/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Bøger, bøger og bøger
Fra : granner01
Vist : 1144 gange
250 point
Dato : 27-06-08 00:05

Jeg læser meget og har læst mange bøger fra bogklubber og fra biblioteket.
Men jeg mangler oplysninger om forfattere og bøger som er spændende.
Så hvad læser du?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 260 point
Dato : 27-06-08 00:47

Tjaeh... jeg har jo været lidt inde på det i anden forbindelse

Vi 'snakkede' bl.a. Doris Lessing ...remember?

Spænding er jo mange ting ...såeh,

..men her er i hvert fald et skønsomt udvalg:

Inden for AI og cognitive science er min store Guru: "Douglas R. Hofstadter":

http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_Hofstadter
Citat
Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid (ISBN 0-465-02656-7)

Metamagical Themas (ISBN 0-465-04566-9) (collection of Scientific American columns and other essays, all with postscripts)

Ambigrammi: un microcosmo ideale per lo studio della creatività (in Italian only) ISBN 88-7757-006-7

Fluid Concepts and Creative Analogies (ISBN 0-465-02475-0)

Rhapsody on a Theme by Clement Marot. The Grace A. Tanner Lecture in Human Values, 1995. (Published 1996)
Le Ton beau de Marot: In Praise of the Music of Language (ISBN 0-465-08645-4)

Eugene Onegin: A Novel Versification (ISBN 0-465-02094-1)

I Am a Strange Loop (ISBN 0-465-03078-5) (2007)

Inden for SCI-FI:

K.W.Jeter: http://en.wikipedia.org/wiki/K._W._Jeter
Citat
Morlock Night (1979) - a sequel to H. G. Wells' The Time Machine
Soul Eater (1983)
Dr. Adder (1984)
The Glass Hammer (1985)
Infernal Devices (1987)
Dark Seeker (1987)
Mantis (1987)
Death Arms (1989)
Farewell Horizontal (1989)
In the Land of the Dead (1989)
The Night Man (1989)
Madlands (1991)
Wolf Flow (1992)
NOIR (1998)

Blade Runner 2: The Edge of Human (1995)
Blade Runner 3: Replicant Night (1996)
Blade Runner 4: Eye and Talon (2000)

..og http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_Adams
Citat
The Meaning of Liff (1983, with John Lloyd)
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy: The Original Radio Scripts (1985, with Geoffrey Perkins)
The Utterly Utterly Merry Comic Relief Christmas Book (1986, edited by Douglas Adams and Peter Fincham), which includes
Young Zaphod Plays it Safe (also printed in a slightly reworked version in The Wizards of Odd, The Salmon of Doubt, and several omnibus editions of Hitchhiker)
The Private Life of Genghis Khan, also available in the first edition of The Salmon of Doubt, though later removed due to copyright issues
A Christmas Fairly Story [sic] by Douglas Adams and Terry Jones
A "Supplement to The Meaning of Liff" with John Lloyd and Stephen Fry
The Deeper Meaning of Liff (1990, with John Lloyd; extended version of The Meaning of Liff)

Man kommer ikke uden om Isaac Asimov: http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov

..ej heller Ray Bradbury: http://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Bradbury

Ellers holder jeg meget af klassikeren 'Røde Orm' bd.1 og bd.2 af Frans G. Bengtssons: http://sv.wikipedia.org/wiki/Frans_G._Bengtsson

Nordiske gude- og heltesagn, samt Islandske sagaer af Niels Saxtorph

..for ikke at snakke om 'kilden' Saxo: http://da.wikipedia.org/wiki/Saxo_Grammaticus

Til hverdag må jeg nok indrømme den mest står på fagliteratur og her kan da nævnes de nærmest uundværlige bøger af Jørgen Farum Jensen: http://webdesign101.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-06-08 01:11

Jeg kan da sagtens huske at vi har snakket bøger og at dr_dem blev knotten, men jeg har læst så mange bøger at jeg nærmest er gået i stå. Ved ikke hvilke forfattere jeg skal gå efter, bortset fra dit forslag om Doris Lessing

Jeg læser romaner, køber dem som billigbøger og låner dem. Jeg har aldrig holdt ugeblade, jeg har brugt bøger som læsestof og så selvfølgelig aviser. Jeg har haft så mange bøger at over halvdelen er foræret væk og der er vel 300-400 tilbage. Det er bøger jeg kan læse igen og igen. Når jeg bliver træt af en bog så foræres den væk, men det er ikke ofte.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-06-08 01:32

Men et så 'belæst' levned ka' jeg godt se, det må være svært at fint nyt ..uden inspiration 'udefra'.

