/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Fuld beskæftigelse
Fra : funkyfancy
Vist : 638 gange
20 point
Dato : 26-06-08 14:09

Jeg læste den anden dag at fuld beskæftigelse i et samfund kun er godt på kort sigt. Hvad er forklaringen på dette?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-06-08 14:47

Økonomien bliver overophedet ved fuld beskæftigelse, vi kan jo få næsten hvad vi forlanger når vi søger arbejde, det gælder alle, også dem i butikker så varerne stiger, og vi vil have endnu mere i løn og så stiger varerne igen og så videre

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 26-06-08 16:32

Lidt tilføjelser til o.v.n., som jeg er helt enig med.

Når varerne (de dansk-producerede) stiger mere end de udenlandske køber vi flere varer fra udlandet, og færre i udlandet køber danske varer. Betalingsbalancen går i minus, og så bliver der flere arbejdsløse, der ikke tjener penge til landet men koster penge, skatterne skal stige osv.

I gamle dage kunne den slags delvist klares ved at nedskrive valutaen, så danske varer blve billigere i udlandet mens udenlandske blev billigere i Dk, men det kan man ikke i valutasamarbejdet, så det gør ekstra ondt.

Den traditionelle måde at føre finanspolitik på er lidt ligesom en lykkepille, man klipper bunden af depressionen og toppen af opturen. Dvs., skatteforhøjelser, tvangsopsparing, lave offentlige investeringer især i byggeri, når det går godt, og skattenedsættelser, stort offentligt byggeri, tilskud til fx energibesparelser i private boliger osv. når det går ned ad bakke.

Den nuværende regering har gjort en "dyd" ud af at køre lige på kanten, i håb om at de såkaldt dynamiske effekter af skattelettelser mv. ville få folk til at arbejde så meget mere at det kunne modvirke de negative effekter af opsvindet.

Det kan det tydeligvis ikke ! Og så bliver kuren den som nationalbankdirektøren fik tæsk for af regeringen forleden, flere arbejdsløse

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-06-08 16:35

Opsvindet var ikke helt med vilje, men muligvis det der med et fint ord hedder et Freudiansk slip, der skulle stå opsvinget

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-06-08 16:37

Men fuld beskæftigelse er et relativt begreb. I Danmark har vi ca 400 000 i den erhversdygtige alder der bliver forsørget af offentlige ydelser og alligevel snakker man om fuld beskæftigelse.

Alene hvis man ser på fleksjob området så er der over 20 000 som er godkendt til at få et flexjob men hvor det ikke er muligt at skaffe et.

Så fuld beskæftigelse er vist lidt af en illusion.

Men arbejdsgiver siden har jo stor interesse i at påstå at der er fuld beskæftigelse med deraf følgende lønpres og inflations risiko fordi på den måde kan de jo få yderligere åbnet op for billig arbejdskraft på samme måde som vi så det i slutningen af tresserne og starten af halvfjerserne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-08 18:16

Fuld beskæftigelse vil gøre Claus Hjort Frederiksen arbejdsløs ...eller øeh?

Hva' fa'en ville den mand gøre, hvis ik' han havde de arbejdsløse at lægge for had?

Der har kørt en massiv hetz mod de arbejdsløse, som mistænkeliggøres bl.a. ved seneste tiltag som pålægger kommunene at 'knalde' flere snydere.

Tænk om man f.eks. pålage Skat, på samme måde, at knalde flere 'sort-jobbere' og momsundragere blandt håndværkere og selvstændige. Eller pålage ordensmagten at fange flere fartsyndere...

Men uha nej... det ville jo være at mistænkeliggøre alle i job eller udstille alle bilister som fartdjævle.

De arbejdsløse derimod, kan man uhindret gøre til prygelknaben.

Hvis ikke man har nogen 'at skyde skylden på', så sku' man jo vende blikket indad ...og det har vor beskæftigelsesminister ikke til sinds !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-08 18:29

Ps.

1.) Har manden nogensinde dementeret, at man, som han gentagne gange i alle medier hårdnakket postulerede; nemt kan tjene 25.000 kr/mdr. ved at omdele gratisaviser om natten?

2.) Foreligger der nogen som helst håndfaste beviser på, at IT branchen overordnet set mangler arbejdskraft?

Nøeh .... hum ..bum ..

ad1.) Den gennemsnitlige løn for fuldtidsbeskæftigede avisomdelere er ca. 13.500 kr. FØR skat.

ad2.) Nej.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 26-06-08 19:37
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-08 19:49

Tak for http://www.mitansvar.dk/debat/114.dk/sw26621.asp

'Personligt ansvar' min bare

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-06-08 19:52

Molokyle->

1) Vi kender vel allesammen den om statistikeren der druknede i en flod der gennemsnitligt var 1 meter dyb?

Hvor jeg boede før havde vi et avisbud, der tjente kassen på en virkelig velorganiseret avisomdeling. Aftaler med en hel masse husejere, der havde knallerter og reserveknallerter samt depoter i deres carport, så han aldrig blev forhindret af en død knallert mv. Han tjente, efter avisartiklerne, mere end jeg gjorde som chef i det offentlige og havde med kortere arbejdstid end mig, det var i Humlebæk hvor geskæftigelsesministeren bor.

