/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Uno forhjulsleje moment
Fra : tta
Vist : 759 gange
50 point
Dato : 08-03-03 06:14

Hvor hårdt skal forhjulslejer spændes på en Fiat Uno 75 årgang 1987?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-03-03 07:00

Hej tta,

Ring du hellere til en autoriseret Fiat forhandler og få den 100% rigtige oplysning (det vil han med garanti ikke tage noget for). Det ville jo være 'skønt' om du fik lejefejl på motorvejen med sømmet i bund p.g.a. du har brugt et forkert moment, da du installerede dine forhjuls lejer.
Det er bare mit råd...

Go' tur

Søren

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 08-03-03 10:01

Hej tta,

Forhjulslejerne er faste lejer som bliver presset i navet. Det vil sige at de bliver presset i til de rammer stødranden. Møtrikken til akslen skal spændes godt til det er en selvlåsende møtrik. Jeg vil tro at 3,5 – 4 kg/m er rigeligt.

Mvh,

Henning, Holland

Kommentar
Fra : geu

Dato : 08-03-03 14:28

det er som hryttel skriver at det er faste lejer der bliver presset i, når det er i en presser er det ca 5 tons til slut... men man kan gode sætte dem i uden presser. og møtrikken skal bare spændes alt hvad du kan også låse splidt i eller kanten af møtrikken bankes ned i en udskæring.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-03 08:42

Geu har ret. Jeg har lige haft mit skilt ad, og spurgt mekanikeren, fordi jeg også troede der var noget med moment. Fik besked på at "slå" den fast med alt hvad luftnøglen kunne klare. Så fuld knald (selvfølgelig ikke med to meter vandrør på fastnøglen).

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 22-03-03 23:26

Pas nu på!!! Det er rigtigt at du skal spænde møtrikken hårdt men ikke alt hvad du kan. Første gang du spænder møtrikken er det for at sikre at lejenavet er helt inde på plads på spindlen(det er den aksel du sætter lejenavet indover) Når du har spændt det så hårdt at du ikke kan eller med besvær kan dreje navet rundt,(tag fat i skiven eller tromlen alt efter om det er for eller baghjul og forsøg at dreje) skal du løsne møtrikken igen, lidt ad gangen, til du kan dreje navet rundt med håndkraft og til hullet til splitten passer. Navet må gerne være lidt sejt at dreje men ikke mere end at du kan dreje det med èn hånd.Tag fat foroven og forneden på skiven/tromlen og prøv og se om du kan vrikke skiven/tromlen. Hvis du kan mærke at skiven/tromlen kan bevæge sig, sidder den for løst. Det kaldes slør i lejerne og så bliver bilen kasseret til syn.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 22-03-03 23:52

hvis det er faste lejer skal der ikke være slør... hvis der er det, er lejet defekt.. hvis det er et konusleje er det rigtig at det skal just. til at det køre stramt også løsnes lidt til lige før der kommer slør.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 23-03-03 00:34

Jeg har skiftet en del lejer.Jeg er endnu ikke stødt på et hjulleje der ikke er konisk. Findes det?

Kommentar
Fra : geu

Dato : 23-03-03 01:48

ja alle faste lejer

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 23-03-03 10:49

hvilke biler har faste forhjulslejer????

Kommentar
Fra : geu

Dato : 23-03-03 11:39

ja biler med forhjulstræk.... du ved hvor trækakslen går igennem navet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-03 11:46

Nu har dette spørgsmål stået åbent i over et halvt år. Dette finder jeg ikke rimeligt og fjerner hermed abonneringen på det.

Spørgsmålet burde for længst være blevet lukket med et tryk på ”accepter kommentar som svar”.

Points’ene er brugt i det sekund man spørger, så der er ingen grund til ikke at acceptere en af kommentarerne.