/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Amerikanske skatter
Fra : funkyfancy
Vist : 927 gange
29 point
Dato : 30-06-08 09:11

Jeg udregnede den anden dag hvad man skal betale i skat hvis man bor i USA henholdsvis Danmark og har en årsindtægt på 310.000 kroner.

I USA slipper man med 60.000 kroner mens man i Danmark efter de seneste skattelettelser skal betale 115.000 kroner (kirkeskat inkluderet).

Vil man efter jeres overbevisning som almindelig middelklasseborger have råd til privatiseringerne som er nødvendige på grund af den lave skat hvis de blev indført på lignende vis i Danmark?

Jeg tror det i forhold til en almindelig middelklasseborger. Ved det amerikanske skattesystem har man 55.000 kroner mere til rådighed til de offentlige ydelser vi ikke betaler for i Danmark på grund af et højt skattetryk. Har man en far og mor er tallet 110.000 kroner. Det bør være nok til hele familien - fx fordi en sygeforsikring koster omkring 1000 kroner om måneden og fire års uddannelse på college ligger mellem 100.000 kroner og 250.000 kroner.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-06-08 09:39

Det er altid svært at sammenligne skattetryk, fordi det er så forskelligt hvad man selv skal betale, og havd der er dækket over skatterne. Når jeg er sammen med gamle skolekammerater fra USA og Frankrig kommer vi ofte til at tale skat, og når vi har sammenlignet længe kommer vi frem til, at forsklelen ikke er stor.

Men det er vigtigt at tallene er korrekte.

I går fik jeg en lang mail fra netop en gammels skolekammerat fra usa, der fortalte, at hendes datter, der er handicappet, ikke er omfattet af moderens arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikring, fordi datteren ikke under uddannelse. Mdl udgift 900 $, eller ca 4300 kr., som familien nu selv skal betale. Og så holder dit regnestykke ikke ret langt.

Men jeg tror da, at man har mere til sig selv i USA end i Dk hvis man er højtlønnet, men meget mindre hvis man er lavtlønnet, arbejdsløs, handicappet eller lign.

Og så bliver det jo et spørgsmål om hvem i samfundet man syntes skal have det godt, de rige eller de fattige.

Som en der har betalt topskat mv det meste af mit voksenliv har jeg ikke følt skat mv. var et problem for mig, men glædet mig over, at dem der er mindre heldigt stillede har (havde?) en rimelig tilværelse.

Kommentar
Fra : hejduder

Dato : 30-06-08 11:35

Jeg fatter ikke den danske flirten med den amerikanske samfundsmodel! Det kan næsten kun skyldes en dyb naivitet. Det er måske meget besnærende at tro man pludselig får en masse flere penge flyvende ned i lommerne. Men specielt hvad angår sundhedssystemet, da må man være klar over, at i USA er det langt fra alle, der kan se frem til nogen form for behandling. Medical bills ruinerer folk. I USA er det forsikringsselskaberne, der har fortjenesten – hvad ska man med det fordyrende mellemled? En fom for alfonseri? Det er ren åger! Og folk får lov til at rådne op på gaderne! Vågn dog op, eller tag en tur til USA og se med egne øjne, hvis du vel og mærket ’overlever’. Det er meget almindeligt at folk bliver røvet og slået ned, oven i købet, i egne hjem. Tænk lige over det!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-06-08 12:39

Husk også at tage højde for degenerelle leveomkostninger, bolig, mad tøj med mere, det er alt for unuanceret at kigge på nettolønnen alene

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-06-08 13:54

Vores søn har boet nogle år i USA. Når vi er på besøg, og vi taler skat med de lokale indbyggere - det kommer altid på tale, og vi fortæller dem om vores skattetryk, er de på vej til at skal bruge deres sygeforsikring, når de falder om kuld! Det kan de simpelt hen ikke forstå¨! Benzinpriser, 180 afgift på bilerne osv .... MEN når vi så fortæller dem, at vi har "gratis skadesture", gratis sygehuse, gratis praktiserende læger, gratis ba-bu'er osv. så får de brug for den anden sygforsikring, når de falder på gulvet til den anden side!

