/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
trådalger
Fra : Connie.du
Vist : 1243 gange
40 point
Dato : 27-06-08 10:04

Hej er dernogleder ved hvor man kan købe zinkoxyd, til at fjerne trådalger på forhånd tak.
Connie...........

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-06-08 10:07

Matar, og apoteket.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 50 point
Dato : 27-06-08 10:07
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-06-08 10:20

Du skal bare ha noget vandpest som er en plante der er lidt ligesom gran (dog blød ) det sørger for at trådalgerne ikke kan gro og er let at udtønde Jeg har selv store søer og massere af pest det er også godt for øngel at gemme sig i

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-06-08 11:00

Vær dog opmærksom på, at vandpest er en invasiv art, som ikke bør(/må!) spredes med vilje. lissom den japanske østers og den amerikanske regnbueørred

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-06-08 11:04

Men ellers kan du fjerne nitratoverskuddet ved at fylde en sæk, en rigtig én, ikke plastic, med halm, lægge en sten i og drukne i dit havebassin. Til nedbrydning af halmen bruges der en masse kvælstof, som tages fra vandet. De rodfæstede planter klarer det, men de svævende alger blir sultet ihjel
mvh
pbp

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 27-06-08 11:19

Hej,
trådalger er lette at fjerne ved at sno det op på et eller andet redskab.
Trådalger er faktisk gavnlige, idet de fjernet er overskud af næringsstoffer.
Der kan de ikke gøre, hvis du slået dem ihjel med et eller andet
tilfældigt middel.
Det nævte zinkmiddel er ikke særlig effektivt - så er det bedre med roundup!

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-06-08 16:12

Jeg har faktisk også et grovfilter af fire sammensurrede halmballer som flyder på vandet hvori min sugeslange til pumpen så er i midten af, og som jeg skifter efterår forår

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-06-08 22:31

jamen Sunowich - så får du jo ikke så voldsom grønkålssuppe, som du ellers ville have fået!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-06-08 22:32

Undrer på, hvad zinkoxiden skal. Male algerne hvide??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-06-08 13:47

Det er nemlig rigtigt og jeg har også det meste af hvad der findes af levende i søer

Kommentar
Fra : Connie.du

Dato : 28-06-08 17:08

Har haft vandbassin i 5 år og der er førstegang jeg har de problemer. men jeg har også altid haft vandpest i mit vand, men det gik til da jeg skiftede al vandet ud, så jeg vil prøve med vandpest først, da jeg selv er mod giftstoffer, men mine strør er for små til trådalgerne, de bliver viklet ind i dem og kan ikke selv komme fri, det er synd at de skal gå i et andet bassin,
Men tak for svarene Connie.............

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-06-08 17:43

Du kan skam få lidt af mig

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-06-08 14:13

ellers kan du få nogen kransnålalger af mig, jeg har rigeligt (faktisk en del for meget) og de krebs, jeg har sat ud, har ikke fået bugt med dem

Godkendelse af svar
Fra : Connie.du

Dato : 04-08-08 07:15

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-08-08 07:57

Selv tak