/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
reperation af væg
Fra : Rosalill
Vist : 958 gange
200 point
Dato : 30-06-08 11:01

Nu skal køkkenet renoveres.

Nogle steder gynger pudsen på vægen, så den skal af og der skal repereres. Under pudsen sidder der et lag at noget....., som er skruet eller sømmet op på væggen. Jeg har fået af vide man brugte dette lag som en slags isolation i tidligere tider. Huset er bygget i 1955. Det er vist savsmul og andet der er blandet sammen med noget beton eller noget????

Områderne som skal pudses op igen er ret store og det er altså ikke puds på mursten. Min svigersøn, som er tømre har givet mig det råd at smøre fliselim på før jeg begynder at pudse op, for at det lettere kan binde.

Er der nogen som har erfaring med den slags vægge? Og kan give mig lidt vejledning, jeg har købt noget færdigblandet puds, som bare skal have noget vand før jeg begynder. Skal jeg feks. fjerne alt det løse puds og skal jeg vande først hvis jeg smøre fliselim på væggen? skal jeg kaste pudsen på eller skal jeg trække det på? osv osv osv.

Hilsen Rosalill

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-06-08 12:53

Det er en rigtig god ide at påføre fliselim. Og som du selv er inde på skal du fjerne alt løst puds først, og det er også normalt at fugte underlaget, hvis det er en sugende underlag.
Hvis der er et tykt lag på over 1-1½ cm. vil det være en god ide at udkaste med en meget tyndblandet puds først, og lade den sætte sig inden du trækker pudslaget på.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 30-06-08 14:26

Tak Stilkende

Det ser ud til at være et sugende underlag. Skal jeg så fugte underlaget før, jeg smøre fliselim på, eller efter?

Det ser ud til at være omkring 1,5 cm tykt. Kan jeg så trække det op?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-06-08 14:43

Du fugter det med forstøversprøjte eller strinter med en børste, og du burde kunne trække det på.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 30-06-08 14:58

- men skal det fugtes før eller efter jeg kommer fliselim på?

Du mener måske det skal gøres før for hvorfor ellers fugte det, limen er jo fugtig!......ja ja jeg er jo ikke så kvik til at forstå det, har jo ikke prøvet det endnu.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 200 point
Dato : 30-06-08 15:10

Cementbaserede produkter er mest effektive og resultatet bliver bedst, når ikke de bliver for hurtigt udtørrede. Så ja, det er en god ide at starte med at befugte.

Godkendelse af svar
Fra : Rosalill

Dato : 30-06-08 17:49

Tusind tak for hjælpen, stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-06-08 17:56

Jeg be`r.