/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
revner i baunadæk
Fra : CCjunior
Vist : 3256 gange
200 point
Dato : 28-06-08 22:17

Vi er igang med renovering af stuen på 1 sal og i den forbindels er der blevet banket hul i baunadæket fra oversiden. Fra garagen kan man se at der er slået revner i pudset flere steder og selvfølgelig nogen ordentlige huller der hvor vi har slået.
Der er ikke synlige revner i oversiden af Baunadæket..
Hvad kan man lige gøre ved dette ??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-06-08 22:29

Øhh Baunadækket ??? forklar lige

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 28-06-08 23:57

etage adskildelsen. Det består groft sagt af en masse lerør som er muret sammen med jern i sig.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 29-06-08 06:18

puha ikke godt. jeg ville nok ringe efter et murefirma

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 29-06-08 08:02

det var sq en murer som gjorde det... Men jeg har bare mine tvivler på hans evner...

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 200 point
Dato : 29-06-08 09:03

dit dæk er støbt i beton. rørene er lavet dels for at minimere vægten og dels for at mininere den kuldebro som beton jo er. det et et meget stærkt dæk, og jeg tror ikke der er revner i selve betonen. hvis du banker pudset af på undersiden hvor det er revnet, kan du se om betonen også er revnet. der er mange af den slags dæk der har ligget i rigtig mange år, og jeg har aldrig hørt om, at et baunadæk er kollapset. men hvis det er ekstremt revnet bør du nok snakke med en bygningskonstruktør eller en ingeniør. men umiddelbart ville jeg ikke være så bange for at det ikke holder.

tømreren

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 29-06-08 09:18

Umidelbart vil jeg ikke mene at det gør så meget, men det er altid rart lige at høre hvad andre siger..

Jeg kom til at tænke på den gård jeg er vokset op på, der kunne man køre på loftet i stald bygningen og det var også et baunadæk..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-06-08 10:49

Det er ikke let at slå et baumedæk i stykker! Revner i pudset er uden betydning.
Skal dine børn sove under det, så synes jeg ikke du skal nøjes med et par linier fra en på Kandu der ikke har set det. Vil du være sikker så tilkald en sagkyndig.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 29-06-08 21:57

Du skal ikke være bange for at dit baunedæk bryder sammen, det er stærkt som bare fanden, for over 30 år siden lavede jeg et hul på 40 x 200 cm i et baunedæk, og det er der der stadigvæk, så fordi du har et par småhuller i dit dæk sker der intet ved, pus det, så det ser pænt ud.

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 30-06-08 18:42

Tak for svaret trimare46.
har haft en anden murer til at se på det, han vurderer det til ubetydeligt...