En lille interessant sag med videnskab som inspirationskilde kan jeg da nævne:

Stakkels Einstein og andre fortællinger om fysik af; Ove Nathan.

I den lidt tungere ende med filosofi som udgangspunkt finder jeg også denne læsværdig:

Det onde. Et menneskeligt problem. af; Peter Thielst.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-06-08 02:03

Jeg læser nu også en del på nettet. En side jeg bliver ved at vende tilbage til er:

http://www.kurzweilai.net/

..om ik' andet så for at nyde den 'fede' Java menu som kommer frem, når man har valgt punktet:

The Brain

Det er fan'me smartere end noget jeg ku ha' fundet på

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-06-08 06:53

Jeg er også en læsehest - har utrolig mange bøger selv og er også en flittig gæst på biblioteket.

Jeg finder sommetider bøger på litteratursiden - hvor der også er oplysning om mange forfattere
http://www.litteratursiden.dk/

Denne her side kan du måske også blive inspireret af, de søger forresten boganmeldere - var det noget? Man får den bog, som man gerne vil anmelde
http://www.rundtombogen.dk/

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-06-08 06:54

granner,

Jeg er selv en "addicted" læser, og selvom jeg har MANGE bøger, genlæser jeg også.
Jeg prøver gerne at hjælpe dig med nogle forfatternavne/titler
men vil gerne vide:

hvilken type bøger læser du gerne; nævn et par yndlinge og et par du hadede
læser du på andre sprog

Frieda

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 27-06-08 06:58

Christian Mørk, Takashi Matsuoka, Jean-Christophe Grange er de tre sidste jeg har læst noget af og de skriver udmærket!

Kommentar
Fra : jensenFyn

Dato : 27-06-08 07:45
Kommentar
Fra : achton

Dato : 27-06-08 08:37

jeg læser koranen
http://www.islamstudie.dk/koranen_dansk.htm

og denne som kom før davinci mysteriet.

Tom Egeland, Cirklens ende.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-06-08 10:04

Jeg læser lydbøger fra Dansk Blindebibliotek DBB. Derfra modtager jeg en dvd i daisy format Der hedder inspiration med et par måneders mellemrum. Findes denne mon ikke for seende læsere?
Gennem denne "Inspiration bliver man orienteret om det nyeste - romaner faglitteratur, rejsebeskrivelser, forfatterbiografier O.S.V.
På det sidst Har genlæst en del. f. eks Knut Beker, hans Kirk Johns,v jensen, Jeppe aakjær.med mange flere

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-06-08 10:29

Tak til jer alle, jeg kan da kun blive inspireret af den interesse.

Jeg læser ikke engelse udgivelser, ikke fordi jeg ikke kan, men jeg synes dansk er nemmere at læse. Jeg læser ofte om aftenen. Læser gerne familieromaner, Eventyr (Harry Potter og andre).

Forfattere jeg finder spændende: Ken Follet, Robert Ludlum, Koons, Steven King, Brian Garfield
Ja jeg kan næsten ikke huske flere, men det er mange flere

Af let læselige bøger er Maeve Binchy, Marcia Villet, Leona Blair.

Bøger jeg læser igen og igen er Shamanens datter, Da regnen kom (Louis Bromfield), Harry Potter, Borte med blæsten, Tornfuglene, Kaninbjerget, Shamaen af Noah Gordon. De let læselige bøger bruger jeg nærmest som ugeblade,læser ofte, læser lidt hver dag, springer lidt over.

