde til ikke at hoppe på 'flexinvest. Faktisk burde udbuddet heraf være strafbart for Danske Bank.
Enten må du selv sætte dig ind i tingene eller osse betale dig fra det hos en UAFHÆNGIG rådgiver.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-06-08 15:50

Jeg kender ikke noget til flexinvest, men hvis du har haft investeringen et års tid er det ikke sært, du har tabt over 20 %.

Hvis du fx kigger på euroinvestor.dk under aktier kan du se de danske og udenlandske aktieindex, og de store aktier er faldet ca 20 % det sidste år, mellemstore (midcap) ca 1/3 og smallcap over 1/3.

Trøsten, hvis det da er nogen trøst, er, at den slags investeringer skal ses over et meget længere perspektiv end 1 år, og at set over 10 år er der en gevinst på aktier, der er højere end på obligationer/bankrenter el. lign. Men det er ikke sjovt at se kurserne rasle ned, uanset hvor meget man kan tænke på det nok ser bedes ud om 8-9 år

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 03-07-08 14:59

Tak for svaret henrikkrebs.