Min bror fik en 2 cv til at køre over 160 i timen, men det hævede jo ikke gennemsnitsfarten for 2 cv'er ret meget, selv om det var sjovt at overhale en Volvo.

Så selvfølgelig kan det lade sig gøre få de få udvalgte/dygtige osv. at tjene mange penge på avisuddeling, det er bare meget sjældent.

I de gode gamle dage, for over 50 år siden, havde Sovjetunionen et begreb der hed Stakhanovitch-arbejdere. Stakhanovitch den første var en arbejder, der bare kunne lave mere end alle andre, så blev han belønnet med ferier ved Sortehavet, en bil og anden ufattelig luksus, og hans præstation blev sat som norm for hvad arbejderne på den fabrik skulle levere. Så bredte systemet sig i hele USSR, og nu, mange år efter åbenbart til Dk.

Man skal som bekendt passe meget på hvad man ønsker sig, det kan risikere at gå i opfyldelse! 70'er graffitien "hvis arbejde er så sundt, så giv det til de syge" er forlængst gået i opfyldelse, så pas på hvad I siger.

2. selvfølgelig mangler IT-industrien arbejdskraft, de er villige til at betale for. Flere indere, tak.

Og så er du ikke engang rigtig radikal, det hedder tjah, tjah, bum, bum, bum!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 26-06-08 19:56

Molo, bare kom i sving med at få sablet Hjorten ned derinde, hans tal om ledigheden holder ikke en meter.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-08 20:08

vagnr -> Hvis der er tale om en avisomdeler, som omdeler abonnement aviser, så tror jeg på historien

Hvis der er tale om husstandsomdeling af gratisaviser tror jeg ikke kilden over en dørtærskel !!!

..og tak for at korrekse min radikale sprogbrug

maj_britt -> Jeg er i forvejen i 4 fora, hvoraf de 3 er dedikeret webprogrammering. Min tid tillader ikke yderligere angagement, selvom det lyder fristende. Jeg har knap nok tid til at deltage på: http://www.radikale.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-06-08 20:08

Der vil ALTID være et par % som ikke VIL arbejde, uanset om de er kernesunde og bliver lænket til et samlebånd, og disse var der der også længe før man overhovedet tænkte på at importere arbejdskraft, startende med polakker for 80 år siden.

Disse bliver holdt uden for statestikken

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 26-06-08 20:18

Molo, da med vilje at jeg fristede dig, du af alle kan da ikke undværes på sådan en side

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-06-08 20:51

Molokyle -> ja, rigtige aviser

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-08 21:11

Hvis du med 'rigtige' aviser mener f.eks. Berlinske Tidende, Information, Politiken, BT, Ekstrabladet osv. er det en helt anden snak. Arbejde med avisomdeling til abbonnenter er betydligt bedre lønnet. Det svarer typisk til lønnen som brevbærer i Post Danmark, City-mail, De grønne bude og lign. virksomheder = Ca. 17.500 kr/mdr før skat. Derudover kan der gives særlige tillæg.

Husstandsomdeling af reklamer og gratisaviser er ringere lønnet, da der ikke er tale om værdifulde forsendelser.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-08 21:14

Ps. I avissammenhænge er 'særlige tillæg' f.eks. rutetillæg, som gives relativt i forhold til antal afleveringer (= Rutestørrelse).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-08 21:18

Pps. At Hjorten netop skulle have omdeling af aviser til abonenter i tankerne, da han ævlede om gratis-avisomdeling til 25.000 kr./mdr. er helt sikkert bevidst manipulation fra hans side.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-08 21:24

..ikk at det kan undre, når det kommer fra en chef-ideolog i en regering som fører befolkningen bag lyset med fortigelser, usandheder og direkte løgne!

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-08 21:26

Gulvtæpperne på Christiansborg må snart nå loftet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-06-08 21:27

Jamen altså, som enhver sætning pt. skal indledes, man skal da ikke stole på Claus Hjort længere end man kan smide ham, og han er mere overvægtig end jeg er stærk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-08 21:34

Næeh vagnr... men som du måske bemærkede, hoppede alle de selvgode bedsteborgere med på vognen ...selv hér på sitet, da der blev debateret løn for omdeling af gratisaviser. Ikke at dét ka' undre heller: Det var jo dem som havde stemt bolsjehovedet op på taburetten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-08 21:36

Vi får fuld beskæftigelse ..den dag de finder masseødelæggelsesvåben i Iraq

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-08 21:40

..fuld beskæftigelse i et samfund kun er godt på kort sigt ...for de bedst stillede. De arbejdsløse er bedre tjent med ..at bestride et alm. lønarbejde i stedet for aktivering, men det vil desværre medføre en mindsket ulighed ..og det er bestemt IKKE regeringens kongstanke.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : funkyfancy

Dato : 27-06-08 10:07

Tak for svaret.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-06-08 12:43

Tak for det, funkyfancy.

Du får lige denne, som jeg for øjeblikket slutter mine mails med

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.
Abraham Lincoln, USA's 16. præsident (1809 - 1865)

Han havde heller ikke som Anders Fogh Rasmussen ansat over 50
skatteyderfinansierede regeringsloyale spindoktorer til lønninger i millionklassen!