I perioder læser jeg videnskab, men ikke psykologi (har læst så meget at jeg er blevet træt af det)
Jeg har ikke læst levnedsbeskrivelser, det har jeg til gode.

Hvis jeg får valget mellem en spændende film og en god bog? Ja så vælger jeg bogen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-06-08 10:31

Jeg har selv lånt mange lydbøger, det er sjovt at gøre rent med en walkman og en spændende fortælling i øret.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 27-06-08 10:40

I lægens venteværelse vælger jeg Anders And.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-06-08 12:19

achton
Jeg har da også med stor fornøjelse læst tegneserier.

For mange år siden læste jeg to bøger som var hylende morsomme. Det var: Det er mængden der gør det og Mor til elleve.
Er der nogen der kender disse bøger og ved hvor man kan få fat i dem?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-06-08 12:19

Jeg læser kun de gode gamle western bøger.

Bill og Ben

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-06-08 12:33
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-06-08 13:28

Hvis du har læst Kaninbjerget (originaltitel: Watership Down) af Richard Adams:

http://da.wikipedia.org/wiki/Richard_Adams

..så må historien om bjørnen være lige noget for dig: http://da.wikipedia.org/wiki/Shardik

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-06-08 14:00

Jeg har både bogen Kaninbjerget og filmen og jeg har læst ShardiK. Jeg bryder mig ikke om Shardik men har læst og set Kaninbjerget mange gange.

HelleBirgitte
Takker og bukker, jeg kunne ikke huske hvem der havde skrevet bøgerne.

Er der andre forslag til romanforfattere?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-06-08 14:00

Jeg forøger lige pointene

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-06-08 14:08

Godt jeg spurgte , for vi har slet ikke den samme smag (bortset fra Harry Potter).

Det ville være ret dumt at remse en masse bøger op, som ikke er din smag

Men, hvad end vi læser ... er det ikke pragtfuldt med en god bog?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-06-08 14:17

Så er der den absurde og svært tilgængelige forfatter Samuel Becket:

http://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Beckett

Først en lille anekdote:

Jeg havde 2 eksemplarer af Watt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Watt_%28novel%29

Det ene en hardcover, den anden en billigbog af typen hvor man skal sprætte sider op efterhånden som man læser sig frem.

Billigudgaven lånte jeg ud til mindst 10 af mine venner/bekendte og hvergang fik jeg den tilbage efter ca. 1 -2 måneder ...sprættet op til ca. side 150 ...længere nåede de ikke !!!

Hmmmm.....

Imidlertid kan jeg sagtens anbefale den lille underlige 'ting' som har den danske titel: De fortabte

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Lost_Ones

..absolut en tankevækker og øjenåbner ....hvis man er til 'den slags' ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-06-08 14:19

Hvis du kan li´et godt gys er den nye bog "Fasandræberne" af Jussi Adler-Olsen måske noget for dig Den har fået fine anmeldelser, jeg har endnu ikke læst den - hørte et interview med forfatteren forleden i radioen. Han betegner bogen som en blanding af krimi og thriller.

En meget morsom bog i den lette genre er "Michael Laudrups tænder : en korrespondance" skrevet af
Maise Njor; Camilla Stockmann

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-06-08 14:44

Jeg har selv 2 bøger stående, gamle, det er Det Blæser fra Dødningefjeld og Bag Dem Synger Skovene. Jeg har læst dem begge en 2-3 gange, de beskriver tiden og livet med gamle bygder i Norge.
Bøgerne har jeg arvet fra min mormor. De er gode.

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 28-06-08 15:28

Er selv "speed-læser"........ De to seneste jeg har læst, om som jeg stærkt kan anbefale er: Jo Næsbø - "Snemanden" samt Helene Uri - "De bedste af os". Det er begge nyere bøger. Følger du med i nyudgivelser?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-06-08 16:21

Ja jeg gør, elsker at ose i en boghandel, snakker tit med de ansatte i boghandleren om nyudgivelser.

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 29-06-08 21:36

Tak for svaret molokyle. Håber vi kan snakke bøger en anden gang.