Det er ikke kun kroner og ører, det er også holdninger. Når vi kommer tæt nok ind i sådan en samtale, så vil den enkelte amerikaner godt betale en meget højere skat for at få sådanne sociale goder, men de har tilsyneladende ikke så høje tanker om deres politikere, de tror nemlig de vil bruge pengene til helt andre ting - end til sociale goder!

Kommentar
Fra : hejduder

Dato : 30-06-08 14:19

Ja, og uddanelse er også med i den danske abonnementsordning. Ærgerligt at ikke flere gør noget ved det, men på den anden side, har det udviklet sig til noget a la samlebånds tur via undervisitetet. Ærgerligt at paratviden vægtes højere end innovation og fordybelse.

Kommentar
Fra : funkyfancy

Dato : 30-06-08 14:42

Hvad koster det at låne bøger på biblioteket og at køre på motorvejen i myldretiden i USA?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 29 point
Dato : 30-06-08 15:35

Slå selv op under library fees og sorter du 2 1/4 mill. hits, så har du styr på betaling for biblioteker i hele verden.

Der er masser af betalingsmotorveje og -broer i USA, en af de mest befærdede kan du se her, inkl betaling http://en.wikipedia.org/wiki/New_Jersey_Turnpike#Toll_collection . Og som du kan se er der også i USA politikere, der ikke kan se en betaling uden at tænke på at forhøje den, når de mangler penge, hvad alle jo altid gør.

John Rawls, en amerikansk filosof som jeg fandt navnet på ved hjælp af kandu, eller snarere de mennesker der i virkeligheden danner kandu, hævdede det meget fornuftige, at man kun kan opnå et retfærdigt samfund hvis dem der skaber samfundet ikke ved, hvilken plads i samfundet de vil komme til at indtage bagefter. Bliver jeg rig, fattig, klog, dum, slave, kvinde, invalid eller hvad?

Og der mener jeg Dk og andre europæiske velfærdssamfund er betydelig tættere på end fx USA, eller England.

Hende jeg omtalte i mit tidligere indlæg havde en glimrende karriere, godt betalt job osv., så lukkede virksomheden, og arbejdsgivere i USA har det vidst ligesom de danske, de råber på det grå guld, og når de ser det er det pludselig blevet til gråt skrot! Den kamp hun har haft med at få sig en ny uddannelse, samtidig med at skulle klare et lavtlønnet job (der dog gav den altafgørende srbejdsgiverbetalte sygeforsikring), et handicappet barn, en syg mand osv. ville jeg ikke ønske for nogen, og selv om den samme situation ikke er en dans på roser her, ville jeg 100 gange hellere det.

Og når du nu sammenligner, så husk arbejdstiden i USA er ca 20 % længere end her (ca 1800 timer/år mod ca 1500 t/å), ferie er ikke som i Dk reguleret ved lov, men ofte kun 1-2 uger årligt, mindstelønnen er ikke til at leve af, eller man skal have flere lavtlønsjob for at klare sig osv. og de sociale skel er enorme. Endelig er den sociale mobilitet, altså mulighederne for at klatre opad i samfundet, langt større i velfærdsstaterne end i USA, bl.a. fordi langt flere med svag baggrund kan få en uddannelse.

Som du nok har gættet foretrækker jeg vores egen andedam, men har ligesom alka ofte oplevet údlændinges benovelse/misundelse over de muligheder vi giver vores borgere.

Godkendelse af svar
Fra : funkyfancy

Dato : 30-06-08 17:16

Tak for svarene.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-06-08 17:45

Selv tak for godkendelsen.

Meget a propos har jeg lige hørt et indslag i Orientering på radioens P1, om fattigdom blandt de lavtlønnede der arbejder i USA. En enlig mor, men fuldtidsarbejde til 8 $ i timen i en børnehave, men da børnehaven ikke betalte sygeforsikring et deltidsjob i en forretning, i alt 60 timer/uge, og som hun sagde, hun var en lønseddel fra at blive smidt ud af sit hus. Man skulle tro journalisterne havde kigget på Kandu